علیزاده گفت: گسترش زبان و ادبیات فارسی و ایران شناسی از اهداف همکاری‌های بین المللی وزارت علوم با کشور‌هایی مانند اتریش است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سومین نشست خبری کارگروه علمی ایران و اتریش امروز (سه شنبه ۴ خرداد) با حضور عبدالحمید علیزاده معاون همکاری‌های علمی و تخصصی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی دیگر از مسئولان دانشگاهی در دانشگاه خوارزمی برگزار شد.

علیزاده در این نشست درباره موضوع اهداف کلان وزارت علوم در حوزه آموزش عالی اظهار کرد: در راستای پیاده سازی اهداف مندرج در اسناد بالادستی، وزارت علوم برای تحقق این اهداف و به ویژه عینیت بخشیدن به رویکرد‌های بین المللی سازی آموزش عالی به صورت ویژه دو رویکرد اساسی بین المللی سازی در خانه و بین المللی سازی در خارج اقدامات و اهدافی را معمولا طرح ریزی می‌کند.

او افزود: همکاری‌های بین المللی وزارت علوم در ۳ محور به صورت دو جانبه، عضویت و حضور موثر در سازمان‌های تخصصی بین المللی و گسترش زبان و ادبیات فارسی و ایران شناسی به دنبال تحقق اهداف اسناد بالادستی است.

علیزاده تصریح کرد: تمامی این برنامه‌ها و اقداماتی که با مشارکت و حضور بسیار ارزشمند دانشگاه‌ها و دانشگاهیان اتفاق می‌افتد نشانه حضور و عزم فعال ما برای تقویت عرصه دیپلماسی کشور است که نتیجه اصلی و نهایی آن تقویت بنیان دیپلماسی عمومی کشور خواهد بود که امیدواریم نتیجه آن به نفع مردم و کشورمان باشد.

معاون همکاری‌های علمی و تخصصی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در همین مسیر برای اینکه بتوانیم از پتانسیل و ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌ها به نحو احسن استفاده کنیم، موضوع ماموریت سپاری اساسی به دانشگاه‌ها را به صورت جدی در دستور برنامه کاری خود قرار داده ایم.

علیزاده بیان کرد: برای فعالیت‌ها و همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه با کشور‌های علاقه‌مند به همکاری با جمهوری اسلامی ایران در قالب علمی، دانشگاهی و فناوری اخیرا آئین نامه کارگروه‌های همکاری‌های بین المللی در قالب ماموریت سپاری به دانشگاه‌ها با کشور‌های خارجی را بطور جدی دنبال می‌کنیم که در چند سال اخیر یکی از دانشگاه‌های موفق در این عرصه کارگروه ملی ما برای همکاری با کشور اتریش بوده که در دانشگاه خوارزمی تعیین شده است.

او با بیان اینکه علی رغم تحریم‌های سنگین در همه حوزه ها، اما در فعالیت‌های علمی و بین المللی بر اساس واگذاری ماموریت سپاری به دانشگاه‌ها موفق بوده ایم، تاکید کرد: دروازه‌های همکاری‌های علمی برای پژوهشگران ایرانی در اغلب کشور‌های دنیا باز بوده و برخی کشور‌ها هم خودشان علاقه‌ای به ادامه فعالیت با افراد ایرانی نداشته اند.

معاون همکاری‌های علمی و تخصصی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سند برنامه مشترک همکاری‌های علمی و بین المللی مشترک ایران و اتریش در ۶ محور بنیادین طراحی و در سال ۲۰۱۷ تنظیم شده است که در سایه این سند اهداف کلان ما که عمده‌ترین آن‌ها اعمال سیاست‌های تشویقی برای فعالیت‌های بین المللی پژوهشگران در دانشگاه‌ها بود، اشاره کرد.

علیزاده بیان کرد: کمک به همکاری مستقیم دانشگاه‌ها با هم‌ترازان بین المللی و بهبود تبادل دانش و فناوری در سطح بین المللی دانشگاه‌های جهان از دیگر اهداف کلان ما در این سند بوده است.

او افزود: در طول اجرای اهداف ما در سند همکاری‌های علمی مشترک ایران و اتریش مشاهده شده که با موفقیت دانشگاه خوارزمی توانسته با همکاری دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های مختلف دو جامعه ۳۰ درصد اعضای هیئت علمی و ۷۰ درصد دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی را درگیر این پروژه کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار