از دخالت نداشتن عناصر داخلی دانشگاه‌ها در تخلفات علمی تا حضوری بودن مصاحبه برای داوطلبان دکتری

دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بودند.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی مانند«تمام رشته‌های تحصیلی دانشگاه تهران متقاضی دارند»، «عناصر داخلی دانشگاه‌ها در تخلفات علمی دخالت ندارند/ کاهش تقلب با حضوری برگزار کردن امتحانات»، «امکان حضور دانشجویان کارشناسی در خوابگاه ها/ از اوایل مهر به تمامی دانشجویان اسکان داده می‌شود»، «آغاز ثبت نام الکترونیکی مصاحبه دکتری در دانشگاه علامه طباطبایی»، «آزمون‌های چند مرحله ای، راهی برای قطعی برق حین امتحانات مجازی»، «موکول شدن فعالیت‌های آزمایشگاهی دانشجویان کارشناسی به ترم آینده»، «مصاحبه برای پذیرش داوطلبان دکتری به صورت حضوری است/ ظرفیت ۲۲۰ نفری برای پذیرش دانشجویان دکتری در دانشگاه خوارزمی»، «پیشگامی دانشگاه‌های ایرانی برای ایجاد ارتباطات بین رشته‌ای»، «ابررایانه‌ها زیرساخت فعالیت‌های دیجیتالی هستند/ سوق پیدا کردن ۲۵ درصد از ارتباطات دنیا به سمت اینترنت اشیا» همراه بود. 

تمام رشته‌های تحصیلی دانشگاه تهران متقاضی دارند

حسین حسینی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، اظهار کرد: رشته‌ منسوخ شده به معنای عدم پذیرش دانشجو در آن رشته تحصیلی است.

او افزود: در برخی از رشته‌هایی که در گذشته پذیرش داشتند به علت شرایطی که به وجود آمد تجمیعاتی صورت گرفته است، برای مثال بسیاری از رشته‌های مقاطع کارشناسی در هم تجمیع شده اند.

حسینی تصریح کرد: در گذشته رشته‌های متعددی در جغرافیا مانند جغرافیای انسانی، جغرافیای طبیعی، جغرافیای شهری و ... وجود داشتند که تمامی این‌ها تجمیع شده اند و رشته‌های قبلی منسوخ شده و دیگر در آن‌ها پذیرشی صورت نمی‌گیرد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران ادامه داد: تمام رشته‌های موجود در دانشگاه تهران متقاضی دارند و در گذشته رشته‌های کم متقاضی وجود داشته اند که به علت منسوخ شدن آن‌ها دیگر پذیرش دانشجو در این قبیل از رشته‌ها نداریم.

عناصر داخلی دانشگاه‌ها در تخلفات علمی دخالت ندارند/ کاهش تقلب با حضوری برگزار کردن امتحانات

عزیزالله حبیبی رئیس دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی، درباره تقلب‌های علمی دانشگاه‌ها اظهار کرد: تربیت موثر درکنار بحث فرهنگ سازی و آموزش در جلوگیری از تقلب‌های علمی دانشگاه‌ها موثر است.

او افزود: چنانچه تربیت موثری صورت بگیرد به هیچ عنوان افراد سمت و سوی تخلفات علمی نمی‌روند، وقتی ضعف فکری در این زمینه وجود داشته باشد و از طرفی هم عوامل بازدارنده ضعیف باشد و به خوبی عمل نکند قطعا این موضوع تبدیل به بنگاه اقتصادی برای افرادی خواهد شد که برای جامعه علمی مقالات تخلف چاپ می‌کنند یا سفارشات گوناگونی در این حوزه پذیرش می‌کنند.

حبیبی تصریح کرد: لزوم فرهنگ سازی برای فعالیت مناسب استادان و دانشجویان و نظام آموزشی کشور لازم است و نظام آموزشی و جامعه باید موضوع تخلفات علمی را قبیح بشمارند تا افرادی که به سمت و سوی این کار‌ها سوق پیدا می‌کنند منزوی شوند.

او با بیان اینکه احتمال دارد برخی از دانشجویانی که به انجام تخلفات علمی اقدام می‌کنند، زرنگ تلقی شوند، تاکید کرد: برای چنین افرادی در فضای فکری دانشجویان و فضای فرهنگی دانشگاه‌ها باید جای کلمه زرنگ «ضد ارزش» را تلقی کرد.

امکان حضور دانشجویان کارشناسی در خوابگاه ها/ از اوایل مهر به تمامی دانشجویان اسکان داده می‌شود

جواد شکر الهی مغانی معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی، درباره بازگشایی خوابگاه‌های دانشگاه گفت: در حال حاضر تعدادی دانشجو در خوابگاه‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر مستقر هستند.

او افزود: فاز به فاز در بازده زمانی هر ۴۵ روز یک بار در شرایط کرونایی گروه‌های دانشجویان را طبقه بندی کرده ایم که تا در این دوران به خواسته خودشان در خوابگاه حضور یابند و بعد از گذشت ۴۵ روز گروه جدیدی را پذیرش می‌کنیم تا به اینصورت شیوه نامه‌های بهداشتی به درستی رعایت شوند.

مغانی تصریح کرد: دانشجویانی که پروژه یا پورتال آموزشی دارند با درخواست خوابگاه می‌توانند در فاز ۷ مستقر شوند و تا ۱۰ خرداد فاز جدید برای استقرار دانشجویان انجام خواهیم داد.

او ادامه داد: تا ۱۰ خرداد تمامی دانشجویانی که فعالیت شان تمام شده باید خوابگاه‌ها را تحویل دهند و اگر قصد ادامه کار دارند می‌توانند در خوابگاه‌ها مستقر باشند و دانشجویان جدید که از طریق پورتال معرفی می‌شوند حتما به آن‌ها خوابگاه داده می‌شود.

آغاز ثبت نام الکترونیکی مصاحبه دکتری در دانشگاه علامه طباطبایی

شجاع احمدوند معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی،  درباره مصاحبه دکتری ۱۴۰۰ اعلام کرد: از امروز ثبت نام مجازی مصاحبه دکتری در دانشگاه علامه طباطبایی آغاز شده است.

او افزود: حدود ۳۷۰ متقاضی دکتری در دوره‌های روزانه، شبانه و پردیس در دانشگاه علامه طباطبایی جذب خواهیم کرد که آمار هر کدام با یک دیگر متفاوت است.

احمدوند تصریح کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان سنجش حدود ۳۳۰۰ داوطلب را به دانشگاه علامه طباطبایی معرفی کرده که از این میان حدود ۲۰۰۰ نفر حتما ثبت نام می‌کنند و ۳۶۰ یا ۳۷۰ نفر برای تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه علامه طباطبایی معرفی می‌شوند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: از امروز یعنی ۲ خرداد ماه تا ۴ خردادماه داوطلبان دکتری در سامانه دانشگاه علامه طباطبایی ثبت نام الکترونیکی خود را انجام می‌دهند و مدارک شان را بارگذاری کرده و کارت ورود به جلسه امتحان را دریافت می‌کنند.

آزمون‌های چند مرحله ای، راهی برای قطعی برق حین امتحانات مجازی

علی‌اکبر صفوی، رئیس تحقیقات و فناوری کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره قطعی برق در زمان امتحانات دانشجویان اظهار کرد: با توجه به اظهار نظر سخنگوی صنعت برق در خصوص اینکه «قبل از قطعی برق، دانشجویان تغییر محل دهند تا به امتحانات شان لطمه وارد نشود» باید گفت تمامی آن‌ها حرف‌های منطقی است.

او افزود: به دلیل سوء استفاده‌های رمز ارزی برای ماینینگ در کشور بحران برق ایجاد شده که نوعی سو مدیریت کشوری هم محسوب می‌شوند.

صفوی تصریح کرد: به دلیل بخش دیگری از سوء مدیریت‌ها در کشور دچار بحران‌های تحریمی و مشکلات اقتصادی هستیم. با وجود تمامی این موارد باید گفت که فعالان صنعت برق گزینه دیگری جز اظهار نظرات مبتنی بر تغیر مکان در زمان قطعی برق و امتحانات ندارند.

او درباره کنترل کارکنان صنعت برق در زمان امتحانات و جلوگیری از قطعی برق گفت: کارکنان صنعت برق در شهر‌ها اعلام کرده اند که هر خانه‌ای می‌تواند تشخیص دهد که چه ساعاتی از شبانه روز و در کدام از روز‌ها احتمال قطعی برق وجود دارد که اگر متناسب با مصرف دچار برق کم شوند با اولویت‌های ایجاد شده برای برخی از نواحی برق‌ها را قطع می‌کنند تا بتوانند نظمی را برای برق داشته باشند.

موکول شدن فعالیت‌های آزمایشگاهی دانشجویان کارشناسی به ترم آینده

شهلا بختیاری معاون دانشجویی دانشگاه الزهرا در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی، درباره حضور دانشجویان کارشناسی در خوابگاه‌ها اظهار کرد: دانشکده‌ها با توجه به شرایط کرونا و به منظور حفظ سلامت دانشجویان ترتیبی اتخاذ کردند تا کار‌ها و فعالیت‌های آزمایشگاهی در مقطع کارشناسی به ترم آینده موکول شود و یا طراحی کار‌های عملی به گونه است که نیازی به حضور دانشجویان کارشناسی نباشد.

او افزود: با توجه به مصوبات هیئت رئیسه و شورای اسکان در ترم جاری و‌مجازی بودن ارائه همه درس‌ها، دانشجویان مقطع کارشناسی در خوابگاه حضور ندارند.

بختیاری تصریح کرد: با توجه به شرایط پذیرش و بر اساس مصوبه هیئت رئیسه دانشجویان و اطلاعیه‌های صادر شده، دانشجویان ارشد و دکترای واجد شرایط پس از انجام فرایند دریافت تاییدیه آموزشی و سلامت می توانند از خوابگاه استفاده کنند

معاون دانشجویی دانشگاه الزهرا ادامه داد: با توجه به درخواست دانشحویان واحد شرایط در نیمسال دوم و تعداد ۲۳۰مجوز صادر شده، بنابراین آمار حضور دانشجویان در طی ترم جاری متغیر بوده است پس بعد از تعطیلات نوروز با توجه به شرایط قرمز استان تهران و عدم بازگشت دانشجویان به صورت کامل درحال حاضر هر روز حدود ۱۳۹ دانشجو در خوابگاه حضور دارند.

مصاحبه برای پذیرش داوطلبان دکتری به صورت حضوری است/ ظرفیت ۲۲۰ نفری برای پذیرش دانشجویان دکتری در دانشگاه خوارزمی

محمدحسین عبداللهی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره مصاحبه آزمون دکتری اظهار کرد: داوطلبان مرحله دوم آزمون دکترای ۱۴۰۰ که دانشگاه خوارزمی را انتخاب کرده اند به اطلاع می­ رساند راهنمای ثبت نام متقاضیان از دیروز یعنی یک شنبه ۲ خرداد ماه در سایت دانشگاه خوارزمی اعلام شده است.

او افزود: مطابق ظرفیت اعلام شده از سوی وزارت علوم به پذیرش داوطلبان دکتری اقدام می‌کنیم که رقم آن حدود ۲۲۰ تعداد است.

عبداللهی تصریح کرد: حدود ۲۲۷۰ داوطلب برای انجام مصاحبه دکتری به دانشگاه خوارزمی معرفی شده اند که بعد از انجام مصاحبه و اعلام نتایج تنها ۲۲۰ نفر را پذیرش خواهیم کرد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: طبق روال عادی در برخی رشته‌ها تعداد پذیرش دانشجویان دکتر کم و در برخی رشته‌های دیگر بیشتر است، برای مثال در رشته‌های علوم پایه، ریاضیات، رشته‌های زمین شناسی و ... تعداد داوطلب کم است، البته امسال تا حدودی بحث حدنصاب و حد تراز‌هایی در دانشکده‌ها تاثیرگذار خواهند بود.

عبداللهی گفت: هرچه تراز بالاتر باشد تعداد افراد مصاحبه شونده برای پذیرش در مقطع دکتری دانشگاه خوارزمی هم محدودتر خواهد بود و هم اکنون در این زمینه در حال جمع آوری اطلاعات هستیم.

پیشگامی دانشگاه‌های ایرانی برای ایجاد ارتباطات بین رشته‌ای

پروفسور علیرضا مشاقی استاد دانشگاه هاروارد در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره پژوهش میان رشته‌ای و تاریخچه آن در ایران اظهار کرد: حوزه‌های مختلف علمی از جمله علوم طبیعی و علوم انسانی در طول سالیان، مسائل مهمی را حل کرده اند که تاثیری شگرف بر زندگی انسان‌ها و جهان پیرامون ما داشته است.

او افزود: اما مسائل مهمی وجود دارند که قرن هاست پیشرفت چندانی در مسیر حل آن‌ها به دست نیامده است. برخی از مسائل و مشکلات مهم بشری به گونه‌ای پیچیده هستند که برای حل آن‌ها نیاز به دانسته‌ها و ابزار‌هایی از چندین حوزه مختلف علمی است.

مشاقی تصریح کرد: در گذشته دور، حجم رشته‌های علمی بسیار کمتر از امروز بوده و دانشمندان بسیاری بودند که هم در پزشکی و هم در علوم طبیعی دستی داشته اند.

موسس مرکز پژوهش‌های میان رشته‌ای ژنومی در دانشگاه لیدن هلند ادامه داد: در سده‌های اخیر به واسطه رشد علم امکان اینکه کسی در چند حوزه متخصص شود بسیار کم و از طرفی دیگر به علت تفاوت زبان و روش کار و فرهنگ، ارتباط بین متخصصان رشته‌های مختلف دشوار و ناکارآمد شده است.

ابررایانه‌ها زیرساخت فعالیت‌های دیجیتالی هستند/ سوق پیدا کردن ۲۵ درصد از ارتباطات دنیا به سمت اینترنت اشیا

احمدمعتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره ابررایانه سیمرغ اظهار کرد: ابررایانه‌ها زیرساخت خیلی از فعالیت‌های دیجیتال هستند.

او افزود: در حال حاضر دنیای امروزه یک دنیای دیجیتال است و تعریف نسل چهارم صنعتی هم بر اساس دیجیتال پیشرفت می‌کند.

معتمدی تصریح کرد: به عنوان مثال هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین کاربرد‌ها در ابررایانه هاست و جایی که انسان نمی‌تواند تصمیم بگیرد کمک زیادی می‌کند.

او ادامه داد: هوش مصنوعی در جمع آوری بحث دیتا‌های کلان داده و آنالیز هزاران اطلاعات، در موضوعات تصویری، انیمیشن، بازی‌های کامپیوتری، بخش‌های پزشکی، اینترنت اشیا کاربرد دارد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار