مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان ضمن اعلام استقلال در امور مربوط به صنایع فولاد از ارزآوری قابل توجه این صنعت برای کشور خبر داد.

مجتبی شهدوست مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه  صنایع فولادی کاربرد خاص خود را در پروژه‌های عمرانی و صنعتی دارند، بیان کرد: این محصولات گاهی به صورت مستقیم مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما در برخی موارد هم به تغییراتی نیاز دارند.

او ادامه داد: میلگرد در صنعت ساختمان هم به صورت مستقیم در فونداسیون و سازه ساختمان استفاده می‌شود و مشتقاتی از آن مانند بولت، خاموت یا ورق‌های فولادی به صورت مستقیم، برش خورده و سوراخکاری می‌شوند و بعد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شهدوست بیان کرد: بیشترین افرادی که از محصولات صنعت فولاد استفاده می‌کنند مجریان پروژه‌های عمرانی هستند که در هریک از بخش‌های پروژه ساختمان، راه سازی و سدسازی محصولی از صنعت فولاد را استفاده می‌کنند؛ همچنین صنایع پایین دستی این حوزه نیز به عنوان یکی از مصرف کنندکان صنعت فولاد محسوب می‌شوند.

او گفت: در خاورمیانه بیشترین تولید صنایع فولادی مربوط به ایران است و کشور‌هایی که در همسایگی ایران قرار دارند به تامین آهن آلات خود از ایران تمایل دارند. کارخانه‌های مختلف صنایع بالا دستی فولاد در ایران دارای سطح کیفیت متفاوتی بوده، اما اکثر این کارخانه‌ها دارای سطح کیفی قابل قبولی هستند و در بین کشور‌های همسایه جز بهترین محصولات محسوب می‌شوند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان تاکید کرد: تمام محصولات صنعت فولاد قابلیت صادرات دارند و در حال حاضر صادرات این محصولات به کشور‌های اطراف به خصوص عراق، ترکیه، افغاستان و پاکستان در حال انجام است؛ این کشور‌ها استقبال زیادی از محصولات ایران می‌کنند و در تمام پروژه‌های عمرانی با هرگونه سازه ای، محصولات فولادی کاربرد دارند.

او اظهار کرد: محصولات صنایع فولادی ارز آوری زیادی به ایران دارند چراکه با توجه به میزان تولید در ایران و قیمت محصولات همچنین هزینه حمل از ایران برای کشور‌های اطراف تامین این محصولات از کشور مقرون به صرفه بوده که این موضوع منجر به ارز آوری کشور شده است. با توجه به نیاز برخی کشور‌ها مانند سوریه و اجرای عملیات عمرانی برای بازسازی شهر‌ها و با صادرات بیشتر این محصولات امکان افزایش ورود ارز به ایران فراهم می‌شود.

شهدوست گفت: با توجه به گسترش کارخانه‌های تولید صنایع فولاد، چه در حوزه صنایع بالادستی یا پایین دستی و تبدیلی، شرکت‌های ماشین سازی در ایران به سمت طراحی و ساخت ماشین آلات مورد نیاز این حوزه وارد و تکنولوژی مربوط به آن را بومی سازی کرده اند.

او افزود: وابستگی ایران در محصولات فولادی به کشور‌های دیگر کاملا قطع شده و تمام محصولات صنعت فولاد قابل تولید در کشورمان است. شمش فولاد و برخی از انواع تیرآهن‌های سنگین از کشور‌های دیگر به ایران وارد می‌شود که امیدواریم با توسعه صنعت ذوب در ایران و افزایش تولید شمش در داخل ایرانی نیازی به واردات شمش نداشته باشیم.

او بیان کرد: قیمت محصولات صنایع بالادستی فولاد از عوامل مختلفی مانند قیمت شمش، نرخ دلار، قیمت جهانی سنگ آهن و فلزات اساسی، عرضه و تقاضا و سیاست‌های قیمت گذاری دولت است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان ادامه داد: با توجه به سال تولید، پشتیبانی و مانع زدایی، تلاش فراوانی برای افزایش تولید و صادرات خود داریم؛ اما متاسفانه در بعضی موارد در برخی ارگان‌ها و سازمان‌ها مشکلاتی ایجاد شد که منجر به کاهش سرعت سرمایه گذاران این حوزه شده است.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.