شناسایی کانون‌های گردو غبار شدید در خراسان رضوی

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: کانون‌های گرد و غبار با شدت زیاد و خیلی زیاد در خراسان رضوی شامل ۶ منطقه شناسایی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، تورج همتی مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در نشست کارگروه مقابله با گرد و غبار گفت: کانون‌های گرد و غبار با شدت زیاد و خیلی زیاد در خراسان رضوی شامل ۶ منطقه در غرب شهرستان سبزوار، شمال شهرستان گناباد، شمال شرق شهرستان بجستان، جنوب شهرستان رشتخوار و خواف و شرق شهرستان تایباد پراکنش دارند.

او  با اشاره به اینکه  شهرستان‌های تربت جام، تربت حیدریه، کاشمر، خلیل آباد و بردسکن تنها دارای کانون‌های داخلی فرسایش بادی، توفان ماسه و گرد و غبار با کلاس کم هستند. افزود: عمده کانون‌های گرد و غبار با شدت کم و متوسط استان در شهرستان‌های سرخس، نیشابور، سبزوار، داورزن، بردسکن، خلیل آباد، کاشمر، مه ولات، تربت حیدریه، رشتخوار، بجستان، گناباد، خواف، تایباد و تربت جام پراکنده هستند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: به استناد ماده ۳ آیین نامه اجرایی مقابله با پدیده گرد و غبار، سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است با همکاری سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور و سازمان هواشناسی خاستگاه داخلی و خارجی تولید گرد و غبار را شناسایی و اقدامات اجرایی و اطلاعات لازم را به دستگاه‌های ذیربط اعلام کند که براین اساس مطالعات منشاءیابی داخلی گرد و غبار در خراسان رضوی انجام گرفته است.

همتی بیان کرد: به منظور تهیه نقشه واحد کاری از نقشه واحد‌های زمین شناسی سطحی کشور، ۲۱۸ واحد کاری به مساحت پنج میلیون و ۹۲۸ هزار و ۲۹۲ هکتار به منظور بازدید میدانی در خراسان رضوی انجام گرفته است.

او تصریح کرد: شاخص فرسایش پذیری پوشش گیاهی در خراسان رضوی تحت تأثیر کشت و کار در اراضی کشاورزی، باغ‌ها و پوشش‌های طبیعی است، به طور نسبی فرسایش پذیری پوشش گیاهی در کلاس شدیدتر در شهرستان‌های غربی و جنوبی استان به مساحت پنج میلیون و ۲۹۸ هزار هکتار معادل ۸۶.۴۷ درصد از کل مساحت استان است.


بیشتر بخوانید


 

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی تأکید کرد: بیشترین مقدار شاخص فرسایش پذیری سنگفرش در حواشی شهر‌ها و روستا‌های خراسان رضوی و کانون‌های جمعیتی مربوط به کشاورزی و مناطق و پهنه‌های توسعه یافته ماسه‌ای است و از لحاظ شاخص فرسایش پذیری سنگفرش اراضی به ترتیب ۸۷ درصد در کلاس کم، هفت درصد در کلاس متوسط، ۲۱ درصد در کلاس زیاد و پنج درصد در کلاس شدید قرار دارد.

همتی اظهار کرد: اراضی دارای فرسایش پذیری با کلاس متوسط و زیاد به طور عمده در شهرستان‌های سبزوار، گناباد، خواف، بردسکن، سرخس، داورزن، مه ولات و رشتخوار و به صورت پراکنده با مساحت کم و محدود در شهرستان‌های تایباد، تربت جام، مشهد، نیشابور، فیروزه، خوشاب، جوین و جغتای قرار دارد.


انتهای پیام//ح. ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.