آزادراه‌هایی که نیمه تمام مانده اند! / مسیر‌ها در انتظار افتتاح

با نزدیک شدن به پایان دولت دوازدهم، آزادراه‌های در حال تکمیل زیادی وجود دارند که از میزان تکمیل آن‌ها اطلاعاتی را بدست آورده ایم.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، موقعیت استراتژیک ایران در منطقه و عبور کریدورهای ترانزیتی شرق به غرب و شمال به جنوب از کشور از یک سو و تحولات و پیشرفت‌های اقتصادی از سوی دیگر، ضرورت توسعه شبکه آزادراهی کشور را به منظور افزایش درآمدهای ملی، ایمنی و آسایش سفرهای جاده‌ای و کاهش هزینه‌های انرژی، کاهش قیمت تمام شده کالا و... چند برابر می‌کند.

با توجه به اینکه 90 درصد حمل بار و مسافر، جاده‌ای است، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای بیشتر احساس می‌شود. به این ترتیب با رشد آزادراه‌ها و توسعه کریدورهای ترانزیتی، جذب بارهای ترانزیتی منطقه در مسیرهای شمال به جنوب تا خلیج فارس و شرق به غرب تسهیل می‌شود.

افزایش درآمد ارزی برای کشور نتیجه توسعه راه‌های ترانزیتی است. کاهش مسیر، کاهش هزینه و کاهش زمان سیر حمل کالا، با توسعه راه‌های ترانزیتی موجب جلب نظر صاحبان بار می‌شود. برای دستیابی به این هدف، تکمیل حلقه‌های کریدورهای ترانزیتی با احداث 9 آزادراه جدید در دست اجرا است.

پیشرفت 70 درصدی در بسیاری از پروژه های نیمه تمام جاده ای

خیرالله خادمی مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیر ساخت های حمل ونقل کشور در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه  فاز دوم آزادراه تهران - شمال (باند غربی)، آزادراه خرم آباد - اراک، آزادراه شیراز - اصفهان، آزادراه منجیل - رودبار، آزادراه مرند - تبریز و آزادراه حرم تا حرم (گرمسار - سمنان) جزو آزادراه‌های اولویت دار و مهم در سال ۱۴۰۰ هستند، گفت: تمامی این پروژه های آزاد راهی  بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند و امیدواریم امسال به بهره برداری برسد.

 او ادامه داد:  یکی از این آزادراه های مهم و اولویت دار آزادراه  خرم آباد - اراک به طول ۶۷ کیلومتر با بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی از آزادراه‌های اولویت دار امسال است که امیدواریم با توجه به پیشرفت فیزیکی بالای آن در آینده نزدیک  به بهره برداری برسد و جزو اولین آزادراه افتتاح شده در سال ۱۴۰۰  باشد.

معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه دیگر پروژه آزادراهی که امسال تکمیل می‌شود، آزادراه بزرگ شیراز ـ اصفهان به طول 225 کیلومتر با پیشرفت فیزیکی 87 درصد است که تا پایان سال زیر بار عبور ترافیک، افزود:  ادامه آزادراه حرم تا حرم از گرمسار تا سمنان به طول 50 کیلومتر، آزادراه مرند ـ تبریز به طول 50 کیلومتر و 40 کیلومتر از آزادراه مراغه ـ هشترود‌ امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در این آزادراه‌ها با روند خوبی در حال انجام است، گفت: همچنین دولت منابع اعتباری بودجه‌ای برای این آزادراه‌ها اختصاص داده است و در صورتی که مشکلی پیش نیاید تا پایان سال 440 کیلومتر آزادراه به بهره‌برداری می‌رسد.

او اظهار کرد: امیدواریم پس از آزادراه خرم آباد - اراک این محور نیز به بهره‌برداری برسد چرا که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. یکی دیگر از آزادراه‌های مهم و اولویت دار امسال محور منجیل - رودبار است که همواره گلوگاه ترافیکی در مسیر تهران - رشت به شمار می‌رود.

معاون وزیر راه وشهرسازی درباره آخرین وضعیت ساخت هشت کیلومتر باقی‌ مانده در آزادراه قزوین رشت، قطعه منجیل تا روبار،گفت: ‌آزادراه منجیل ـ رودبار یکی از پروژه‌های مهم آزادراهی است که به دلیل تکمیل نشده آن در گذشته، گره ترافیکی در منطقه ایجاد شده است.

او توضیح داد: آزادراه منجیل - رودبار با وجود آنکه 8 کیلومتر دارد اما همه این مسیر تونل و پل است که می‌توان از آن به عنوان یکی از پیچیده‌ترین محور‌های آزادراهی نام برد و اگر این آزادراه افتتاح شود تا حدود بسیاری ترافیک را در آن منطقه برطرف خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور بیان کرد:  آزادراه مرند - تبریز به طول ۳۷ کیلومتر و آزادراه حرم تا حرم (گرمسار - سمنان) به طول ۵۰ کیلومتر از دیگر آزادراه‌های اولویت دار سال ۱۴۰۰ هستند که از پیشرفت فیزیکی بالایی برخوردار بوده و امیدواریم با توجه به سرمایه‌گذاری صورت گرفته بخش خصوصی امسال افتتاح شوند.

او  تصریح کرد: ما در بحث ساخت آزادراه‌ها تلاش کردیم، 9 پروژه آزادراهی با پیشرفت فیزیکی بیشتر و آنهایی که تأثیر به‌سزایی در توسعه ترانزیت و شبکه آزادراهی داشتند، در اولویت تکمیل قرار گیرد‌، پیشرفت فیزیکی پروژه‌های آزادراهی اولویت‌دار، همه بیش از 70 درصد است.

خادمی با اشاره به اینکه  از‌ این 9 پروژه در سال گذشته دو پروژه آزادراهی به بهره‌برداری رسید و 221 کیلومتر آزادراه در سال 99 تکمیل شد، افزود: پیش از انقلاب به هیچ عنوان  آزادراه چندانی در کشور نداشتیم، پس از انقلاب اسلامی متوسط ساخت آزادراه در کشور سالانه 80 کیلومتر بود ولی سال گذشته 2.5 برابر متوسط ساخت سالیانه، آزادراه ساخته و بهره‌برداری شد.

بهره برداری 440 کیلومتر آزاد راه تا پایان دولت دوازدهم

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره پروژه‌های آزادراهی که امسال تکمیل می‌شود، گفت: ‌امسال 440 کیلومتر آزادراه بهره‌برداری می‌شود، یکی از این آزادراه‌ها، آزادراه خرم آباد-اراک در بخش اول تا بروجرد به طول 67 کیلومتر است که تا ماه‌های آینده به بهره‌برداری می‌رسد، دومین پروژه همان آزادراه منجیل ـ رودبار است همچنین باندِ رفت منطقه 2 آزادراه تهران ـ شمال نیز امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

‌معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در بخش بزرگراهی 170 کیلومتر بزرگراه در سال 99 به بهره‌برداری رسید، بیان کرد:‌ در بحث توسعه خطوط بزرگراهی‌ برنامه‌ریزی کردیم‌، 2000 کیلومتر از خطوط بزرگراهی که جزو حلقه‌های ناپیوسته شبکه بزرگراهی هستند، در اولویت تکمیل قرار گیرد.

او  با بیان اینکه تقریبا در همه استان‌های کشور از‌ سیستان و بلوچستان تا آذربایجان غربی پروژه بزرگراهی فعال داریم، گفت:  امسال  1200 کیلومتر بزرگراه به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار کرد: برخی از این پروژه‌ها در اولویت جهش تولید نبودند، اما در برنامه قرار گرفتند و امسال بیش از 1200 کیلومتر بزرگراه به بهره‌برداری می‌رسد که در کریدورهای بزرگراهی شرق-غرب و شمال-جنوب کشور در اغلب استان‌ها قرار دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: حمل ونقل ، آزاد راه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۴ ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
باید پرسید چرا اینقدر آزادراه!؟

چرا به جای تخریب محیط زیست و احداث آزادراههایی به موازات هم، حمل و نقل ریلی کشور را توسعه روزافزون نمیدهید؟

در کل کشور چهارتا مسیر اصلی غرب به شرق و جنوب به شمال هنوز هم کاملا بهم متصل نیستند ،
با این سرعت که پیش میروید شاید ۲هزارسال دیگه مثل ژاپن بشویم... حمل و نقل ریلی ژاپن را ببینید و مطالعه کنید... اینقدر کوه و دشت را جاده و آسفالت نکردند...

ریل گذاری واقعا اینقدر سخت و پیچیده است که هیچ دولتی نتوانسته آن را به قدر کافی انجام دهد و یا همچنان مانند صدسال پیش ، دست سیاستهای اجانب در این خصوص در کار است ...

قطار امن ترین و راحت ترین وسیله حمل و نقل عمومی محسوب میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
۲۰ ساله ازاد راه اصفهان شیراز افتتاح میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۲ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
ما جوانان رو هم یک لنگ در هوا نگه داشتید
ممنون از این همه غفلت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
تا کی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
ان شاا... تو دولت بعدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
اگربیشتر دقت کنیم احتمالا چندبار افتتاح شده علی برکت ا..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
حالا این دولت غیر از گرانی و تورم و بدبختی کشور چه کار مثبتی کرد که انتظار اتمام بزرگراه داری ازش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
آزادراه هایی که طبیعت وجنگل ها و.. راویران کرد واختلاس های زیادی رابه جا گذاشت!!!
Iran (Islamic Republic of)
Mohammad fakhri
۱۸:۳۵ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
رییسجمهور باید بدنی سالم داشته باشد فقط همین!!
Iran (Islamic Republic of)
رضا شریف
۱۷:۵۳ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
جالبه
Iran (Islamic Republic of)
رضا شریف
۱۷:۵۳ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
جالبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
اینکه میگفتن افتتاح شده پس چی شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
نقدینگی ندارن مونده نیمه کاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
فقط برجام... خخخخخ
آخرین اخبار