به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کشتی نفتکش هورس متعلق به ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران که از ۲۴ ژانویه (یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹) تاکنون در آبهای اندونزی توقیف شده بود، دیروز جمعه آزاد شد.
این کشتی با حمایت همهجانبه مقامات ارشد کشور، پشتیبانی و کمک کنسولی وزارت امورخارجه و همکاری دستیار ویژه وزیر امور خارجه، پس از گذراندن موفق مراحل دادرسی، بعد از ۱۲۵ روز، رفع توقیف شد.
پرسنل مجرب و متعهد نفتکش هورس در این مدت به رغم تحمل سختیها و دوری از خانواده، با فداکاری در دفاع از منافع ملی و حفظ جریان صادرات نفت و فرآوردههای نفتی کشور ایستادگی کرده و در پیگیری ماموریت خود عزم راسخی داشتند.
این کشتی هم اکنون ادامه ماموریت خود را از سر گرفته است و پس از اتمام آن به آبهای کشور باز خواهد گشت.
پس از توقیف این نفتکش، سخنگوی گارد ساحلی اندونزی به رویترز اعلام کرده بود که نفتکشهای ایرانی و پانامایی که به اتهام انتقال غیرقانونی نفت در آبهای مالزی، توسط مقامات این کشور توقیف شده اند در مسیر جزیره باتام هستند تا برای تحقیقات بیشتر در این منطقه لنگر بیاندازند.
سخنگوی گارد ساحلی اندونزی گفت: این کشتیها در هنگام انتقال نفت از ام تی هورس به ام تی فریا توقیف شدند و یک لکه نفتی در محل نفتکش دریافت کننده نفت وجود داشته است. این کشتیها در هنگام یک گشت معمولی مشاهده و توقیف شده اند.
این دو ابرنفتکش که خدمه آنها از ایران و چین هستند، روز یکشنبه پنج بهمن ماه سال گذشته در آبهای اندونزی نزدیک جزایر کالیمانتان توقیف شدند. کشتی ام تی هورس که متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران است و شرکت ام تی فریا که توسط شرکت شانگهای فیوچر شیپ منیجمنت اداره میشود، مجموعا ۶۱ خدمه داخل کشتی دارند.
مقامات اندونزی اعلام کرده اند که این دو کشتی با عدم نشان دادن پرچم، هویت خود را پنهان کرده بودند و سیستم شناسایی اتوماتیکشان را خاموش کرده بودند و به تماس رادیویی پاسخ نداده بودند.
بر اساس گزارش رویترز، کشتی ام تی هورس سال گذشته برای تحویل ۲.۱ میلیون بشکه میعانات ایران به ونزوئلا رفته بود.
بیشتر بخوانید
در همان مقطع زمانی و پس از سخنان مقامات اندونزیایی، سعید خطیبزاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری روز دوشنبه (ششم بهمن ماه سال گذشته)، درباره توقیف نفتکش ایرانی گفت: «اطلاعات ضد و نقیضی درباره این کشتی دریافت کردیم و منتظر اطلاعات بیشتری هستیم و از اندونزی خواستهایم اطلاعات بیشتری به ما بدهد.»
البته او تاکید کرد که این توقیف به دلیل مسایل فنی رخ داده که در زمینه حمل و نقل یک امر عادی است. سخنگوی وزارت خارجه ایران در خصوص فرضیه وجود ارتباط بین توقیف سه هفته پیش نفتکش کره جنوبی توسط ایران و اقدام اندونزی گفت: «الان فضا سیاستزده است و همه میخواهند همه چیز را به هم متصل کنند.»
او ابراز امیدواری کرد که با پیگیری سازمان بنادر و دریانوردی ایران و شرکت صاحب کشتی، مساله پیش آمده حل شود.
در همین حال، بیژن زنگنه وزیر نفت ایران نیز در گفت و گو با خبرنگاران تایید کرد که نفتکش توقیف شده حامل نفت بوده است. آقای زنگنه همچنین از پیگیری وضعیت این نفتکش خبر داد.
پس از تمام این کش و قوس ها، دیروز جمعه بالاخره این نفتکش پس از ۱۲۵ روز آزاد شد.
انتهای پیام/