یک ناشر از مقصر نبودن گردانندگان سایت در فروش کتاب با تخفیف‌های ۵۰ درصد و بیش از آن گفت.

احمد دولت آبادی، مدیرمسئول انتشارات نگارتابان درگفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان درباره تخفیف‌های ۵۰ درصدی کتاب در سایت دیجی کالا عرضه و فروش کتاب گفت: در سایت‌های فروش کتاب، کتاب‌ها با تخفیف‌های ۵۰ درصدی و بیش از آن فروخته می‌شود. گردانندگان سایت این کار را انجام نمی‌دهند. آن‌ها تنها پنل کاربری در اختیار ناشر قرار می‌دهند. ناشر می‌تواند کتاب هایش را در این سایت بفروشد. درصورتی که ناشر کتابش را با قیمت بالاتر از قیمت واقعی عرضه کند، پنل کاربری ناشر بسته می‌شود و سایت به او اجازه نمی‌دهد کتابش را آنجا بفروشد. علاوه بر آن گردانندگان سایت به حساب کاربری ناشر دسترسی ندارند.


بیشتربخوانید


وی افزود: ناشران قیمت گذاری کتاب هایشان را در سایت دیجی کالا انجام می‌دهند. مقصر اصلی تخفیف‌های بالا در سایت فروش کتاب خود ناشران هستند. آن‌ها براساس استقبال مخاطبان از یک اثر قیمت کتاب هایشان را در این سایت درج می‌کنند. مخاطب باید باهوش باشد و متوجه شود چرا یک کتاب با تخفیف بالا در این سایت عرضه می‌شود. تخفیف‌های بالای کتاب فقط در سایت دیجی کالا دیده نمی‌شود، این مسئله را در پیاده روها، مترو، صفحه‌های ناشران در فضای مجازی و هرجا که محل فروش کتاب یا تبلیغ یک اثر باشد، مشاهده می‌کنم.

مدیر مسئول انتشارات نگارتابان ادامه داد: ممکن است کتاب‌هایی که در سایت ها، صفحه‌های ناشران و پیاده رو‌ها با تخفیف‌های بالا دیده می‌شود، جزء کتاب‌هایی باشد که برخی ناشران از ناشران دیگر کپی و آن را منتشر می‌کنند. فقط می‌دانم این دسته از ناشران کتاب هایشان را بالاتر از قیمت استاندارد، در سایت‌ها عرضه می‌کنند؛ سپس با تخفیف‌های بالا کتاب را با قیمت واقعی می‌فروشند. برای مثال قیمت کتاب ۴۰ هزار تومانی را با قیمت ۸۰ هزار تومان در سایت عرضه می‌کنند و بعد آن را با ۵۰ درصد تخفیف به قیمت اصلی که ۴۰ هزار تومان است می‌فروشند.

دولت آبادی اظهار کرد: ناشران حرفه‌ای کتاب هایشان را با قیمت منصفانه به مخاطبانشان عرضه می‌کنند و کتاب هایشان را با تخفیف‌های بالا نمی‌فروشند؛ چون با مترجم، ویراستار و مولف حرفه‌ای فعالیت می‌کنند. از سوی دیگر این ناشران مخاطبان خودشان را دارند. همیشه به دیگران توصیه می‌کنم به جای تهیه کتاب با تخفیف‌های بالا، کتاب‌های ناشران شناخته شده را با تخفیف کمتر تهیه کنند. مشخص نیست آن تخفیف از کجا نشأت گرفته باشد.

وی بیان کرد: اگر نظارتی در زمینه میزان تخفیف کتاب‌ها وجود داشت، ناشران کتاب هایشان را با تخفیف‌های بالا نمی‌فروختند. اتحادیه ناشران و کتابفروشان می‌تواند در این زمینه کمک کند. به این طریق که مشخص کند ناشر اجازه دارد تا چه میزان کتاب هایش را با تخفیف بفروشد. از سوی دیگر اطلاع رسانی کنند و به مخاطبان کتاب بگویند نقصی در کتاب‌های عرضه شده با تخفیف بالا وجود دارد. فروش کتاب‌ها با تخفیف‌های بالا ظلم به ناشری است که کتاب را با زحمت منتشر می‌کند.

مدیرمسئول انتشارات نگارتابان درباره قیمت گذاری کتاب‌ها اظهار کرد: اتحادیه ناشران و کتابفروشان می‌تواند نظارت‌های بیشتری روی ناشران داشته باشد. حتی می‌تواند با توجه به آگاهی شان از میانگین قیمت کاغذ در طول سال به ناشران بگویند با توجه به میزان کیفیت انتشار کتابشان حداقل و حداکثر چه قیمتی پشت جلد کتاب هایشان درج کنند.

یکی از ناشران در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها از نبود نظارت بر فروش کتاب با تخفیف‌های بالا در سایت دیجی کالا و مترو خبر داده بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.