معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی تربت جام گفت: اولین علت مرگ کودکان زیر ۵ سال در شهرستان‌های تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی تربت جام سوانح و حوادث است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد رحیمیان معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی تربت جام گفت:طبق گزارش رسیده از بیمارستان سجادیه از تعداد ۱۹۳ مورد بستری کودکان زیر ۵ سال در ۲ ماه ابتدای سال بیش از ۲۲% موارد بستری، به علت جراحت ناشی از سوانح و حوادث و مسمومیت بوده است؛ و با توجه به آسیب پذیری کودکان در برابر حوادث و به منظور پیش گیری از وقوع حادثه، رعایت نکات ایمنی ضروری است.

او افزود:آسیب‌های ناشی از حوادث از علل اصلی معلولیت، ناهنجاری‌های دائمی و مرگ در کودکان است. هر ساله تعداد زیادی از کودکان، حوادثی را تجربه میکنند. یکی از علل عمده بروز حوادث درکودکان، ناتوانی آن‌ها در شناخت اصول ایمنی و پیشگیری از آسیب‌ها است، مکان‌هایی در خانه و خارج از آن وجود دارد که علی رغم اینکه به چشم نمی‌آید، بالقوه برای کودک آسیب زا است.

معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی تربت جام ادامه داد:آسیب‌های کودکان قابل پیشگیری است، اما در اغلب مناطق دنیا عامه مردم، سیاست گذاران و ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی به آن‌ها کم توجه هستند. اغلب اوقات پس از بروز آسیب به فکر پیشگیری می‌افتیم، در حالی که پیشگیری از آسیب و حادثه باید به عنوان روشی مهم درزندگی به ویژه در مورد کودکان پذیرفته شود و والدین و مراقبان همواره اصول آن را رعایت کنندتا مانع وقوع آسیب در کودکان شوند.


بیشتر بخوانید


 رحیمیان بیان کرد: در گذشته آسیب را نتیجه یک تصادف می‌دانستند و برای شانس و اقبال و قضا و قدر نقش پررنگی قائل بودند! در حالی که امروزه می‌دانیم همه آسیب‌ها قابل پیشگیری است.

او ضمن تاکید بر اقدامات پیشگیرانه تصریح کرد: همه آحاد جامعه نسبت به پیشگیری از آسیب‌های کودکان مسئول هستند. همانگونه که محیطی ایمن، مطمئن و پایدار پیش نیاز جامعه سالم است، کودکان شایسته‌ بیشترین سطح سلامتی و زندگی در محیطی ایمن هستند. پیشگیری از آسیب‌های کودکان مسئولیت بزرگی است که نیازمند تعهد و مشارکت کامل مجموعه گسترده‌ای شامل دولت، سازمان‌های ملی و بین المللی، خانواده‌ها و حتی کودکان است.

معاونت بهداشت دانشکده ضمن تاکید بر اینکه آسیب‌های کودکان باید از اولویت‌های اساسی سلامت همگانی باشند تأکید کرد:تمام والدین، معلمان و مراقبان کودک در خانه و هر جای دیگر باید با دقت در جزئیات، مانع آسیب‌های کودکان شوند و در پیشگیری از حوادث نقش فعالی داشته باشند.

انتهای پیام//ز. ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.