رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: هنوز یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار تعهدات ارزی پیله وران و مرزنشینان پرداخت نشده و باقیمانده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه،  حمید زادبوم رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در جلسه بررسی مشکلات مرزی شهرستان سردشت بر رفع مشکلات ارزی و صادراتی پیله‌وران و مرزنشینان تاکید کرد و گفت: هنوز یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار تعهدات ارزی پیله وران و مرزنشینان پرداخت نشده و باقیمانده است.

زادبوم افزود: چند میلیون نفر در سراسر کشور از فعالیت‌های تجاری مرزنشینی و پیله‌وری امرار معاش می‌کنند و بر همین اساس ضروری است تا با همکاری تمام دستگاه‌های مسوول از جمله بانک مرکزی، گمرک و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان ‎های مرزی، ضمن حل مشکلات مرتبط با این حوزه، از فرصت‌های تجاری پیش رو در مرز‌های کشور استفاده بهینه کرد.

او با بیان اینکه برای حل مسایل و مشکلات این حوزه در ۲ سال اخیر تلاش‌های زیادی صورت گرفته است گفت: قبلا پیله وران می‌توانستند به هر میزانی در سال‌های گذشته صادرات انجام دهند، اما اکنون این امر محدود شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: این رویه به خاطر اینکه از سال ۹۷ برای صادرات، تعهد مرزی ایجاد شده پیله وران و مرزنشینان بایستی در یک سقف محدود صادرات انجام دهند، زیرا اگر بیشتر از حد تعیین شده باشد بایستی کارت بازرگانی دریافت کنند.

زادبوم افزود: هم اکنون کشور در یک جنگ و دفاع تمام عیار اقتصادی قرار دارد از اینرو تمام تلاش‌ها برای رفع موانع و توسعه اقتصادی و اشتغالزایی و خنثی سازی دسیسه‌های شوم دشمنان و نیز کوتاه کردن دست آنان در این جنگ اقتصادی انجام می‌گیرد.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه برای پیشرفت و رفع موانع اقتصادی و تولیدات نیازمند راهبردی اساسی، برنامه ریزی دقیق و سیاست کلی و درازمدت هستیم گفت: فقط امر صادرات مهم نیست بلکه صادرات خوب، پول درآوردن و دریافت خوب از کشور‌های خارجی مهم است.

او با اشاره به اینکه ایران در تولید محصولات کشاورزی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد اظهار کرد: محصولات کشاورزی کشور بسیار با کیفیت و زیاد است و با زحمت فراوانی تولید می‌شود پس بایستی برای صادرات آن با برنامه و راهبرد‌های اساسی انجام بگیرد.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به پتانسیل‌های خوب شهرستان مرزی سردشت گفت: آینده شهرستان با توجه به موقعیت استراتژیکش از نظر کشاورزی، مرزی و گردشگری بسیار روشن است بنابراین تصمیمات و برنامه‌هایی که برای آینده آن طرح ریزی می‌شود باید تخصصی باشد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.