سید حسن موسوی چلک جامعه شناس و رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران, در رابطه با شایعههای موجود در انتخابات پیش رو و نقش فضای مجازی در دامن زدن به هر چه بیشتر شدن این شایعه ها اظهار کرد: موضوع تبلیغات برای کاندیداها معمولا به این شکل است که آنها، از ظرفیتهای مختلفی برای ارائه برنامههای خود استفاده میکنند و در سالهای اخیر هم به دلیل گسترش استفاده از فضای مجازی و شبکههای اجتماعی و امسال هم به خاطر انتخابات پیش رو به واسطه لزوم فاصله گذاری اجتماعی ناشی از ویروس کرونا، شرایط به گونهای است که نقش فضای مجازی و جلسات و بحث و گفتوگوها در این فضا بیشتر و پررنگ تر شده است؛ به طوری که این کاندیداها در گروههای مختلف حضور دارند و دلیل آن هم این است که تبلیغات در این فضا، راحتتر و ارزانتر و فراگیرتر هم است و میتواند جذابیت بیشتری نیز داشته باشد و سرعت اطلاع رسانی هم بالاتر است.
وی بیان کرد: این در حالی است که اگر کاندیداها بخواهند به صورت حضوری به تبلیغ بپردازند و صدای خود را به گوش مردم برسانند مجبور هستند که هزینه مالی و زمان بسیاری را متحمل شوند و این نشان میدهد که فضای مجازی با رعایت اصول و ضوابط قانونی، میتواند بستر خوبی باشد، اما باید به این نکته مهم توجه کرد که این فضای مجازی، با تمام مزایاهایی که دارد میتواند معایبی هم داشته باشد که در این میان،کاندیداها باید موضوع اخلاق را برای گروه و طرفداران خود متذکر شوند که برای هر دو طرف بهتر است و به اخلاق رقابت پایبند باشند که اگر این کار را انجام ندهند، خودشان متضرر میشوند.
این جامعه شناس تصریح کرد: اگرچه در فضای مجازی، سرعت انتقال مطالب بالاست، امّا نباید اجازه پخش و بازپخش و نشر و بازنشر پیامهای غیرواقعی داده شود و نکته بعدی که باید به آن توجه کرد این است که کاندیداها در شرایط رقابت انتخاباتی نباید از ساختن ویدئو برای تخریب رقیب خود استفاده کنند.
بیشتر بخوانید
موسوی چلک گفت: وعدهها و حضور کاندیداها در فضای مجازی مورد دیگری است که این افراد باید به آن بسیار توجه کنند که میتوانند علاوه بر مناظرات، از این فرصت به منظور گفتوگوهای سالم استفاده کنند تا بتوانند برنامهها و قابلیت و تواناییهای خود را به مردم ارائه دهند و نقش موثری داشته باشند.
وی ادامه داد: شایعه پراکنی، یکی از الزامات مغایر با اخلاق در انتخابات است، چراکه تخریب رقیب به هر قیمتی نباید انجام شود و شخم زدن زندگی خصوصی افراد در فضای حقیقی و مجازی، به هیچ عنوان حرفهای نیست و مغایر با اخلاق رقابت است، امّا آن چه که بسیار مهم هست این است که باید از شایعه پراکنی پرهیز کرد و به اخلاق حرفهای در انتخابات اهمیت داد، چراکه کاندیداها، با این کار میتوانند از فضای مجازی به عنوان فضایی مطلوب برای تبادل و گفتمان واقعی استفاده کنند.
این جامعه شناس ادامه داد: نقش سلبریتیها در فضای انتخابات بسیار مهم است، چراکه آنها ظرفیتهایی هستند که میتوانند با تبلیغات خود در به دست آوردن و یا از دست دادن رای کمک کننده باشند، بنابراین اگر سلبریتیها در حال حمایت کردن از کاندیداهای خود هستند باید به صورت تخصصی این کار را انجام دهند و به صورت غیر تخصصی به تبلیغ نپردازند و در هر حیطهای اظهارنظر نکنند و به طور کلی، هدف خود را در راستای تخصصی که دارند به سمت حمایت از کاندید موردنظر خود جلب کنند.
موسوی چلک اظهار کرد: کاندیداها باید بدانند که بگم بگمها در افکار مردم جامعه تاثیر منفی میگذارند و آنها باید به دنبال این باشند که قابلیتها و تواناییهای خود را به صورت صادقانه بیان کنند و اگر برنامه رقیب را نقد میکنند باید صادقانه و کارشناسانه باشد و کاری به زندگی شخصی یکدیگر نداشته باشند، چرا که آنها در مقابل تمامی مردم مسئول هستند نه صرفا طرفداران خود.
وی با اشاره به نقش مهم صداقت در فضای انتخاباتی بیان کرد: صداقت داشتن در ارتباط با مردم، موضوع مهم و جدی است که کاندیداها باید با رعایت آن بتوانند اعتماد مردم را جلب کنند و امروز، فضای مجازی میتواند فرصت و بستری مناسب برای ارائه گفتمان سالم برای کاندیداها باشد تا بتوانند به خوبی خود را معرفی کنند و برنامههای خود که واقعا قابلیت اجرایی دارند را ارائه دهند و وعدههای غیرواقعی و دور از واقعیت ندهند.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/