سال گذشته تولید کرک در در ایستگاه تحقیقاتی بز کرکی سربیشه ۱۳۰ کیلو گرم بوده است که امسال تولید کرک در این ایستگاه به ۱۷۰ کیلوگرم رسید.


جوادی بایگی مدیر جهادکشاورزی سربیشه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: تنها ایستگاه بز کرکی خراسان جنوبی در شهرستان سربیشه قرار دارد که امسال ۱۷۰ کیلوگرم کرک در این مرکز تولید شد.

او در خصوص میزان کرک تولیدی گفت: میزان تولید کرک در شهرستان سربیشه ۱۲ تن کرک و ۱۵ تن مو در سال است.

جوادی بایگی گفت : تولید کرک خالص بز ماده ایستگاه بز کرکی به ازای هر ۷۰۰ راس ، ۵۵۰ گرم است و تولید کرک خالص بز نر ایستگاه بز کرکی: به ازای هر  ۱۱۰۰راس ۸۰۰ گرم است.

مدیر جهادکشاورزی سربیشه افزود :یکی از پتانسیل‌های با ارزش منطقه وجود بز کرکی بومی جنوب خراسان است ، هدف اصلی از ایجاد مرکز اصلاح نژاد بز کرکی ، ترویج و حفظ ذخایر ژنتیکی بز کرکی منطقه –رشد کمی و کیفی تولید کرک و تامین مواد اولیه صنایع و کارخانجات و فراهم نمودن امکان توسعه پایدار بز کرکی منطقه وهمچنین کاهش قطر الیاف کرک به کمتر از ۱۷ میکرون – کاهش درصد مو در کرک و افزایش طول الیاف به پیش از ۳۰ میلی متر – افزایش یکدستی رنگ –گسترش ژن‌های مطلوب و کاهش هم خونی است.

او مهمترین استفاده از کرک را در تهیه لباس‌های زمستانی عنوان کررد و گفت : لباس تهیه شده از کرک، بسیار زیبا، سبک، گرم و ظریف هستند ، به همین سبب مشتریان زیادی در کشور‌های خارجی دارند.

کرک خاصیت جذب رطوبت دارد. همچنین به آسانی شعله ور نمی‌شود. به همین دلیل در صنعت هم از آن استفاده می‌شود. خاصیت کرک باعث بالا رفتن آن در دنیا شده است. کرک مو کشی شده و تمیز با قیمت‌های بسیار بالایی در دنیا خرید و فروش می‌شود.

انتهای پیام/ک

برچسب ها: کرک بزی ، تولید کرک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.