مقامات چین و پاکستان اعلام کردند پس از خروج نیرو‌های خارجی از خاک افغانستان حاضرند برای همکاری‌های مشترک وارد عمل شوند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نیوزویک، چین و پاکستان در تلاشند تا مشارکت‌های استراتژیک خود پس از خروج کامل نیرو‌های خارجی از خاک افغانستان را تقویت کنند. آن‌ها معتقدند افغانستان می‌تواند زمینه همکاری‌های مشترک مهمی باشد و نقطه قوت آن خروج دشمن مشترک همه یعنی آمریکا از خاک این کشور است.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در دیدار روز گذشته با همتای پاکستانی خود، محمود شاه قریشی بر تشکیل گفتگو‌های سه جانبه میان چین، پاکستان و افغانستان تاکید کرد و گفت: افغانستان یک همسایه استراتژیک مشترک است که بیش از دو دهه جنگ را تجربه کرده است. حالا ما آماده ایم تا برای گسترش همکاری‌ها با این کشور تمام تلاش خود را به کار گیریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین هم به طور جداگانه اعلام کرد: افغانستان یک بستر مناسب برای همکاری سه جانبه در جهت افزایش اعتماد متقابل و ارتقای سطح همکاری هاست.

وزیر خارجه چین همچنین افزود: خروج نیرو‌های آمریکایی و ناتو از خاک افغانستان این کشور را در مرحله حساسی از تغییرات سیاسی قرار داده است و امنیت داخلی را ممکن است برای مدتی با اختلال مواجه کند. با این وجود، ما به عنوان یکی از شرکای قدیمی افغانستان امیدواریم صلح و ثبات هر چه سریعتر به خاک افغانستان بازگردد.

وی تصریح کرد: انتظار می‌رود چین، پاکستان و افغانستان در مدت زمان کوتاهی به اجماع برای استقرار صلح و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای برسند.

پس از اعلام رسمی جو بایدن به لزوم خروج نیرو‌های خارجی از خاک افغانستان تا بیستمین سالگرد حادثه ۱۱ سپتامبر، نیرو‌های نظامی آمریکا و متحدانش به تدریج در حال ترک خاک این کشور هستند. به گفته مقامات امنیتی آمریکا تا به حال بیش از ۳۰ درصد از نیرو‌های نظامی خارجی افغانستان را ترک کرده اند. برخی می گویند ممکن است این کشور برای مدتی شاهد افزایش تنش‌ها و درگیری‌ها به دلیل قدرت گرفتن نیرو‌های طالبان باشند. بسیاری نیز آینده سیاسی افغانستان را پس از ترک نیرو‌های آمریکایی مبهم توصیف می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار