به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، تظاهرات ۱۵ خرداد، مجموعه وقایعی است که در خرداد سال ۱۳۴۲ به دنبال بازداشت امام خمینی (ره) در انتقاد به لایحه انجمنهای ایالتی و انقلاب سفید رخ داد. برخی تحلیلگران معتقدند که قیام ۱۵ خرداد را میتوان به عنوان بسترسازی برای انقلاب اسلامی نام برد، همان انقلابی که درسی برای تمام سیاستمداران و آزادی خواهان جهان است تا با الگوبرداری از آن ندای آزادی سر دهند.
به مناسبت سالروز قیام ۱۵ خرداد که مقدمه ایجاد انقلاب و تحول عظیم در تاریخ بشر بود به گفتوگو با حجت الاسلام و المسلمین سید احمد حسینی پرداختیم تا درباره چگونگی ایجاد آمادگی در خود و جامعه برای قیام آخرالزمان و یاری امام عصر (عج) بپردازیم.
بیشتر بخوانید
حجت الاسلام و المسلمین سید احمد حسینی سخنران و کارشناس مذهبی در گفتوگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مطرح کرد: قیام ۱۵ خرداد نقطه عطفی در تاریخ معاصر است که چگونگی ایستادن در برابر ظلم و ستم را به ما آموزش میدهد، با توجه به همین نشانهها روایات فراوانی از اهل بیت (ع) از بروز قیامهای مردمی در آستانه ظهور خبر میدهند. در برخی از این روایات آمده است که حکومتی به دست رهبری صالح در شرق جهان پای میگیرد که تا ظهور حضرت مهدی (عج) دوام مییابد.
وی افزود: برخی از علما معتقدند که این حکومت، همان حکومت انقلاب اسلامی در کشور ایران است، البته این نخستین بار نیست که بزرگان قیامی را مصداق قیام مذکور در روایات دانستهاند، اما هیچ قیامی در تاریخ شیعه دارای وسعت و عظمت انقلاب اسلامی نبوده است و احتمال اینکه مراد از دولت زمینهساز، انقلاب اسلامی ایران باشد بسیار است.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: اگر ما بخواهیم از قیام ۱۵ خرداد که بستر ظهور انقلاب اسلامی است برای قیام آخرالزمان و ظهور مهدی موعود (عج) درس بگیریم، باید تمام شرایط را در خود ایجاد کنیم. در روایات متعدد برای یک منتظر و قیام کننده واقعی آدابی را باید رعایت کند که بتواند در جرگه منتظران واقعی امام مهدی (عج) درآید. بر همین اساس، یک منتظر واقعی کسی است که گوش به فرمان امام باشد و آنچه که او میگوید، انجام دهد و در دوران انتظار به تمام اعمال خواسته شده جامه عمل بپوشاند و در رفتار، گفتار، کردار و تمام اعمال ریز و درشت خود نظارت و کنترل کامل داشته باشد و مطیع محض امام خود در هر حال و شرایطی باشد.
حجت الاسلام حسینی تصریح کرد: وقتی به تاریخ زندگی اهل بیت (ع) نگاه میکنیم، درمییابیم کسانی که به امام خویش معرفت و شناخت بیشتر و عمیقتری داشتند و به همین دلیل، در برابر او تسلیم بودند و به جای ادعا، در مقام عمل پیروی خود را نشان دادند و در زمان فتنهها از امام خویش جدا نشدند همان یاران واقعی پیامبر و ائمه در جنگها، سختیها و تلخیها بودند. جالب اینکه در روایات فراوانی که درباره ویژگیهای یاران امام مهدی (عج) آمده است، بر مسأله معرفت عمیق یاران به آن حضرت و اطاعت کامل و بیچون و چرای ایشان از امام خود، تأکید شده است.
وی درباره ویژگی منحصر به فرد یاران امام عصر (عج) در زمان قیام گفت: اولیـن مـاموریت یاران حضرت، جنگی تمام عیار با مستکبران عالم است که در آغاز زمان ظهور، در راس هـمه امور قرار دارد. یاران خاص مهدی (عج) در این جنگ و قیام سربازانی شجاع و فداکار در رکاب امـام عصر (عج) و گـوش بـه فـرمان آن حضرت هستند.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: دیگر وظیفه یـاران امـام زمـان (ع) در آغـاز انقلاب، مبارزه با انحراف ها، تـحـریـف هـا و بـرداشـت هـای نـادرسـت از دیـن و مـذهـب اسـت. در همین زمینه امام صادق (ع) در روایتی میفرمایند: آزاری کـه قـائم (ع) به هنگام قیام خویش، از جاهلان آخرالزمان میبیند، به مراتب سختتر است از آن همه آزار که پیامبر (ص) از مردم جاهلیت دید. راوی میگوید: این چگونه میشود؟ امام در پاسخ فرمودند: پیامبر (ص) به میان مردم آمد در حالی که آنها سنگ، صخره، چـوب و تـخـتههای تراشیده (بتهای چوبی) را میپرستیدند، ولی قائم ما که قیام کند مـردمـان هـمـه از کـتـاب خـدا بـرای او دلیـل مـی آورنـد و آیـه هـای قـرآن را توجیه میکنند.
حجت الاسلام حسینی در پایان گفت: برای اینکه در زمان قیام حضرت مهدی (عج) در زمره یاران ایشان قرار بگیرم باید علاوه بر ولایت مداری با احیاء امر به معروف و نهی از منکر به جنگ با پلیدیها و انحرافات در خویش و جامعه برویم تا در خیمه اهل بیت (ع) قرار بگیریم.
انتهای پیام/