به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در بیش از یک سالی که کرونا بی رحمانه بر جهان مسلط شده، این پزشکان و پرستاران هستند که بیشترین آسیبهای جسمی، روحی و روانی را متحمل شده اند.
قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاران، بعد از ۱۴ سال هنوز عملیاتی نشده و درخواست پرستاران از مسئولان در حال حاضر، عملیاتی شدن طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری است.
پشت سر گذاشتن چهار پیک سنگین کرونا توان و انرژی کادر درمان به ویژه پرستاران فداکار را گرفته و وجود نیروهای بیشتر و جذب تعداد زیادی پرستار تازه نفس یکی از ضروریترین و مهمترین نیازهای فعلی جامعه پرستاران است و امید میرود مسئولان در دولت جدید برنامههای جامعی برای برطرف کردن موانع و بی عدالتیها و عملیاتی شدن این قانون ۱۴ ساله بردارند.
ثقینی عضو هیئت مدیره نظام پرستاری سبزوار در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مشکلات اصلی پرستاران در چند محور اصلی خلاصه میشود که پیشتر از سوی مقام معظم رهبری و مسئولان نظام بارها به آن پرداخته شده و آن هم ضرورت اجرای طرح تعرفه گذاری پرستاری و استخدام پرستاران جدید است.
ثقینی افزود: در صحبتهای حضرت آقا در روز پرستار سال گذشته که فصل الخطاب محسوب میشود، ایشان ضمن تاکید بر مجاهدتهای پرستاران در کرونا، فرمودند که این قشر در چشم مردم عزیزتر و شایستهتر شدند و باید قانون تعرفه خدمات پرستاران اجرایی شود.
ثقینی گفت: کمبود نیروی پرستار صحبت میکنیم دو عارضه سنگین به همراه دارد. یکی اینکه پرستاران از نحوه عملکرد خود راضی نیستند زیرا فکر میکنند نتوانسته اند به شکل کامل و جامع خدمت کنند و عارضه دیگر نارضایتی بیمار است.
او بیان کرد: برای رفع این مشکل، مسئولان مربوطه، سالها قبل، پیگیری کردند و با همکاری مجلس، قانون تعرفه گذاری و قانون بهره وری خدمات بالینی، تصویب شد، هدف این قوانین، تقلیل ساعتهای موظفی پرستاران بود اما متاسفانه این قانون تقلیل باعث افزایش سطح اضافه کار شد، زیرا نیروی جدیدی جذب نشده بود و بعضی از مدیران تعداد بیماران را افزایش دادند و در حال حاضر شاهد اثرات نامطلوب این تصمیم گیری بر کیفیت خدمات پرستاران در بیمارستانها هستیم.
عضو هیئت مدیره نظام پرستاری سبزوار اظهار کرد: باید، به ازای هر ۳ تا ۴ هزار نفر نیروی پرستاری که بازنشسته میشدند، بین ۹ تا ۱۰ هزار نفر نیرو جذب شد، ولی متاسفانه به جز سال گذشته این میزان نیرو استخدام نشد.
ثقینی اظهار کرد: سازمان نظام پرستاری با هماهنگی معاونت نظام پرستاری و برد پرستاری و انجمنهای علمی، با برگزاری جلسات علمی و مشورتهای فراوان و طبق اظهار نظر مقام معظم رهبری، به یک استاندارد مشخص در بحث بهداشت و درمان و خدمات درمانی پرستاری رسیدند. طبق این استاندارد مصوب شد که به ازای هر تخت در ۲۴ ساعت ۱.۸ پرستار و ۷ نفر نیروهای اتاق عمل و هوشبری و کمک پرستار، نیاز است. این در حالی است که طبق استانداردهای جهانی، در هر ۲۴ ساعت بین ۳.۵ و حتی در برخی کشورها تا ۶ نفر پرستار تعیین شده است.
عضو هیئت مدیره نظام پرستاری سبزوار افزود: مقام معظم رهبری در سال ۸۳ فرمودند که پرستار خسته و چند شیفت کار کرده، از روی ناچاری نمیتواند این نقش را ایفا کند، پرستار باید با نشاط و سرحال باشد و امکانات برایش فراهم شود.
او افزود: سال ۷۴ مقرر شد نظام حقوق ثابت برای همه پرستاران و پزشکان اجرایی شود وکارشناسان معتقد بودند این سیستم کارآمدتر و مردمی تری بود و به لحاظ تجارب موفق جهانی در نظام سلامت ما میتوانست به خوبی پاسخگو باشد، اما عملیاتی نشد.
ثقینی ادامه داد: از مزایای قابل توجه این طرح این بود که خدمات سلامت به صورت کالا در سیستم دیده نمی شد و دولت، متعهد به خدمت رایگان به همه مردم بود. همچنین اختلاف دریافتی بین پزشک و غیرپزشک، با این شدتی که در حال حاضر در سیستمهای خدمات رسان جدید و تعرفهای مشاهده میشود، وجود نداشت.
او افزود: همچنین بیماران فشار مالی متحمل نمیشدند، زیرا بر مبنای بیمه بسیاری از هزینههای درمانی پرداخت می شد، در ابتدای این طرح همه موافق بودند و رضایت داشتند، اما در اواسط دهه ۷۰، گروهی طرح جدیدی را ایجاد کردند و هدفشان هم برداشتن فشار مالی از دوش دولت بود.
جزییات طرح خودگردانی بیمارستان ها
ثقینی اظهار کرد: طرح دیگری به نام خودگردانی بیمارستانهای در سال ۷۶ در سراسر کشور راه اندازی شد. این دو طرح، انواع و اقسام تعرفهها را وارد سیستم خدمات بهداشت و درمانی میکرد و به افراد خاصی تعلق میگرفت و حتی عدهای بدون انجام خدمات، دریافت وجه داشتند.
عضو هیئت مدیره نظام پرستاری سبزوار گفت: درسال ۷۶ و ۷۷ دستورالعملی از وزارتخانه به بیمارستانها ابلاغ شد، مبنی بر اینکه روسا و مدیران و معاونین بیمارستانها باید حتما از گروه پزشکی و هیئت علمی باشند و با این دستورالعمل بسیاری از مسئولانی که قدرت مدیریت و عملکرد خوبی داشتند، کنار گذاشته شدند. این در حالی است که طبق طرح تعرفه گذاری کالیفرنیایی، پزشک اجازه فعالیت در منصب مدیر و رئیس را در سیستم ندارد مگر اینکه دورههای تخصصی سخت و پیچیده مدیریتی را پشت سر گذاشته باشد.
عضو هیئت مدیره نظام پرستاری سبزوار گفت: ما امید داریم که در دولت جدید افرادی روی کار بیایند که مشتاق و پیگیر باشند و در جهت رفع تبعیضها و بی عدالتیها و نابرابریها گام بردارند و تساوی و عدالت را رعایت کنند.
او اظهار کرد: امید ما در سیستم سلامت و درمان کشور و جامعه پرستاری این است که در دولت جدید نگاه جدیدی به سیستم بهداشت و درمان کشور شود و فقط قشر خاصی را مدنظر قرار ندهند و هدف اصلی مسئولان رسیدگی به امور مردم باشد و تا حد ممکن مردم در پرداخت هزینه، دچار مشکل نشوند.
او ادامه داد: اگر دولت بحث ایجاد درآمدهای ثابت برای اماکن درمانی را لحاظ کند، به خاطر هزینه کمتری که به بیمهها پرداخت میکند، آن کمبود مالی هم جبران میشود. به قولی، میتوان گفت، اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری به خودی خود، نیازی به بودجه اضافی ندارد بلکه خود قانون، با توجه به کاهش دریافتی از بیمهها برای قسمتهای درمانی، اعتبارش را تامین میکند و این کاهش درآمدی را که دولت میخواهد به بیمه بپردازد، میتواند به عنوان درآمدی ثابت برای بیمارستانها در نظر بگیرد و این اختلاف مبلغی را که دریافت درآمد برای بیمارستان نسبت به پزشک متخصص تحمیل میشود، جبران میکند.
این روزهای خوشبختانه کشور ما سرشار از پرستاران شریف و جان بر کفی است که در این جبهه، به دفاع و مقاومت می پردازند و اینک نوبت مسئولان است که پاسخگوی نیازها و مشکلات این قشر آسیب پذیر باشند.
انتهای پیام /