"آلودگی آب"، مهمترین آلودگی در محیط زیست گلستان

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: آلودگی آب، مهمترین آلودگی در محیط زیست بوده و باید فرهنگ پاسداری از منابع آبی را در استان توسعه دهیم.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،   سید محسن حسینی مدیر عامل شرکت آب منطق‌های گلستان با اشاره به منابع آلوده کننده آب در استان گفت: بزرگترین مصرف‎کننده آب و تولیدکننده زهاب‎های سطحی و زیرزمینی در استان زراعت و باغداری است که به میزان حدود ۲ میلیارد متر مکعب در سال و گا‌ها به طور غیرمجاز با "فاضلاب‎" و "آب خاکستری" آبیاری می‎شوند.

او افزود: زهاب مخلوط یا محلول با بقایای ۲۰۰ هزار تن کود شیمیایی و حیوانی و ۲ هزار تن سموم دفع آفات نباتی مصرفی در اراضی استان، از منابع آلوده کننده آب به شمار می‎آید.

مدیر عامل شرکت آب منطق‌های گلستان گفت: یکی دیگر از این منابع آلوده کننده، جمعیت انسانی استان است که بالغ بر حدود ۲ میلیون نفر را شامل میشود.

حسینی افزود: هر نفر به طور سرانه در سال ۸۰ متر مکعب آب به صورت شرب و بهداشت استفاده می‎کند که حدود ۷۰ درصد آن به صورت فاضلاب از محل سکونت انسان خارج می‎شود.

او ادامه داد: همچنین در استان گلستان سالانه حدود ۳۲۰ هزار تن زباله خانگی تولید می‎شود که حدود ۲۶۰ هزار تن از آن به مراکز بازیافت منتقل و باقیمانده یا دفن شده و یا در طبیعت پراکنده می‎شود که شیرابه‎های حاصل از آن می‎تواند به منابع آبی وارد شود.

حسینی افزود: منبع دیگر آلودگی آب در استان گلستان، جمعیت دام و طیور استان است که حدود ۳۷۰ هزار راس دام سنگین، حدود ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار راس دام سبک و ۸ میلیون قطعه ظرفیت پرورش ماکیان در استان گلستان وجود دارد و سالانه حدود ۲۲ میلیون متر مکعب آب را به مصرف شرب و بهداشت رسانده که حدود نیمی از این آب به صورت فاضلاب از محل پرورش دفع می‎شود و گاهی فضولات دامداری‎ها به طور موقت یا دائم در مسیر یا مجاور مجاری آبی دپو می‎شود.

او افزود: آبزی‎پروری به صورت ماهیان گرمابی و سردابی و میگو در استان گلستان رواج دارد که مصرف سالیانه حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب را به خود اختصاص داده و بخشی از آن را بعد از تبخیر، با همراه داشتن بقایای کود، ضایعات دفع شده ماهی و غذا و دارو‌های استفاده شده در این بخش، از این محیط‎ها خارج می‎شود.

حسینی تصریح کرد: هرچند براساس قانون توزیع عادلانه آب ممانعت، پیشگیری و جلوگیری از آلودگی آب به سازمان حفاظت محیط زیست محول شده است، ولی با توجه به مسئولیت‎های وزارت نیرو از جمله اجازه انحصاری تخصیص آب توسط این وزارتخانه، تامین و توزیع آب آشامیدنی مردم در شهر‌ها و روستاها، دفع بهداشتی پساب‎های حاصله از مصرف بخش شرب، مدیریت تاسیسات آبی بزرگ مقیاس و بخشی از تاسیسات آبی کوچک مقیاس، وزارت نیرو نیز در راستای حفاظت از کیفیت منابع آب اعم از سطحی و زیرزمینی اموری را بر عهده گرفته است.

وی بیان کرد: منابع آب موجود در مناطق مختلف با استاندارد‎های مشخص، نمونه‎برداری دوره‎ای شده و آزمایشات لازم شامل فیزیکی، شیمیایی و میکروبی مانند ph، دما، کدورت، آنیون‎ها و کاتیون‎ها روی آن‌ها انجام می‎شود.


انتهای پیام/ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.