نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: دولت اقدام و اصلاح اساس کار خود را بر مبنای مشارکت مردم گذاشته است.

به گزارش حوزه  احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  علیرضا زاکانی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نشست خبری خود که امروز سه‌شنبه ۱۸ خرداد ماه برگزار شد، اظهار کرد: دولت اقدام و اصلاح اساس کار خود را بر مبنای مشارکت مردم گذاشته است، در اقتصاد و مدیریت دو رویکرد جهش تولید و کارآمدی مطرح است که محور آن مشارکت مردم می‌باشد.

وی افزود: در سیاست خارجی محور ما بر دیپلماسی فعال و هوشمند است که مبتنی بر مشارکت مردم و همکاری ایرانیان خارج از کشور شکل می‌گیرد.

زاکانی تصریح کرد: صحبت از سرخوردگی نخبگان می‌کنیم، اگر کار دست نخبگان باشد و میدان داری کنند مشکلات کشور حل می‌شود، جوانان پرشور و پرانگیزه که اگر به آنها توجه نشود سرخورده می‌شوند، در عرض ۴ سال تحول بزرگی را ایجاد خواهیم کرد. دولت نوکر مردم است، مردم به دنبال معنویت، آزادی، استقلال و هستند. یکی از اشکالاتی که در کشور وجود دارد این است که واقعیت جامعه پنهان است. دولت آقای روحانی آمایش سرزمین را انجام داد که کار خوبی بود و باید بازتعریف دقیق کرد که مبتنی بر خواسته‌های استان‌ها باشد، استراتژی همه جانبه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی را تنظیم کنیم و مبتنی بر آن برای ۴۵۱ شهرستان ماموریت تعریف کنیم و با مشارکت مردم تحول در ان منطقه را آغاز کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در کشور نمی توانیم به همه چیز بپردازیم، عقل حکم می‌کند به اهم امور بپردازیم نظام مسائل کشور ۴ سال پیش استخراج گردیم و یک مدل گره گشا را شناسایی کردیم که مبتنی بر آن موضوع مسکن، بیکاری و... بررسی شده است. از هر استان ۳ مشکل اصلی آن استان را شناسایی می‌کنیم و آن مشکلات را رفع می‌کنیم، متاسفانه در کشور از اتاق‌های خودمان می‌خواهیم مشکلات مردم در استان‌ها را بر طرف کنیم که امکان پذیر نیست.

وی افزود: آمایش سرزمین مبتنی بر تحقیقات میدانی، نظرات کارشناسان و مشکلات هر منطقه است. سامانه‌ای به نام دولت یار بالا آمده، این سامانه بالا می‌آید و افراد مشکلات خود را می‌بینند؛ امروز مشکل ۴۵۱ شهرستان شناسایی شده که ۱۸۴۱ مسئله است. این مشکلات سال هاست که شناسایی شده و اگر شهرستانی می‌گوید مشکل دیگری هم داریم می‌تواند در این سامانه ثبت کند و ۱۰۰ نفر از هم شهری‌های او نیز امضا کنند. این سامانه رونمایی شود، نظارت بر مسئولان خود را نیز خواهیم داشت. علاوه بر این، نهاد سازی نوین راه اندازی می‌شود در این نهاد سازی، مردم و نخبگان کنار یکدیگر هستند اگر به مسئولی اعتراض دارند بتوانند به راحتی اعتراض خود را ارائه دهند اگر حق با مردم باشد دولت با تمام وجود پشت مردم است.

زاکانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه شما برای واکسیناسیون عمومی و توسعه صنعت گردشگری چیست؟ گفت: کرونا یک موضوع فرابخشی است، مشکل دولت آقای روحانی همین بود که وزارت بهداشت را متولی این کار کرد. این پاندمی جهانی در کشور ما و تمام کشورها جان مردم را می گیرد؛ پس مسئول این کار رئیس جمهور است و آقای روحانی از سر خود باز کرد و به امر بهداشتی و درمانی تقلیل داد، باید به ظرفیت های مردم تکیه می کردند. واکسن یک امر ضروری است و در مورد آن اقدام عاجل خواهم کرد همچنین سطح مراجعه را بالا می برم که کرونا نتواند زندگی بسیاری از مردم را مختل کند؛ خلائی که در نظام آموزشی ایجاد شده قابل رفع است، بنده می دانم به چه نحوی می شود این امر را رفع کرد؛ از توانمندی داخلی و خارجی برای رفع این معضل استفاده خواهم کرد.

وی افزود: بنده جهش تولید را به عنوان یک رکن اصلی در نظر گرفتم و ۹ پیشران برای آن تعیین کردیم که یکی از آنها گردشگری است و خوشه های مربوط به گردشگری یک ظرفیت بالایی را در کشور به ارمغان خواهد آورد و برنامه هایی داریم که برای مردم شکوفا خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تحریم ها چه میزان در اقتصاد نقش داشتند؟ تصریح کرد: ۱۵ تا ۲۰ درصد تحریم ها اثر دارد، اما متاسفانه این تحریم ها به فضل الهی با پیگیری جدی که خواهیم کرد شکسته خواهد شد؛ اما ساختن کشور را معطل تحریم نمی کنیم و کشور را با استفاده از توانمندی های کشور اداره می‌کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در مناظره قبل صحبت از فساد کردید؛ چرا اسم از کسی نیاوردید؟ گفت: اسم آوردن را غلط می‌دانم، البته آن که مناظره نبود؛ مناظره باید بر محور ارائه برنامه ها باشد. بنده مجبور بودم که سکوت نکنم، چراکه دوستان دیگرمان حرفی نمی‌زدند و بنده مجبور بودم از حیثیت خودمان دفاع کنیم و بیشتر وقتم را به جای ارائه برنامه، برای پاسخ به حرف های غلط طرف مقابل گذاشتم.

زاکانی درباره شکایت از رئیس دانشگاه آزاد و فساد در این دانشگاه، بیان کرد: فساد دانشگاه آزاد مربوط به حال حاضر نیست و برای سال ۸۴ است و در آن سال ما تحقیق و تفحصی نظام آموزش عالی انجام دادیم، با ۱۵۰۰ نفر کل دانشگاه و پژوهشکده های کشور را تحقیق و تفحص انجام دادیم و در عرض ۱۰ ماه ۴۳ جلد گزارش نوشتیم. در آنجا به این نتیجه رسیدیم؛ البته دانشگاه آزاد مقامت می‌کرد و رئیس وقت دانشگاه آزاد با دادستان وقت تهران تبانی داشت و اجازه ندادند که رئیس دانشگاه آزاد محاکمه شود. در همان زمان خدمت آقای شاهرودی رسیدم و گفتم که هر چه نامه به شما می زنیم به دست شما نمی رسد.

وی درباره روند و ساختار مناظره گفت: مناظره ها به اعتقاد بنده به صورت عادلانه برگزار شد، اما می شد بهتر از این برگزار شود. اگر اجازه دهند با آقای همتی و یا هر کسی مناظره کنیم عیار افراد مشخص می شود. فردی که مدعی است می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد، کلاس انشا نیست که، بعضی از آقایان اگر کاغذهایشان بگیرند دیگر نمی‌توانند حرف بزنند. بنده پیشنهاد دادم که یک سوال را از ۷ بپرسند و در ۵ دقیقه همه توضیح دهیم، بعد از آن که صحبت های هم دیگر را گوش کردیم، ۵ دقیقه یکدیگر را نقد کنیم؛ آن موقع همه مردم می فهمند ‌که کدام نامزد برنامه دارد.

وی درباره توهین نامزدها در مناظره هم گفت: مدرک تحصیلی بنده معلوم است و از معتبرترین دانشگاه ایران مدرک گرفتم، اشکال آقای همتی این بود که یک حرف کلی پراند و بنده همان جا جواب دادم، توهین به مدرک تحصیلی آقای رئیسی هم مشخص بود که صحت ندارد؛ این که آقایان آن رویه را در مناظره در پیش گرفتند به این دلیل بود که دستشان خالی بود؛ اگر برنامه داشتند از برنامه های خود می گفتند و کارهایی می کنند که زیبنده هیچ مسئولی و مردم نیست و ناراحتم که مردم می نشینند و چنین صحنه هایی را می‌بینند.

زاکانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سامانه دولت یار تمامی مشکلات مردم را شناسایی کرده و یا فقط مشکلات عمرانی ثبت شده است؟ گفت: این سامانه تمامی ابعاد و تمامی معضلات را هدف‌گذاری کرده است. امروز معضلات ملموس مردم بیشتر در حوزه زیرساختی و عمرانی است؛ اما سایر مشکلات نیز در این سامانه ثبت شده و به صورت کلی قرار است ۳ مشکل اساسی هر استان را رفع کنیم. ضمانت اجرای آن دولت است و اعتبار اختصاصی برای رفع مشکلات در بودجه قرار می‌دهیم. در کشور مشکل پول نداریم، اما داریم مثل بچه پولدارها رفتار می‌کنیم و پول را آتش می زنیم تا خودمان را گرم کنیم، چند سال پیش اعلام کردم ایران ۸۶ میلیارد دلار بابت انرژی سوپسیت می‌دهد و ۱۸.۱۰ تولید ناخالص ملی را هزینه می‌کند.

وی افزود: در کشور ۲۳ میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار خودرو دارند، و بیش از ۱۱ میلیون خانوار خودرو ندارند، هر خانوار ایرانی تا  می تواند برای ۲ خودرو ۱۲۰ لیتر بنزین دریافت کند و اگر بیشتر شد ۱۵ لیتر بنزین اضافه دریافت می‌کند، خانواری هم که خودرو ندارند ۱۵ لیتر بنزین به ازای هر نفر پرداخت می‌شود و اگر بخواهند می‌توانند به دولت بسپارند تا در بازار خارجی برایشان بفروشد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره ابربدهکاران بانکی هم تصریح کرد: متاسفانه سال گذشته بان ک ها تسهیلاتی به هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان دادند که باید منجر به تولید می شد، ۲ سوم آن به دست بدهکاران بانکی رسید که خواستند استمحال کنند، ۱۱ ابربدهکار بانکی داریم که ۹۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارند، برای رسیدگی به آن ابتدا باید اطلاعات بانک ها و داده هایشان یکپارچه شود. در دولت الکترونیک به این سمت می‌رویم که در نصف روز مجوز دهیم تا با الکترونیکی شدن سیستم افراد به سرعت پاسخ بگیرند، وقتی داده های بانکی یکپارچه شود اطلاعاتشان به اشتراک گذاشته می شود و این ابربدهکاران بانکی را مجبور به پس دادن حق مردم می‌کنیم.

زاکانی افزود: در نصف سال می شود کشور را شفاف کرد، وقتی همه چیز شفاف شود مشکلات حل می شود؛ همچنین می توان کشور را به صورتی اداره کرد که تحول ایجاد شود و با هماهنگی ۳ قوه، مردم و نیروی نخبگان این تحول صورت می‌گیرد.

وی درباره برنامه خود برای رفع مشکلات خود در بازار سرمایه گفت: مشکلات فعلی بازار سرمایه قابل پیش بینی بود، اواخر سال ۹۸ التماس کردم که مردم وارد بازار سرمایه نشوید، آقای روحانی مردم را به پرتگاه دعوت کرد تا مشکلات خود را رفع کند، در بازار سرمایه نباید دولت دخالت کند، ما کاری خواهیم کرد که بازار سرمایه بر محور خودش کار ‌کند و فقط دولت نظارت خواهد کرد، در دولت ما به فضل الهی مسکن را از حالت سوداگری خارج و مردم را نجات می‌دهیم، بازار سرمایه نیازمند ثبات، تقویت و برخورد با افرادی است که جیب مردم را خالی کردند. دولت آقای روحانی ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه بیرون کشید.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: کشور مشکلات متعددی دارد که نیاز به اقدام عاجل دارد و ۹ هدف را در پیش گرفتیم که بسته هایی را برای ۹ هدف تعیین کردیم‌. کارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند داریم.

زاکانی درباره صحبت هایی که درخصوص پوششی بودنش مطرح است، گفت: اتهاماتی دارند می زنند، معتقد هستم دوستان دستشان خالی است، آدمی که خودش را به خواب می‌زند نمی شود از خواب بیدار کرد. می گویند بنده پوششی هستم، می گویم چرا توهین می‌کنید، می گویند شما توزیع فقر می کنید؛ می گوییم چرا حرف اشتباه می زنید؟ ما که هنوز حرف نزدیم، حوزه اقتصادی ما را سیاسی می کنند، حوزه سیاسی ما را به حوزه سیاسی بازی و بعد از آن حوزه امنیتی می‌کشانند و این جنایت در حق مردم است.

وی ادامه داد: بنده به جای ارائه برنامه ها باید پاسخ توهین های افراد را می دادم. امیدواریم در مناظره امروز خودشان را اصلاح کنند و درباره برنامه هایمان حرف بزنیم. رقابت یک چیز است و دشمنی نیست، ما باهم دشمن نیستیم بنده به آقای همتی و مهرعلیزاده عرض ادب کردم، باید نمایش اخلاق به مردم بدهیم ظاهر مردم باطن مسئولان است. از نامزدها می خواهم پاسخ معتبر بدهیم و اگر آماده باشند بنده آماده مناظره با آنها هستم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
متاسفانه همه از نخبگی حرف می زنند و تعریف آن فقط اون چند صد هزار نفری هست که در کنکور رتبه آوردند و چند میلیون جوان دیگر را تا آخر عمر خنگ خطاب می کنید ولی الان که انتخاباته رای می خواید. همین چند صد هزار نفر کشور را به نابودی کشیدن، پراید رو این نخبگان تولید کردند، تحریم ها به علت بی عرضگی نخبگان است. تا زمانی که اقلیت را نخبه بنامید و کل کشور را به آنها دهید همین وضع است. نخبه یعنی هر فردی نخبه است ولی در ضمینه های مختلف و دولت باید زیرساخت کشف و بکارگیری آنها را فراهم سازد، اگر نمی تواند غلط می کند دولت تشکیل دهد بزارید ما چند میلیون از این کشور برویم و شما با همون چند صد هزار نفر کشور را اداره کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۵ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
درود بر زاکانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
بر حسب تخصص و حوزه کاری خود عرض می نمایم که در طرح آمایش سرزمین جدید تغییرات خطرناکی در منطقه بندی اعمال شده است که می تواند پیامدهای خطرناکی در پی داشته باشد.
آخرین اخبار