ترکیه در پی خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان، اداره و تامین امنیت فرودگاه کابل را پیشنهاد داد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، مقامات ترکیه از پیشنهاد این کشور برای اداره و تامین امنیت فرودگاه کابل خبر دادند.

طبق گفته مقامات ترک، آنکارا این پیشنهاد را در جلسه ناتو در ماه مه زمانی ارائه داد که آمریکا و شرکای آن بر سر برنامه خروج نیرو‌ها تا ۱۱ سپتامبر پس از ۲۰ سال جنگ توافق کردند.

یک مقام ارشد ترکیه‌ای در این باره گفت که مقامات ترکیه و آمریکا درباره الزامات احتمالی این مأموریت بحث کرده و واشنگتن موافقت کرده تا برخی از آن‌ها را برطرف کند.

این مقام ارشد در ادامه افزود: «به دنبال تصمیم آمریکا برای خروج از افغانستان، ترکیه پیشنهاداتی برای اطمینان از امنیت فرودگاه کابل ارائه داده است. اکنون نیز گفتگو‌هایی در این زمینه با ناتو و آمریکا در جریان است.»

نقش ترکیه در تأمین امنیت فرودگاه کابل برای پرواز‌های بین المللی می‌تواند به بهبود روابط بین آنکارا و غرب که به دلیل خرید سامانه دفاعی روسیه و اختلافات با کشور‌های اروپایی در مورد حق حفاری در آب‌های مدیترانه شرقی توسط ترکیه تیره و تار شده است، کمک کند.

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد که پیشنهاد آنکارا منوط به پشتیبانی متحدان غربی از ترکیه است.

او همچنین گفت: «ما قصد داریم بسته به شرایط در افغانستان بمانیم. شرایط ما پشتیبانی سیاسی، مالی و لجستیکی از آنکارا است. اگر این‌ها برآورده شود، ما می‌توانیم در فرودگاه بین المللی حامد کرزی باقی بمانیم.» 

مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که آن‌ها از پیشنهاد ترکیه استقبال می‌کنند، اما توقعات آنکارا از آمریکا برای توانمندسازی آن برای این ماموریت بیش از حد است.

این پیشنهاد در حالی است که سه ماه قبل از عقب نشینی نیرو‌های خارجی از افغانستان، خشونت‌ها در افغانستان افزایش یافته است. روز دوشنبه، مقامات ارشد دولت افغانستان اعلام کردند که در اثر حملات گروه طالبان در ۲۴ ساعت گذشته حداقل ۱۵۰ سرباز افغان کشته یا زخمی شده اند.

امنیت فرودگاه کابل می‌تواند به ترغیب برخی کشور‌ها برای حفظ حضور دیپلماتیک خود در افغانستان کمک کند. ماه گذشته استرالیا به دلیل نگرانی‌های امنیتی سفارت خود را در آنجا تعطیل کرد.

ترکیه بیش از ۵۰۰ سرباز به عنوان بخشی از مأموریت ناتو برای آموزش نیرو‌های امنیتی افغانستان در افغانستان مستقر کرده است و طبق اعلام مقامات ترکیه ای، برای اداره فرودگاه کابل نظامیان بیشتری مورد نیاز است.

رهبران ناتو روز دوشنبه آینده در اجلاس افغانستان شرکت می‌کنند، جایی که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه برای اولین بار از زمان روی کار آمدن رئیس جمهور آمریکا با جو بایدن دیدار و در مورد افغانستان بحث خواهند کرد.

دو کشور علاوه بر خرید سامانه دفاع موشکی روسیه از سوی ترکیه، در مورد حمایت آمریکا از مبارزان کرد سوریه، درگیری‌های رژیم صهیونیستی و فلسطین و پرونده قضایی آمریکا علیه یک بانک دولتی ترکیه اختلاف دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار