کارشناس بازار سرمایه گفت: باید حاشیه سود هر شرکت را با هم صنعتی‌های آن و با گذشته خود شرکت بررسی کرد.

آراد پور کار کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این پرسش که حاشیه سود چیست؟ بیان کرد:حاشیه سود در تحلیل بنیادین سه نوع است، که به خالص، ناخالص، و عملیاتی تقسیم می‌شود، که حاشیه سود ناخالص از تقسیم سود ناخالص بر مبلغ فروش شرکت‌ها ایجاد می‌شود، حاشیه سود ناخالص برای هر صنعت متفاوت است و باید متناسب با همان صنعت بررسی شود.

وی افزود: شرکت‌ها علاوه بر حاشیه سود ناخالص دارای سود عملیاتی نیز هستند، این قضیه به این معنی است که، شرکت دارای یک سری هزینه و درآمد‌های عملیاتی است، که حال می‌تواند باعث افزایش یا کاهش سود شود، که این حاشیه سود عملیاتی طی فعالیت عملیاتی درون شرکت حاصل می‌شود و از تقسیم فعالیت عملیاتی شرکت بر روی مبلغ فروش شرکت‌ها حاصل می‌شود.


بیشتر بخوانید


کارشناس بازار سرمایه در رابطه با سومین حاشیه سود بیان کرد: سومین نوع، حاشیه سود خالص شرکت است، به این معنی که شرکت به جز فعالیت‌های عملیاتی و غیرعملیاتی فعالیت‌های دیگری نیز انجام می‌دهد، که دارای درآمد و هزینه غیر عملیاتی است، مثل خرید و فروش زمین، ساختمان، ماشین، سرمایه گذاری، پرداخت وام و مالیات و از این قبیل موارد، جزء چرخه سود خالص هستند و حاشیه سود خالص از تقسیم سود خالص بر مبلغ فروش حاصل می‌شود، سود خالص برای سهامداران و خود شرکت است.

پور کار اظهار کرد: حاشیه سود عملیاتی بیانگر این قضیه است که، احوال شرکت بعد از مالیات و کار‌های اداری به چه صورت است، برای مثال شرکتی حاشیه سود خود را اعلام می‌کند، اما افراد نمی‌توانند بگویند شرکتی که دارای حاشیه سود ۵۰ درصد خوب و شرکتی که حاشیه سود ۹ درصد دارد، بد است، این قیاس از پایه درست نیست، چون باید حاشیه سود هر شرکت را با هم صنعتی‌های خود و با گذشته شرکت بررسی کرد.

وی افزود: به طور مثال حاشیه سود ناخالص پالایشگاهی‌ها ۶ در صد است و افراد بیایند بگویند که در یک بازه زمانی معین حاشیه سود ناخالص شرکت ۱۰ درصد شود عالی است، ولی ممکن یک شرکت خدماتی که بهای تمام شده از مواد اولیه ندارد و عمدتا خدماتی است و دستمزد را به صورت مستقیم می‌دهد، برای این شرکت اگرحاشیه سود ۵۰ درصد باشد عالی است.

پور کار تصریح کرد:اگر برای یک شرکت روند بگیریم، به طور مثال بگوییم برای سال ۹۷ حاشیه سود به نقطه ۲۵ درصد رسید و در سال ۹۸ به ۲۹ درصد، سال بعد ۳۰ درصد و سال ۱۴۰۰ بخواهیم با این نرخ کامودیتی‌ها حاشیه سود را حساب کنیم به ۵۰ درصد می‌رسد، که این روند بیان گراین است که حال شرکت خوب است.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که چه عاملی باعث می‌شود حاشیه سود شرکت‌ها بالا برود؟ بیان کرد: عمدتا اختلاف نرخ فروش و بهای تمام شده باعث می‌شود که حاشیه سود ایجاد شود، اگر شرکتی مواد اولیه اش را به قیمت پایین تری بخرد مقدارش هم زیاد نباشد و بخواهد محصولاتش را به دلار بفروشد، و نرخ جهانی اش بالا رود، حاشیه سودش رو به افزایش است.

وی گفت: حاشیه سود بالا را در نماد‌هایی مثل فولاد خوزستان، سنگ آهن، با توجه به روندی که گفته شد شاهد هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار