رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاشان از ثبت دو اثر میراث فرهنگی ناملموس این شهرستان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان  از اصفهان، مهران سرمدیان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاشان  اظهار کرد: کاشان باتوجه به سابقه تاریخی و فرهنگی آن سرشار از عناصر میراث فرهنگی ناملموس است که ثبت هر کدام از آن‌ها مستلزم پژوهش، مطالعه میدانی و مستندنگاری است.

او  افزود: سنت نذری ماه محرم سادات دهه دار نشلج (نشلگ) و مهارت سنتی پیوند، تکثیر و برداشت شاتوت برزک در اداره کل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور به عنوان دو اثر ناملموس به ترتیب به شماره‌های ۲۳۵۹ و ۲۳۶۰ به ثبت رسید.

سرمدیان تصریح کرد: شاتوت یکی از میوه‌های سردرختی در اقتصاد برزک است. به طور معمول در کنار جوی آب باغ‌ها و معابر درخت شاتوت (توت سیاه) کاشته می‌شود و یکی از منابع درآمد باغداران است که در پی افزایش این درآمد اقدام به تکثیر نهال و کاشت شاتوت در سطح وسیعی کرده اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان گفت: به طور معمول باغداران و کشاورزان برزک درخت شاتوت را به چند روش تکثیر می‌کنند که مهمترین روش آن، پیوند شاخه شاتوت به درختان توت سفید است. برداشت شاتوت از اواخر تیر شروع و تا اواسط شهریور به طول می‌انجامد.

او در مورد آداب سنت نذری ماه محرم سادات دهه دارنشلج گفت: دادن نذری توسط طایفه سادات، ریشه تاریخی، فرهنگی دارد به طوری که امروز به عنوان سنت مرسوم روستای نشلج شناخته می‌شود که در انحصار دو طایفه از سادات نشلج قرار دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان، افزود: طایفه حسینی و موسوی بر اساس قباله‌ای که از سالیان دور نوشته شده تمام هزینه برگزاری نمایش تعزیه، روضه خوانی، عزاداری و پذیرایی از عزاداران در دهه اول محرم را بر عهده دارند که در اصطلاح به این خانواده‌ها «دهه دار» می‌گویند.

سرمدیان تصریح کرد: بر این اساس، از روز اول محرم تا روز عاشورا، دهه دار‌ها مطابق با نوبت بندی که به صورت موروثی به آن‌ها رسیده علاوه بر پرداخت هزینه برپایی مجلس تعزیه، با صرف ناهار از تعزیه خوانان و عزاداران پذیرایی می‌کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان گفت: غذای نذری دهه دار‌ها گوشت لوبیا، حلیم، شیر برنج همراه با شیره انگور است که بر اساس آنچه در قباله نوشته شده، انتقال سنت دهه دار فقط به پسر ارشد می‌رسد.

سرمدیان افزود: تاکنون ۳۴ اثر میراث ناملموس شهرستان کاشان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.