پاتو گفت: در فصل تابستان مراقب مراتع و جنگل‌ها باشیم، چرا که خطر آتش سوزی این نعمات الهی را تهدید می‌کند.

مجید پاتو رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،  اظهار کرد: در فصل گرما بویژه با توجه به وضعیت خشکسالی امسال، خطر آتش‌سوزی مراتع و جنگل، تهدیدی جدی محسوب می‌شود و همگان باید مراقب و مواظب اوضاع باشند.

پاتو افزود: بیشترین عامل بروز آتش‌سوزی در منابع طبیعی، عامل انسانی و بی‌احتیاطی مردم است و با توجه به این مهم باید همگان هنگام حضور در مراتع و جنگل‌ها از بی‌احتیاطی خودداری کنند.


بیشتر بخوانید


او اضافه کرد: بخشی از آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های طبیعی مانند جنگل‌ها، دشت‌ها، مراتع و ... رخ می‌دهد، اما بخشی از آن‌ها در زمین‌های کشاورزی توسط کشاورزان اتفاق می‌افتد و این دو مورد خطرات بسیاری برای طبیعت به‌همراه دارند.

پاتو اذعان کرد: بر اساس ماده ۴۶ قانون حفظ و احیای منابع طبیعی ، آتش روشن کردن در جنگل و آتش‌سوزی در آن جرم بوده و هر فردی که مبادرت به کت زدن یا روشن کردن آتش در تنه درختان موجود در بستر جنگل‌ها کند، به زندان تادیبی از سه ماه تا مدت یک سال محکوم خواهد شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد تصریح کرد: همچنین طبق ماده ۴۷ قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع کشور در صورتی عمدی بودن آتش سوزی، متخلف به ۳ تا ۱۰ سال حبس محکوم می شود.

در شهرستان مهاباد بیش از ۱۹۷ هزار هکتار مراتع روستایی و ییلاقی و هزار هکتار جنگل وجود دارد که جنگل‌های مهاباد بیشتر در مناطق غربی و در روستا‌های «کاولان» و «کوران» واقع شده است.

جنگل‌های مهاباد که جزو جنگل‌های زاگرس شمالی است در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده است و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکوتوریستی و ارزش‌های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.