مسئول امور زنان اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: ۲۴ هزار و ۶۶۱ بانوی توانمند عشایری خراسان جنوبی آماده ورود به بازار کار و ایجاد اشتغال هستند.

مهموئی مسئول امور زنان اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: بیش از ۴۰ هزار زن غیرتمند عشایر، علاوه بر انجام وظایف مادری، همسری و خانه داری شان نیز در اوج محرومیت و کمبود امکانات به اموری مانند دامداری، بافت صنایع دستی داری و غیرداری، صنایع تبدیلی، محصولات لبنی، پرورش شترمرغ، بوقلمون و دیگر امور مشغول هستند .

او افزود: اداره کل امور عشایر استان با هدف توانمند سازی محلات عشایری از طریق ایجاد بستری مناسب برای مشارکت جمعی زنان و ارتقاء مهارت‌های فردی و اجتماعی آنان، اقدام به تشکیل و راه اندازی صندوق‌های اعتبارات خرد زنان در مناطق عشایری نموده است.

مهموئی با بیان اینکه صندوق‌های خرد زنان عشایری از ابتدای تاسیس به دلیل بنیه مالی ضعیف عشایر و با توجه به خشکسالی‌های چندین ساله حاکم بر منطقه، تحت فشار بوده تصریح کرد:  برهمین اساس در جهت تقویت و کمک به این صندوق ها، از محل اعتبارات ملی، مبلغ ۱۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض به این صندوق‌ها تخصیص داده شده است.

مسئول امور زنان اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی تصریح کرد: در همین راستا تا کنون ۵۳ صندوق خرد زنان عشایری با تعداد هزار و ۷۵۳ نفر عضو و با سرمایه‌ای بیش از ۸۰۰ میلیون تومان سرمایه داخلی اعضاء، در سطح مناطق عشایری استان تشکیل شده است.

او اظهار کرد: از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی نیز تاکنون بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه ۴ درصد پنج ساله و همچنین با همکاری بانک رسالت، ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای این صندوق‌ها اختصاص داده شد.

مهموئی عنوان کرد: همچنین از محل صندوق کارآفرینی امید نیز پرونده‌ای برای اخذ بیش از یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان تسهیلات تشکیل و تاکنون ۵۳۰ میلیون تومان به کمک صندوق‌ها جذب شده است.

مسئول امور زنان اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی در ادامه گفت: این تسهیلات در مشاغل خانگی مانند پرورش قارچ خوراکی، پرورش زالو، کاشت گیاهان داروئی، صنایع دستی، فرآوری شیر و محصولات لبنی و ... مورد استفاده قرار گرفته است.

او افزود: اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی به منظور ارتقاء مهارت و عملکرد بهتر زنان عشایر، اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی بسیاری در زمینه کارآفرینی، کسب و کار، حسابداری، آموزش صنایع دستی و دامداری برای اعضاء صندوق‌ها و سایر زنان و دختران عشایر کرده است که بازخورد آن قابل توجه می‌باشد.

مهموئی تصریح کرد: پیش بینی‌های لازم برای معرفی محصولات زنان عشایر در سایت اداره کل و در سایت دیجی کالا صورت گرفته است که این خود گام بلندی در جهت معرفی توانمندی زنان مولد و سخت کوش عشایر استان می‌باشد.

مسئول امور زنان اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی اظهار کرد: تاکنون تعداد دو صندوق خرد در استان عضو سایت شده اند و محصولات خود را به فروش می‌رسانند و پیگیری برای عضویت مابقی صندوق‌ها نیز ادامه دارد.

انتهای پیام /  ط  ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.