وزارت خارجه افغانستان و دادگاه بین الملی لاهه در خصوص کشتار اخیر غیرنظامیان در این کشور تحقیق می کنند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از طلوع نیوز، وزارت خارجه افغانستان امروز چهارشنبه اعلام کرد دولت این کشور و دادگاه بین المللی کیفری در شهر لاهه هلند در حال ارزیابی حملات اخیر در افغانستان هستند که غیر نظامیان را هدف قرار داده است.

«حمید تهذیب» معاون سخنگوی وزارت خارجه افغانستان امروز چهارشنبه اعلام کرد «محمد حنیف اتمر» وزیر امور خارجه افغانستان در طول سفر اخیر خود به هلند این مسأله را با دادستان‌های لاهه مطرح کرد.

در همین حال، شماری از قانونگذاران پارلمان افغانستان امروز چهارشنبه اعلام کردند دولت افغانستان در جلوگیری از کشتار مزدم هزاره ناکام مانده و اعلام کردند این حملات به مردم هزاره باید نسل کشی تلقی شود.

«مهدی راسخ» نماینده مجلس افغانستان در سخنانی گفت: وقوع بیش از ۳۵ حمله مرگبار می‌بایستی نسل کشی تلقی شود. متاسفانه دولت کاری انجام نداده است.

یک نماینده دیگر مجلس افغانستان در این خصوص گفت: اگر دولت قادر به حمایت از آن‌ها نیست، پس می‌بایستی با جامعه محلی همکاری کند.

ذبیح الله فرهنگ، سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز در این ارتباط گفت:. باید مشخص شود که چه شخصی و یا کدام گروه یا گروهی مرتکب چنین اعمالی می‌شوند و یا چه کسی واقعاً از این حوادث حمایت می‌کند.

ناهید فرید، از دیگر نمایندگان پارلمان افغانستان گفت: اگر رسیدگی به این مسئله در سطح ملی برای دولت امکان پذیر نباشد، دادگاه‌های بین المللی از جمله دادگاه بین المللی لاهه وجود دارد که می‌تواند با همکاری دولت افغانستان در این زمینه فعالیت کند.

گفتنی است ماه گذشته مناطق غربی کابل شاهد یکسری حملات مرگبار به اهداف غیر نظامی از جمله حمله به یک مدرسه دخترانه در منطقه دشت برچی کابل بود که طی آن، ۸۵ دانش آموز جان باختند و ۲۴۵ تن دیگر نیز زخمی شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار