شورای عالی قضائی عراق اعلام کرد شواهد و مدارک کافی برای اتهام قاسم مصلح به ترور ایهاب الوزنی وجود نداشت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شورای عالی قضایی عراق امروز چهارشنبه اعلام کرد آزادی قاسم مصلح فرمانده ستاد عملیات استان الانبار در الحشدالشعبی به دلیل عدم وجود ادله کافی برای اثبات اتهام علیه او مبنی بر ترور ایهاب الوزنی، فعال عراقی انجام شد.

شورای عالی قضائی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: دستگاه قضا با هر پرونده‌ای که به آن ارجاع می‌شود، مطابق با ادله موجود و مورد تأیید قانون تعامل می‌کند و در این راستا میان انجام تحقیقات اولیه و بررسی‌های پس از آن تفاوت وجود دارد؛ به گونه‌ای که ممکن است دستگاه قضا در ابتدا حکم بازداشت یا احضار فردی را طبق اطلاعاتی که طرف‌های امنیتی ارائه داده اند صادر کند، اما پس از آن دستگاه قضا با همکاری دستگاه‌های امنیتی تحقیقات لازم را در مورد جرم منتسب به متهم انجام می‌دهد که اگر ادله کافی برای ارجاع آن به دادگاه وجود داشته باشد، قاضی این کار را خواهد کرد، ولی اگر ادله و شواهد کافی علیه متهم حاصل نشود، پرونده مختومه شده و فرد متهم آزاد خواهد شد.

این بیانیه می‌افزاید: در ارتباط با پرونده ترور ایهاب الوزنی، پس از توضیحات بازرسان پرونده مشخص شد که قاسم مصلح به قتل او متهم شده، اما ادله و شواهد کافی علیه او ارائه نشد و علاوه برراین ثابت شد که او هنگام ترور الوزنی، در خارج از عراق حضور داشته و خود نیز ارتکاب یا همدستی برای ترور الوزنی را رد کرد. بر این اساس دادگاه ادله کافی برای اثبات دست داشتن قاسم مصلح در ترور الوزنی وجود نداشت.

شورای عالی قضائی عراق در پایان تأکید کرد: از این رو تصمیم آزادی مصلح پس از آنکه ۱۲ روز تحت بازداشت بود و تلاش‌های بی وقفه‌ای برای دست یابی به شواهد و قرائن مربوط عملیات ترور انجام شد اما ادله کافی حاصل نشد، اتخاذ گردید.

صبح امروز، رسانه های عراقی اعلام کردند که قاسم مصلح، یکی از فرماندهان نیروهای بسیج مردمی عراق، بنابر دستور قضائی، به علت ناکافی بودن ادله در خصوص اتهامات مطرح شده علیه او آزاد شد.

اوایل خرداد نیرو‌های ویژه بغداد با یک حکم حکومتی فرمانده الحشد الشعبی را بازداشت کردند. منابع مطلع عراقی گفتند مصلح به منطقه «الدوره» بغداد منتقل شده است، این منطقه امنیتی وابسته به «احمد ابو رغیف»، نماینده امور اطلاعات و تحقیقات وزارت کشور عراق است.

مصلح از اولین فرماندهان الحشد الشعبی است که برای مبارزه با داعش اقدام کرد و دشمن درجه یک داعش در الانبار حساب می‌شود، چندین بار نیز نظامیان آمریکایی از دولت عراق خواسته بودند فرماندهی مصلح را از مرز عراق با سوریه به مکانی دیگر منتقل کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار