صنایع دستی که نماینده ای از میراث گذشتگان است، می تواند نقش به سزایی را در اشتغال زایی و کسب درآمد ایفا کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، به هر گوشه‌ای از ایران بنگریم، ذوق و سلیقه مردمان هر دیار چشم نوازی می‌کند و در خراسان جنوبی نیز صنایع دستی خود نمایی می‌کنند.

در هر نقطه‌ای از خراسان جنوبی نیز یک هنر صنعت آوازه اش را در ایران و جهان بلند کرده است و به شهرت رسیده است.

در روستای خراشاد بیرجند، توبافان هنر توبافی را که یکی از میراث‌های گذشتگان است، احیا کرده اند و به همین سبب نام خراشاد در جهان مطرح شده است.

در گوشه‌ای دیگر و در شهر مود، هنر برک بافی فعال است که پارچه برک از طریق کرک گوسفند تولید می‌شود و حتی واحد پرورش بز کرکی در این شهرستان به فعالیت می‌پردازد.

مردمان دیار تاجمیر نیز از دستان خود هنر ساخته اند و عروسک‌های بافته شده به دست زنان این روستا، شهره ایران شده است و مشتری پیدا کرده است.

صنایع دستی، نماینده میراث گذشتگان

یکی از بانوان فعال خراسان جنوبی در حوزه صنایع دستی می‌گوید: صنایع دستی نشانی از هویت هر منطقه است و توجه به آن می‌تواند نسل جدید را هم مجذوب کند.

او ادامه می‌دهد: شناخت صنایع دستی، شناخت نیاکان و گذشتگان را نیز میسر می‌سازد و تاریخ و فرهنگ را به ما نشان می‌دهد.


بیشتر بخوانید


این بانوی صنعتگر خراسان جنوبی می‌گوید: هنر توبافی یک هنر کاربردی است که می‌تواند درآمد بسیار خوبی را برای روستائیان و حتی شهرنشینان فراهم کند.

ایجاد اشتغال با آموزش صنایع دستی

رمضانی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: پس از ثبت برند حوله‌بافی خراشاد، به دنبال افزایش روستا‌های ملی در سطح استان هستیم که نایبند با حصیربافی، خور و خوسف با سنگ‌های قیمتی و پارچه مله پیشنهاد شده و در حال پیگیری است.

او افزود: آموزش صنایع دستی در ایجاد اشتغال به خصوص در بین جوانان نقش بسزایی داشته است.

رمضانی اظهار کرد: با افتتاح خانه برک در مود، این صنعت فراموش شده توسط ۲۰ کارگاه فعال دوباره احیا می‌شود و همزمان با هفته صنایع‌دستی بازارچه صنایع‌دستی روستای جهانی خراشاد کلنگ‌زنی و جشن جهانی شدن این روستا برگزار خواهد شد.

انتهای پیام /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار