وجود ۶ هزار و۱۴۱ ناشنوا و کم شنوا در استان همدان

سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری بهزیستی استان همدان گفت: ۶ هزار و۱۴۱ ناشنوا و کم شنوا در استان زیر پوشش بهزیستی قرار دارند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، سرپرست معاونت توسعه پیشگیری بهزیستی استان همدان با بیان اینکه ۶ هزار و ۱۴۱ ناشنوا و کم شنوا در استان زیر پوشش بهزیستی قرار دارند، گفت: غربالگری شنوایی نوزادان هر ساله در بدو تولد در زایشگاه‌های دولتی استان همدان و با همکاری مراکز بهداشت و حوزه های معاونت بهداشتی انجام می‌شود.

او افزود: برای پیشگیری از ناشنوایی با انجام مراحل اولیه غربالگری تعداد سه هزار و ۷۹۹ نفر برای مداخلات بعدی به مراکز تخصصی ارجاع داده شدند.

احسانی با بیا ن به اینکه غربالگری شنوایی کودکان سه تا پنج سال در سال گذشته به دلیل شرایط شیوع کرونا انجام نشد گفت: امسال با توجه به اینکه سرپرستی مهدها به آموزش و پرورش واگذار شده در حال رایزنی هستیم که بتوانیم این برنامه را انجام دهیم.

سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان هدف غربالگری شنوایی نوزادان را تشخیص زودرس بیماری های شنوایی دانست و افزود: معمولا قبل از ۶ ماهگی دوران طلایی برای تشخیص علائم و عوارض بیماری ناشنوایی و کم شنوایی است تا بتوانیم مداخله و درمان را در زمان مناسب انجام دهیم.

احسانی اظهار کرد: معلولیت شنوایی، معلولیتی مخفی و پنهان است اما عواقب و عمق زیادی دارد و چنانکه متوجه این معلولیت نشویم، فرد علاوه بر معلولیت شنوایی از لحاظ گفتار و زبان و کسب مهارت های ارتباطی و آموزشی با مشکل روبرو می شود.

او در ادامه تاکیدکرد: ۱۲ درصد معلولیت ها در کل کشور را ناشنوایی تشکیل داده است که با ورود به سازمان و کمیسیون های پزشکی و با پذیرفته شدن به عنوان معلول از خدمات متنوع سازمان بهره مند می‌شوند.

سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان با اشاره اینکه بهترین زمان کاشت حلزون برای افراد ناشنوای مادرزادی، پیش از سه سالگی است گفت: کودکان ناشنوای مادرزادی باید به سرعت شناسایی و در برنامه کاشت حلزون قرار گیرند.

احسانی یاد آور شد:تعداد معلولان زیر پوشش سازمان بهزیستی استان همدان ۴۵ هزار و ۵۳۰ نفر است که بیشترین تعداد مربوط به شهر همدان با ۱۷ هزار و ۶۳۶ نفر و کمترین نیز در فامنین با هزار و ۳۳۲ نفر معلول است که ۶۰ درصد آن‌ها مرد و ۴۰ درصد هم زن هستند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار