شورا‌های اسلامی پارلمان‌های محلی هستند که در گرماگرم انتخابات ریاست جمهوری به اهمیت آن توجه نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، انتخابات روز ۲۸ خردادماه برگزار می‌شود و کمتر از ۴ روز تا انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا ریاست جمهوری و میاندوره‌ای مجلس باقیمانده است.

انتخابات میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در برخی شهر‌ها برگزار می‌شود، اما به دلیل این که این انتخابات میاندوره‌ای است و گستردگی کمتری هم دارد از اهمیت کمتری برخوردار است.

اما سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و  ششمین انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا که هردو مهم  هستند ۲ انتخابات سرنوشت ساز پیش روی ما هستند.

اهمیت انتخابات ریاست جمهوری اظهر من الشمس است و همگان می‌دانند پست ریاست قوه مجریه مهم‌ترین پست اجرایی کشور و بعد از رهبری مهم‌ترین پست سیاسی در کشور ماست و به سبب اینکه این پست اختیارات بسیاری دارد و تاثیر این تصمیمات ریاست جمهور هم در عرصه داخلی قابل مشاهده است.

اما ششمین دوره شورا‌های اسلامی شهر و روستا یکی از انتخابات سرنوشت ساز پیش رو  است که در گرماگرم انتخابات ریاست جمهوری به اهمیت آن توجه نمی‌شود.

تشکیل شورا‌های اسلامی شهر و روستا در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده، اما این شورا‌ها عملا از سال ۱۳۷۷ در کشور شکل گرفت و تاکنون کارکرد‌های متعددی داشته است.

اخیارات شورا‌های اسلامی فراتر از امور شهرداری و دهداری است و اختیارات آن‌ها به گونه‌ای است که در راستای ساز و کار خود می‌توانند در سطح کشور قانونگذار و تصمیم ساز باشند.

علی اکبر کریمی، نماینده اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی و رئیس هیات عالی نظارت بر انتخابات شورا‌های اسلامی استان مرکزی گفت: شورا‌های اسلامی یکی از ارکان حکومتی هستند که اختیارات و الزاماتی دارند.

کریمی افزود: در حالی که قوه قضائیه که مجری قانون است خود نمی‌تواند قانون تصویب کند شورا‌های اسلامی استان‌ها در کنار دولت و مجلس می‌توانند پستنهاد تصویب قانون ارائه دهند.

او اضافه کرد: اختیارات شورا‌های اسلامی فراتر از حوزه شهر و روستا است و اهم امور را بر عهده دارند در حالی که شورا‌ها به شورای شهرداری و دهیاری تنزل داده شده اند.

اگر چه برخی سوءاستفاده ­های مالی و رانت خواری­‌های اعضای شورا‌ها به اعتبار این نهاد مهم آسیب زده، اما شورا‌ها عاملی برای استفاده از ظرفیت ­های محلی و تقویت دولت محلی، کمک به کاهش تصدی دولت و تمرکززدایی، گسترش و تعمیق مشارکت و اعتماد سیاسی مردم، توسعه و ارتقای مدیریت شهری و روستایی و ترویج حقوق شهروندی هستند.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.