پیشران رشته گلیم‌بافی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان اردبیل از بافته شدن بزرگ‌ترین گلیم کشور در شهرستان نمین خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، زرین‌تاج کامل‌پور، پیشران رشته‌ گلیم‌بافی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان اردبیل که خود از فعالان حوزه گلیم‌بافی و صنایع دستی استان می‌باشد از بافته شدن بزرگ‌ترین گلیم کشور در شهرستان نمین خبر داد و گفت: این گلیم در طول یک ماه و با فعالیت شبانه‌روزی ۱۰ نفر از گلیم‌بافان زبده بافته شد.

او با اشاره به ویژگی‌های خاص این گلیم افزود: این بافته داری که بزرگ‌ترین گلیم بافته شده در کشور است با نخ‌های پشمی اعلا و نخ کله و بر پایه یک نقشه قدیمی که از طرح‌های سنتی شهرستان نمین است، بافته شده و گلیمی دو رو می‌باشد.

زرین تاج ارزش ریالی این بافته منحصر بفرد را ۲۰۰ میلیون ریال ذکر کرد.

در استان اردبیل بیش از چهار هزار هنرمند در تولید گلیم مشغول فعالیت هستند و سالانه ۹۰ تا ۱۲۰ هزار متر مربع گلیم در شهر عنبران تولید می شود و گلیم این شهر زیبا دارای نشان بین المللی کیفیت از یونسکو است.

شهر عنبران نمین مهد تولید گلیم در استان اردبیل است که دارای رتبه سوم تولید این بافتنی در کشور است.

۳۰ درصد گلیم تولیدی شهر عنبران که دارای نقوش و اشکال منحصر بفرد است، صادر و ۷۰ درصد در بازارهای داخلی عرضه می شود و شهر عنبران به علت اشتهار به تولید گلیم، با پیگیری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان شهر ملی گلیم در ایران ثبت شده است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۲۳ خرداد ۱۴۰۰
بندگان خدا شب وروز ۱۰ نفر زحمت کشیدن برای ۲۰میلیون تومن؟