دین پرست گفت: بندر چابهار با توجه به موقعیت و جایگاه ویژه ای که دارد یکی از بهترین بنادر ایران برای ورود انواع کالا‌های اساسی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، بابک دین‌پرست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور  در جلسه ستاد توسعه سواحل مکُران با موضوع واردات کالا از طریق بندر چابهار و بررسی موضوعات رسوب کالا در بندر شهیدبهشتی گفت: تجهیزات و زیرساخت‌های خوبی در بندرچابهار برای جذب کالا و پهلوگیری کشتی‌های بزرگ وجود دارد که می‌تواند موجب توسعه شود.

او  بیان کرد: هم‌اینک بیش از چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالای اساسی در انبار‌های کشور وجود دارد که نیاز است هر چه سریعتر ترخیص شوند.

دین پرست با اشاره به اینکه دولت در بحث ورود کالای اساسی و توزیع آن در شرایط بد اقتصادی و کرونا کمتر مشکل داشته و در این زمینه برنامه‌های لازم انجام شده است، خاطرنشان کرد: از تمامی مسئولان و دست اندرکاران درخواست دارم موانع و مشکلات ترخیص کالا را برطرف کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور ادامه داد: در سال‌های اخیر انحصار ورود کالای اساسی از یک بندر خاص شکسته شده است و امیدواریم سهم ویژه‌ای برای ورود کالای اساسی در بندرچابهار در نظر گرفته شود تا شاهد رونق بهتر این بندر اقیانوسی باشیم.

دین پرست گفت: همه پرونده‌های نیمه‌تمام در حوزه‌های مختلف ورود کالا هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف و تصمیمات لازم گرفته شود و چنانچه مشکلاتی پیش رو بود مدیران با نامه‌نگاری و تماس‌های تلفنی اطلاع دهند تا شخصا پیگیر امورات باشم.

مشاور وزیر کشور  تصریح کرد: یکی از برنامه‌های سفر به منطقه بلوچستان، آزادسازی حریم نوار ساحلی مکُران است که توسط ادارات دولتی و یا سایر نهاد‌ها تصرف شده است.

به گفته او ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در بندرچابهار به هشت و نیم میلیون تن رسیده و با این ظرفیت می‌توان کشتی‌های بزرگ را جذب و مشکلات پیش روی کمبود کالای اساسی در هر نقطه از کشور را مرتفع کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور به بازدید‌ها خود در کُنارک و دشتیاری اشاره و خاطرنشان کرد: کشت موز در گوردیم کنارک آغاز شده و ایجاد زیرساخت‌ها در مرز ریمدان نیز می‌تواند به افزایش تبادلات تجاری منجر شود.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست خواستار رفع موانع برای ورود کالا در بندرشهیدبهشتی شد و افزود: جای تعجب است که کالای اساسی سهم این استان و استان‌های همجوار در سایر بنادر ایران تخلیه و با هزینه‌های زیاد به این منطقه ارسال می‌شود.

ماندانا زنگنه افزود: برای رونق حمل و نقل نیاز است یکهزار دستگاه کامیون برای جابه‌جایی کالا از طریق منطقه آزادچابهار وارد و در مسیر ترانزیتی چابهار- میلک زابل فعالیت کنند.

او بر اختصاص سهمیه لاستیک و سوخت یارانه‌ای به رانندگان فعال در جابه‌جایی کالا تاکید کرد و افزود: متاسفانه بار‌ها شاهد هستیم که کامیون‌های سایر استان‌ها برای حمل کالا به این استان نمی‌آیند و بعضا باعث مشکلاتی نظیر افزایش  هزینه حمل و نقل شده است.

معاون استاندار و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز اظهار داشت: بندرچابهار به عنوان بزرگترین بندراقیانوسی ایران با سرمایه‌گذاری بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری نظام جمهوری اسلامی، آماده شده است و هم اینک با انواع تجهیزات پیشرفته و وجود زیرساخت‌های مناسب و با موقعیت راهبردی‌اش نقش مهمی در توسعه سواحل مکران دارد.

رحمدل بامری افزود: از انتظارات مهم ورود کالای اساسی سهم استان‌های شرقی کشور از طریق بندرچابهار و رفع موانع و مشکلات و افزایش حجم انبار‌ها است و باید در این زمینه اقدامات و پیگیری لازم انجام شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور در سفر به منطقه جنوب سیستان و بلوچستان از سدکهیر کنارک، مجتمع کشت و صنعت گوردیم کنارک، بخش‌های مختلف منطقه آزاد چابهار، زیرساخت‌ها و تجهیزات ورود و خروج کالا در بندرشهیدبهشتی بازدید کرد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار