نیشابور یکی از شهر‌هایی است که آب و هوای معتدلی دارد در سال‌های اخیر ویلا سازی و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی، طبیعت این منطقه را نابود کرده است.

  به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دشت نیشابور در جغرافیای مرکزی خراسان رضوی و دامنه‌های بینالود در این‌منطقه، از دیرباز با شرایط آب و هوایی مناسبی که داشته، محل مناسبی برای زراعت و تأمین بسیاری از نیاز‌های منطقه بوده و به عنوان یکی از تنفسگاه‌ها و ییلاقات منطقه خشک و بیابانی شرق کشور شناخته شده است.

 طی سال‌های گذشته هجوم مردم به عرصه‌های بکر این منطقه و ویلا سازی، ساخت و ساز‌های غیرمجاز و تغییر کاربری در زمین‌های کشاورزی، عرصه‌های منابع طبیعی و حریم رودخانه‌ها نه تنها چهره طبیعت نیشابور را مخدوش کرده بلکه تشدید این روند نگران کننده باعث وارد آمدن ضرر‌های جبران ناپذیری به محیط زیست شده است و متأسفانه نیشابور در بخش تغییر کاربری‌ها در حوزه شهرستان‌های ویژه الف است.

حجم تغییر کاربری‌ها درنیشابور بالاست در همین باره، فرهمند راد مدیر جهاد کشاورزی  نیشابور گفت: در بحث تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی، شهرستان‌های استان را تقسیم بندی کرده اند و شهرستان نیشابور متاسفانه جزو شهرستان‌های ویژه الف قرار گرفته است، یعنی شهرستانی است که حجم تغییر کاربری‌ها در آن به دلیل شرایط و موقعیت مکانی بالاست.

او افزود: سال ۹۹ در کل شهرستان هزار و ۴۵ فقره ساخت و ساز غیر مجاز داشتیم که از این موارد که رقم بالایی نیز محسوب می‌شود، ۱۳۰ فقره را قلع و قمع کرده ایم و ۶۱۵ پرونده نیز به دادگاه رفته و بقیه را خود مردم‌متوقف کرده اند.

مدیر جهاد کشاورزی  نیشابور ادامه داد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون نیز ۳۲۰ فقره تغییر کاربری را شناسایی کردیم که ۲۶ فقره آن‌قلع و قمع شده است. این آمار تغییر کاربری نسبت به سال قبل افزایش داشته و این موضوع نشان دهنده افزایش هجمه مردم‌برای تغییر کاربری هاست.


بیشتر بخوانید


 

فرهمند راد بیان کرد: همچنین در سال گذشته بیش از ۹۲ هزار مترمربع از اراضی تغییر کاربری داده شده و امسال بیش از ۱۰۶ هزار مترمربع را شناسایی کرده ایم.

او تصریح کرد: بیشترین تغییر کاربری‌ها در نیشابور در محورجاده باغرود، محور غار، جاده بوژان، جاده صومعه، جاده دررود، بخش فوشنجان، خوش بالا و به طور کلی در شمال جاده مشهد- نیشابور و شعاع ۵ کیلومتر به سمت جنوب است که ماهیتی گردشگری و ییلاقی پیدا کرده اند.

مدیر جهاد کشاورزی  نیشابور با بیان این که متاسفانه بهترین اراضی ما در معرض تهدید قرار دارند تأکید کرد: بهترین اراضی ما از نظر بافت خاک و آب در حریم شهر‌ها هستند و ظرفیت زیادی در تولید محصولات کشاورزی و باغی دارند که تغییر کاربری روی آن‌ها صورت می‌گیرد.

فرهمند راد  با اشاره به تغییر کاربری و خرید و فروش زمین‌های کشاورزی توسط دلالان اظهار کرد: کسانی که می‌خواهند در خارج از محدوده قانونی شهر‌ها و روستا‌ها زمین بخرند و سرمایه گذاری کنند، باید کاربری زمین را بدانند. اگر کشاورزی باشد اجازه تغییر کاربری ندارند و انجام این‌کار پیگرد قانونی دارد.

او افزود: به زودی شهرستان‌های حساس که نیشابور هم جزو آن هاست، به سیستم پایش لحظه‌ای مجهز و از طریق ماهواره به صورت آنلاین تمام اراضی رصد می‌شود تا اراضی تغییر کاربری داده شده سریع شناسایی شود که با توجه به گستردگی و نیروی کم این اقدام بسیار کمک کننده خواهد بود.

مدیر جهاد کشاورزی  نیشابور  با بیان این که مردم‌می‌توانند در صورت مشاهده موارد تخلف با سامانه ۱۳۱ تماس بگیرند،ادامه داد: تمام پرونده‌های تغییر کاربری در یک سامانه جامع در وزارت جهاد کشاورزی ثبت می‌شود و امکان دخل و تصرف در آن دیگر وجود ندارد.

 منبع: خراسان

 

انتهای پیام//م.م






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.