فرمانده یگان‌حفاظت‌ اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری خراسان رضوی گفت: ساخت و ساز غیرمجاز در حریم محوطه تاریخی سایت موزه بندیان درگز تخریب شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سرهنگ محمدعلی مدیر فرمانده یگان‌حفاظت‌ اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: با توجه به تذکرات و اخطار‌های صادر شده در خصوص ممنوعیت ساخت و ساز در محدوده اثر تاریخی بندیان، به دلیل عدم توجه برخی از مالکان به این اخطار، پیگیری‌های قضایی انجام شد و برابر دستور دادستان با همکاری واحد امور اراضی اداره جهاد کشاورزی شهرستان و با حضور ماموران انتظامی و یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان، ساخت وساز‌های غیرمجاز در این محدوده که ۵۰ مترمربع بود، تخریب شد.

او افزود: محوطه تاریخی بندیان درگز اثر بسیار ارزشمند از دوره ساسانیان است که گزینه ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو می‌باشد.


بیشتربخوانید



فرمانده یگان‌حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: عرصه و حریم حفاظتی این اثر تاریخی محدوده‌ای به وسعت حدود ۱۲۰ هکتار در ضلع شمال شهر درگز را در برمی‌گیرد و با توجه به ماده یک ضوابط عرصه و مواد یک و ۲ حریم مصوب و ابلاغی بندیان درگز هرگونه ساخت‌وساز و تغییر کاربری در این محدوده تخلف محسوب می‌شود و پیگرد قانونی دارد.

مدیر بیان کرد: شهروندان و مالکانی که املاک آن‌ها در محدوده این عرصه و حریم قرار دارد قبل از هرگونه تغییرکاربری، ساخت‌وساز و خرید و فروش باید به اداره میراث فرهنگی شهرستان مراجعه و استعلام و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند تا از هرگونه خسارت احتمالی پیشگیری شود.

او تصریح کرد: تاکنون ۶ مورد ساخت و ساز غیر مجاز به مساحت حدود ۲۰۰ مترمربع در محدوده این محوطه تاریخی تخریب شده است.

انتهای پیام//ز.ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.