معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی کردستان گفت: پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۶۰ هزار نفر از کودکان مشمول طرح، مورد سنجش بینایی قرار گیرند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، ناصر کریمیان معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی کردستان اظهار داشت: طرح بینایی سنجی از ۲۰ خرداد جاری در سطح شهر و روستا‌های استان آغاز شده است و به دلیل شیوع ویروس کرونا امسال نیز همانند سال گذشته پایگاه ثابت راه‌اندازی نشده و غربالگری کودکان در پایگاه‌های سیار و با رعایت کامل نکات بهداشتی انجام می‌شود.

او افزود: پیشگیری از تنبلی چشم در سه سطح انجام می‌شود که در سطح اول غربالگری، در سطح دوم بینایی سنجی و در سطح سوم ارجاع به متخصص صورت می‌گیرد.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی کردستان اضافه کرد: اجرای این طرح فقط به پوشش ختم نمی‌شود بلکه در مراحل بعدی کودکانی که با اختلالات بینایی از جمله تنبلی چشم و یا کم بینایی مواجه هستند به پزشک متخصص ارجاع داده خواهند شد.

او به ارائه گزارشی از اجرای طرح در سال گذشته اشاره کرد و گفت: طبق برش کشوری و با توجه به شیوع ویروس کرونا ۳۲ هزار نفر از کودکان سه تا ۶ سال مشمول باید تحت پوشش طرح قرار می‌گرفتند که این تعداد در کردستان به ۶۴ هزار نفر یعنی ۲ برابر برش تعیین شده رسید.

کریمیان افزود: با همکاری ادارات بهزیستی شهرستان‌ها، مراکز بهداشتی و موسسات مجری طرح در قالب این طرح از کم‌بینایی و نابینایی بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ نفر از کودکان مشمول طرح پیشگیری شده است که ۶۶۹ نفر از این کودکان آمبلیوپی تشخیص داده شده و در راستای انجام معاینات تخصصی‌تر و درمان به موقع به سطوح بالاتر ارجاع داده شدند.

او سن طلایی تشخیص و درمان تنبلی چشم را زیر پنج سالگی اعلام کرد و از خانواده‌ها خواست، برای اطمینان از سلامت بینایی کودکان سه تا ۶ ساله خود به پایگاه‌های سنجش بینایی در شهر‌ها و روستا‌های محل سکونت خود مراجعه کنند.

آمبلیوپی یا همان تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است که چشم به ظاهر سالم کودک را درگیر کرده و اگر به موقع درمان نشود باعث اختلال دید طبیعی او می‌شود.

بر این اساس از سال ۷۴ طرح پیشگیری از تنبلی چشم (آمبلیوپی) در سطح کشور آغاز شده و هرسال این طرح در نقاط مختلف کشور اجرا می‌شود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.