سخنگوی وزارت امورخارجه چین در اظهاراتی از توافق رؤسای‌جمهور روسیه و آمریکا استقبال و برای همکاری در این زمینه اعلام آمادگی کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امورخارجه چین، در گزارش روزانه خود از توافق میان «ولادیمیر پوتین» و «جو بایدن» رؤسای‌جمهور روسیه و آمریکا، برای اجتناب از وقوع جنگ هسته‌ای و کنترل تسلیحاتی استقبال کرد.

این مقام ارشد چین در بخشی از سخنان خود گفت: «پکن از توافق میان مسکو و واشنگتن برای ثبات تسلیحاتی استقبال می‌کند. این دو کشور دارای بزرگترین زرادخانه‌های اتمی هستند و باید پیروی از دستورالعمل‌های سازمان ملل و توافقات بین‌المللی را در رأس کار خود قرار دهند؛ بنابراین تبعیت از مسئولیت‌های ویژه و اساسی در زمینه خلع‌سلاح اتمی و کاهش ذخایر اتمی ازسوی این کشور‌ها انتظار می‌رود.»

لیجیان در ادامه افزود: «سران دو کشور بر این مسئله واقف بودند که جنگ هسته‌ای برنده ندارد و نباید هرگز این اتفاق بیفتد. چین نیز این اصل را درک کرده است و آن را ترویج می‌کند تا خطر وقوع چنین جنگی را کاهش دهند و ثبات راهبری در جهان برقرار شود.»

این دیپلمات ارشد چین در تکمیل این بخش از سخنان خود گفت: «پکن همواره حامی کنترل تسلیحات اتمی است و به مذاکرات با دیگر کشور‌ها برای ثبات راهبردی در در چارچوب مکانیسم‌های همکاری پنچ قدرت اتمی جهان، کنفرانس خلع سلاح اتمی و کمیته نخست مجمع عمومی سازمان ملل ادامه خواهد داد. ما همچنین آمادگی احترام متقابل و رایزنی دوجانبه در این زمینه را داریم.»

جو بایدن و ولادیمیر پوتین روز گذشته (چهارشنبه) برای نخستین بار از زمان به قدرت رسیدن بایدن و بعد از ۱۰ سال با یکدیگر دیدار کردند. در این دیدار که در ساعت ۱۳:۳۵ (به وقت ژنو) آغاز شد «آنتونی بلینکن» و «سرگئی لاوروف» وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه نیز حضور داشتند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین، امروز (پنج‌شنبه) در مصاحبه با رادیو روسی اکو ارزیابی روسیه از نشست «جو بایدن» با «ولادیمیر پوتین» رؤسای‌جمهور آمریکا و روسیه در ژنو را بیان کرده و آن را در کل مثبت ارزیابی کرد و در بخشی از سخنانش با بیان آنکه احیای برجام و بازگرداندن آمریکا به این توافق نزدیک است، گفت: «آمریکا و روسیه باید هرچه سریعتر مذاکراتی برسر کنترل تسلیحاتی و ثبات در این زمینه داشته باشند. بایدن و پوتین صحبت کوتاهی درباره توافق هسته‌ای ایران داشتند، برخی طرح‌های اولیه مطرح شد.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۴:۵۸ ۲۸ خرداد ۱۴۰۰
بسم الله
از خودتان شروع کنید در حین ان برنامه اتمی اسرائیل هم جمع کنید.
آخرین اخبار