یک روش مهم برای تأمین نیاز ناخودآگاه عمیق به عزت نفس و ارزش شخصی، پذیرش است.
بیشتر بخوانید
روابط سالم و عزت نفس
جامعه شناسان میگویند عدم پذیرش و یا طرد شدن از طرف افراد یا گروهها دلیل اصلی بسیاری از مشکلات گروههای ناراضی در جامعه ماست؛ به گونهای که بیشتر رفتارهای ضد اجتماعی این گروهها به دنبال جلب رضایت افرادی است که احساس میکنند فعلاً آنها را قبول ندارند و برای دستیابی به روابط سالم دست به هر کاری میزنند.
این چیزی است که همه در روابط سالم به دنبال آن هستند، زیرا هر کسی دوست دارد درست مانند آنچه که هست، دوست داشته شود و مورد قبول دیگران واقع شود.
اگر به طور مستمر پذیرش بدون قید و شرط را نسبت به هر شخصی که ملاقات میکنید، چه در خانه و چه در محل کار خود بیان کنید، به زودی یکی از محبوبترین افراد در جهان خواهید بود و این تنها با لبخند زدن میسر میشود.
لبخند زدن به مخاطب هنگام سخنرانی نیز نکته مفیدی است که به همه دانشجویانم میگویم.
لبخند به لب داشته باشید
نکته بعدی به اندازه تعیین اهداف هوشمندانه برای حفظ پیشرفت در جهت ایجاد یک زندگی شاد، مهم است.
آیا میدانستید برای لبخند، به ۱۲ عضله و برای اخم کردن به ۱۱۳ عضله نیاز است؟
وقتی یک لبخند گرم و واقعی میزنید، به شخص دیگر میگویید که از نظر شما جذاب، دلپذیر، دوست داشتنی، ایمن و مطمئن است و در این میان، یک لبخند منحصربفرد چنان قدرتمند است که اغلب میتواند فردی با عزت نفس پایین را متحول کرده و او را از منفیگرایی به فردی با نگرش مثبت تبدیل کند.
لبخندها آنقدر قدرتمند هستند که بسیاری از ازدواجهای طولانیمدت و روابط سالم با تنها یک لبخند در یک اتاق مشترک آغاز شده است.
شنیدهاید که مردم میگویند "وقتی چشمانمان به هم رسید، هر دو میدانستیم که برای یکدیگر ساخته شدهایم؟"
هر روز صبح، وقتی به محل کار خود میآیید در محل کارتان دور بزنید و به سراغ تک تک افراد تیم خود بروید و به آنها لبخند بزنید، از آنها حالشان را بپرسید، چند لحظه وقت بگذارید تا با حوصله به آنها گوش دهید و در حالی که آنها به شما میگویند چه کاری انجام میدهند و چه احساسی دارند، لبخند بزنید.
همان طور که از شخصی به طرف فرد دیگری میروید، آنها از حضور در محل کار خود احساس شادی میکنند و لبخند میزنند و وقتی در محل کار دور زده و به مردم لبخند میزنید، شباهت زیادی به این کار دارد که دست روی نقاط قوتشان گذاشتهاید و باعث تحریک تفکر مثبت در ذهنشان شدهاید و در نتیجه، سطح عملکرد آنها بالاتر می رود. زیرا عزت نفس آنها بالا رفته است.
پاداش بزرگ لبخند زدن به دیگران
وقتی به شخص دیگری لبخند میزنید، عملکرد بدنی باعث آزاد شدن اندورفین در مغز شما میشود و اندورفینها "داروی شادی" طبیعت نامیده میشوند.
آنها باعث میشوند احساس شادی و خوشبختی کنید و عزت نفس شما را بالا میبرند. هنگامی که لبخند میزنید، احساسات و رفتارهای شخصیتی بیشتری نسبت به همه اطرافیان دارید و احساس نگرش مثبتی را از خود بروز میدهید و بد نیست بدانید که محبوبترین و تأثیرگذارترین افراد در بیشتر موقعیتها، افرادی هستند که هنگام ملاقات با دیگران، واقعاً به آنها لبخند میزنند و به دیگران سلام میکنند.
لبخند زدن یکی از تکنیکهایی است که برای ارتقاء همکاری در محل کار استفاده میشود و توانایی تشویق همکاری بین همتیمیها از کیفیت مهم رهبران تجارت در قرن ۲۱ است.
هر بار که لبخند میزنید، نه تنها باعث میشوید که دیگران نسبت به شما احساس بهتری داشته باشند، بلکه عزت نفس خود را بالا میبرید، سطح نگرش مثبت خود را افزایش میدهید و نسبت به خود نیز احساس بهتری دارید.
شما با لبخند زدن شروع به ایجاد روابط سالم در اطراف خود خواهید کرد و تنها چیز مورد نیاز این است که تصمیم خود برای لبخند زدن به افراد اطراف خود را بگیرید و به آنها ابراز کنید که از دیدن آنها واقعاً خوشحال هستید، اما نقطه مقابل، لبخند زدن منفی یا منفعل بودن است.
از آنجایی که همه افراد همه چیز را به خود میگیرند، اگر به هر دلیلی منفی باشید، هر یک از کارمندان شما تعجب میکنند که آیا کاری که شخصاً انجام دادهاند باعث خوشحالی شما شده است یا خیر؟ و در این میان، آنها مشغول روحیه دادن به شما میشوند، سرعت کار خود را کم میکنند و خلاقیت آنها متوقف میشود.
اگر در هر موقعیتی، منفی باشید، آنها شروع به صحبت در مورد منفینگری شما میکنند و نگران شغل خود میشوند، حتی اگر به خاطر دندان درد احساس منفی داشته باشید و از آنجا که افراد دیگر این مسئله را نمیدانند، تصور میکنند که اشتباهی مرتکب شدهاند که باعث نارضایتی شما شده است.
یک نگرش مثبت داشته باشید
از امروز به بعد، تصمیم بگیرید که هر روز صبح وقتی وارد خانه میشوید، به هر یک از اعضای خانه لبخند بزنید و این عادت را در محل کار خود نیز داشته باشید و به آنها سلام کنید و از آنها حالشان را بپرسید، با آنها طوری رفتار کنید که گویی رایگان کار میکنند و آمدن آنها به کار کاملاً داوطلبانه است.
با آنها طوری رفتار کنید که گویی به آنها بدهکار هستید و از پرداختها عقب هستید و در نهایت، با آنها طوری رفتار کنید که گویی کار آنها برای موفقیت شما در انجام کار شما ضروری است.
برگرفته از مقاله برایان تریسی
بیشتر بخوانید
ترجمه از فاطیما میرزایی دخت
انتهای پیام/