رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: حدود ۷۰ درصد آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع این شهرستان در اثر سهل انگاری شهروندان رخ می‌دهد.

مجید پاتو رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد با اشاره آتش سوزی‌های اخیر جنگل‌های منطقه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: حدود ۷۰ درصد علت آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع این شهرستان عامل انسانی و سهل انگاری است.

پاتو افزود: همراهی و مشارکت مردم از مهمترین عوامل مقابله با آتش‌سوزی‌های احتمالی در عرصه‌های ملی و منابع طبیعی است و مردم می‌توانند با رعایت موارد ایمنی از این امر جلوگیری کنند.

او اضافه کرد: در همین راستا طرح نظارت جنگل‌های منطقه توسط ۹ نفر از اکیپ های یگان حفاظت منابع طبیعی این اداره به طور مستمر مراتع و جنگل‌ها را برای جلوگیری از حوادث غیرمترقبه پایش می‌کنند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آخیزداری مهاباد اذعان کرد: جنگل‌ها و مراتع شهر‌های سردشت، پیرانشهر و بخشی از مهاباد به علت اهمیت آن در اولویت نظارت و پایش اکیپ‌های یگان حفاظت محیط زیست قرار دارد.


بیشتر بخوانید


او بیان کرد: همچنین هماهنگی‌های لازم از طریق مدیریت بحران آذربایجان‌غربی برای انتقال انواع بالگرد از سایر مراکز استان‌های دیگر نیز در صورت بروز حادثه انجام شده است.

پاتو گفت: در سال‌های گذشته و با ورود برخی اقلام و تجهیزات اطفای حریق گام‌های خوبی برای مجموعه یگان حفاظت منابع طبیعی برداشته شده است که امیدواریم همچنان شاهد تجهیز کامل سخت افزاری و نرم افزاری این بخش در سال‌های آتی باشیم.

این مقام مسئول اذعان کرد: جنگل‌های بلوط این شهرستان یکی از قطب‌های مهم ذخیره گاه مرتعی و جنگلی در کشور به شمار می‌رود که این ظرفیت امسال نیز بیش از پیش شکوفا خواهد شد.

در مهاباد بیش از ۱۹۷ هزار هکتار مراتع روستایی و ییلاقی و یکهزار هکتار جنگل وجود دارد که جنگل‌های این شهرستان بیشتر در مناطق غربی و در روستا‌های «کاولان» و «کوران» واقع شده‌است.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.