مرمت بازار سنتی نطنز، پروژه ای که آغاز اما به نتیجه نرسید

مرمت بازار سنتی نطنز هرچند که در دستور کار مسئولان قرار دارد اما همچنان در گذر زمان بوده و این پروژه تاکنون به نتیجه نرسیده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، مرمت بازار سنتی نطنز همچنان در گذر زمان بوده و تکمیل نشده و این سؤال مطرح است که چرا این پروژه تاکنون به نتیجه نرسیده است؟

بازسازی، مرمت و مسقف کردن بازار سنتی نطنز از درخواست‌ها و خواسته‌های به حق اهالی میراث فرهنگی و دوست داران فرهنگ غنی و کهن منطقه نطنز است که مسئولان از سال‌های گذشته وعده آن را دادند اما تاکنون محقق نشده است.

حال در این مدت این موضوع جامه عمل پوشانیده شده و عملیات مرمت و مسقف کردن بازار سنتی نطنز آغاز شده است اما همچنان تکمیل نشده است و این موضوع همچنان به صورت کامل محقق نشده است و این سؤال مطرح است که چرا این طرح تاکنون به تعویق افتاده است.

تاثیر مرمت بازار سنتی نطنز در رونق اقتصادی مردم شهرستان 

 رحمت‌الله فیروزی پور نماینده مردم نطنز و بادرود و قمصر ضمن ابراز خرسندی از آغاز پروژه گفت: انجام این چنین پروژه‌هایی باعث رونق اقتصاد مردم و اشتغال‌زایی جوانان می شود و لازم است این پروژه‌ها با پیشرفت بالا و در اولویت امور قرار بگیرند.

او ادامه داد: با عنایت به موقعیت استراتژیک نطنز و واقع شدن در مجاورت آزاد راه تهران- اصفهان و جاده ترانزیت شمال به جنوب کشور، راه‌های مواصلاتی و دارا بودن سهمی بالغ بر ۷۰ کیلومتری شهرستان از شاهراه اصلی کشور با ظرفیت‌های قابل توجه گردشگری کوهستان و کویر، وجود آثار به جای مانده و متعدد از دوران‌های گذشته یکی از مقاصد گردشگران داخلی و خارجی است.

نماینده مردم نطنز و بادرود و قمصر اظهار داشت: شهر نطنز یکی از مراکز تاریخی ، فرهنگی ، مذهبی و گردشگری است که به دلایل داشتن این ظرفیت‌ها و آب و هوای متبوع و دلپذیر توانسته زیبایی‌ها و جاذبه‌های فراوانی را برای گردشگران ایجاد کند که یکی ازاین زیبایی‌ها که از آن بهره‌مند می‌شود، مراکز خرید و بازارهای سنتی است.

فیروزی‌پور افزود: خوشبختانه در سنوات اخیر بنا بر پیگیری‌های بسیار خوب و تعاملات انجام پذیرفته با انعقاد تفاهم نامه فی مابین وزارت راه و شهرسازی یا همان ستاد بازآفرینی شهری، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از سوی معاونت میراث فرهنگی کشور مجموعه شورای اسلامی و شهرداری، طی مکاتباتی که انجام گرفت و متعاقب آن بازدید مهندس عبوری معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس ستاد باز آفرینی شهری کشور از پروژه مذکور و پیگیری به عمل آمده در این راستا در سال مالی گذشته اعتبار لازم اختصاص و جذب شده است که امید است در سال جاری نیز بدون وقفه و با پیشرفت دوچندان ادامه یابد.

بازار تاریخی

مرمت بازار نطنز، مهمترین مطالبه شهروندان و مسئولان

حسین یزدانهمر، سرپرست اداره میراث فرهنگی نطنز گفت: در پی زنده‌سازی بازار نطنز دستیابی به چند هدف در راس اقدامات صورت پذیرفته است؛ مهمترین مطالبه مردم نطنز و مسئولین شهری، احیاء بازار سنتی بوده که با توجه به پیشینه تاریخی و فرهنگی این منطقه یکی از اماکن تاریخی، فرهنگی و اجتماعی به سبک اولیه خود احیا می‌شود.

یزدانهمر ضمن اشاره به بی‌مهری‌های صورت گرفته در حوزه هنر و صنایع دستی در شهرستان نطنز افزود: دومین هدف، هنرهای سنتی و صنایع دستی فراموش شده که تا دهه‌های گذشته فعال بوده و در حال حاضر مغفول و تعطیل گشته علاوه بر زنده‌سازی رونق می‌گیرند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی نطنز تأکید کرد: با توجه به نامگذاری سال جاری توسط مقام معظم رهبری و شعار انقلابی حمایت تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی ، به حول و قوه الهی با جدیت و حمایت همه جانبه و رفع موانع و محور قرار دادن منویات رهبری این امر در تمامی زمینه‌ها بویژه گردشگری و اشتغال جوانان جویای کار محقق شود.

او ادامه داد:  اهمیت بافت‌های تاریخی شهر به عنوان نماد هویت و اصالت شهر، میراث با ارزش فرهنگی، برکسی پوشیده نیست و بهره‌برداری بهینه از منابع و جاذبه‌های این مجموعه سنتی، تاریخی فرهنگی و گردشگری مستلزم برنامه‌ریزی و سعه صدر همشهریان است.

یزدانمهر ضمن ابراز امیدواری نسبت به تکمیل این طرح عنوان کرد: ماندگاری گردشگران که یکی از اهداف کوتاه مدت است که در سرلوحه تیم مدیریت خلاق و پویای شهرستان نطنز قرار گرفته و جزء دغدغه‌های ما نیز است که در سطح ملی بتوانیم با پیگیری و رفع موانع و ضمن شناسایی قابلیت‌های گردشگری جهت توسعه این گونه مجموعه‌ها که تاثیر مستقیم بر رشد اقتصادی مردم نیز دارد گام‌های موثرتری را برداریم.

حال باید دید احیا و مرمت این بازار سنتی که تاثیر مستقیم بر رونق اقتصادی مردم شهرستان نطنز دارد چگونه از سمت مسئولان پیگیری و به بهره برداری خواهد رسید.

منبع: تسنیم


انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.