کشف راز پرتوهای گاما که باعث انفجارهای فضایی می شوند

اخترشناسان توانستند با مطالعه و بررسی یکی از بزرگترین انفجارهای جهان، راز و عواملی که باعث این اتفاق شده بود را کشف کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از منقول؛ ستاره شناسان در اوایل ماه جاری اعلام کردند که بزرگترین انفجار در جهان را ثبت و با انجام تحقیق و مطالعاتی عوامل محرکه آن را شناسایی کرده اند که یکی از مهمترین این عوامل انفجار‌های اشعه گاما (GRB) است.  اعضای یک تیم تحت هدایت دانشگاه بات دریافتند که در پی این انفجار میدان مغناطیسی این انفجار‌های عظیم پس از آنکه مواد دفع شده از یک ستاره در حال مرگ به همراه بقایای ستارگان است، تغییر کرد.


بیشتر بخوانید


منشاء اشعه‌های گاما چیست؟

این مطالعه جدید بر اساس تحقیقاتی انجام شده که نشان می‌دهد قدرتمندترین GRB‌ها می‌توانند توسط میدان‌های مغناطیسی تنظیم شده و به طور گسترده تأمین شوند، اما تنها سریع‌ترین تلسکوپ‌ها سیگنال قطبی متمایز آن‌ها را قبل از اینکه در انفجار گم شوند، مشاهده می‌کنند. GRB برای اولین بار در دهه ۱۹۶۰ کشف شد و از آن زمان دانشمندان سراسر جهان را متحیر کرده است.

دانمشندان یک فرآیند تحقیقاتی را برای پیدا کردن علت این فوران‌های شدید آغاز کرده اند. آن‌ها می‌گویند که پرتو‌های گاما که قوی‌ترین شکل نور هستند، ممکن است غالباً از انفجار‌های ستاره‌ای به نام نوا فوران کنند، اما نحوه تشکیل این اشعه‌های گاما به عنوان یک رمز و راز باقی مانده است.

کشف راز پرتوهای گاما که باعث انفجارهای فضایی می شوند

وقتی ستاره‌ها یا سیاهچاله‌ها می‌میرند، مواد را با سرعتی نزدیک به سرعت نور که فلاش‌های قوی، روشن و کوتاه مدت اشعه گاما هستند و توسط ماهواره‌هایی که به دور زمین می‌چرخند، ثبت می‎‌شوند، به بیرون پرتاب می‌کنند. میدان‌های مغناطیسی به طور مستقیم دیده نمی‌شوند، اما تلسکوپ‌ها با نور تولید شده توسط ذرات باردار یا الکترون‌های در حال چرخش در خطوط میدان مغناطیسی، آن‌ها را می‌گیرند و تلسکوپ‌های زمینی این نور را که میلیون‌ها سال است در جهان سفر کرده ، ثبت می‌کنند.

پروفسور کارول موندل، متخصص اخترفیزیکدان و اشعه گاما  گفت: "ما ویژگی خاصی از نور و قطبش را اندازه گیری کردیم تا مستقیماً خواص فیزیکی میدان مغناطیسی را که باعث این نوع انفجار است بررسی کنیم. "

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار