قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: اجرای طرح خط انتقال آب از مشهد و سنگان به سمت خلیج فارس در ما‌ه‌های آینده آغاز می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علیرضا طاهری قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: بحران آب در شرق کشور جدی است، به همین منظور باید راهکار‌های سازگاری با این شرایط را بیاموزیم که یکی از آن‌ها مصرف کمتر آب است.

 

او با اشاره به اینکه در برخی از موارد ما با بی آبی مواجه هستیم و باید مانند طرح انتقال آب از دریا‌های جنوب آب را وارد کنیم، افزود: در همین زمینه مطالعاتی از چند سال گذشته با محوریت خراسان رضوی برای تامین کمبود آب شرب، صنعت و خدمات شرق کشور کلید خورد.

 

قائم مقام آب منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: در ابتدا تامین بخش‌های آبی در ۱۷ استان کشور توسط وزارت نیرو در دستور کار قرار گرفت که به دلیل همجواری مرزی در شرق کشور درخواست در اولویت قرار گرفتن سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان را دادیم که وزارت نیرو موافقت کرد و در ادامه، اعتبار این استان‌ها، در بودجه کشور به صورت ردیف جداگانه‌ای آمد.


بیشتر بخوانید


طاهری با اشاره به اینکه معاون آب وقت وزارت نیرو مطالعه انتقال آب برای این سه استان را با توجه به تجربه موفق خراسان رضوی در انتقال آب از سد دوستی به مشهد را به آب منطقه‌ای خراسان رضوی تفویض کرد؛ بیان کرد: با انجام مطالعات حدود ۹۵۰ میلیون متر مکعب در سال آب شیرین شده مورد نیاز تشخیص داده شد و بعد با ارائه دکترین وزارت نیرو برای بحث سازگاری با کم آبی که در استان ما به همیاران آب مشهور شد، این عدد به ۷۵۰ میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرد.

 

او از انجام مطالعات فاز یک طرح جامع تامین و انتقال آب شرب و صنعت استان‌های شرق کشور از دریای عمان به میزان ۷۵۰ میلیون متر مکعب خبر داد و تصریح کرد: در فاز اول برای خراسان رضوی ۱۲۰ میلیون متر مکعب، خراسان جنوبی ۶۰ میلیون متر مکعب و برای سیستان و بلوچستان ۲۲۰ میلیون متر مکعب تایید شد که اجرایی شود.

 

قائم مقام آب منطقه‌ای خراسان رضوی تاکید کرد: پس از آن یک مجموعه سرمایه گذاری بخش خصوص شکل گرفت که جذب سرمایه گذار کردند، اما متاسفانه کمبود اعتبارات وسرمایه در اجرای طرح تاثیر منفی گذاشت و توفیقی حاصل نشد.

 

طاهری اظهار کرد: همزمان با رفتن آقای رزم حسینی از خراسان رضوی به وزارت صمت و تجربه موفقی که در زمینه انتقال ۱۳۰ میلیون متر مکعب خط یک خلیج فارس به گل گهر سیرجان، مس سرچشمه کرمان وچادرملوی یزد داشتند، تشخیص داده شد که مجموعه‌هایی که نیاز شدید به آب دارند و سرمایه این کار را نیز دارند، مانند مجموعه‌های فولادی و معدنی در سه خط دیگر سرمایه گذاری کنند.

 

او با بیان اینکه خط دو شامل محدوده‌های بندرعباس، کرمان، بیرجند، سنگان و مشهد و خط سه شامل محدوده‌های بندرعباس، یزد، اصفهان وخط چهار از دریای عمان شامل محدوده‌های چابهار، زاهدان و زابل است، افزود: خوشبختانه سرمایه گذاران این طرح که نیاز شدید به آب دارند و به لحاظ منابع مالی از قدرت بسیار بالایی برخوردار هستند هم اکنون کار اجرایی را آغاز کرده اند.

 

قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه اجرای این طرح از سمت خراسان رضوی ظرف ما‌های آینده برای مشهد و سنگان آغاز می‌شود تا سرعت اجرایی کار بالا رود، ادامه داد: شرکت سرمایه گذاری ایمواسکو که شرکت تامین آب صنایع و معادن است با ترکیبی از شرکت‌های فعال در حوزه معدنی و فولادی شکل گرفته و اجرای پروژه را باسرمایه غیردولتی دردست گرفته اند.

 

طاهری با بیان اینکه با توجه به بارندگی کم امسال بحران کم آبی بیشتر خود را نشان می‌دهد، بیان کرد: با وجود اعتبار کافی در یک بازه زمانی پنج ساله آب را می‌توان از خلیج فارس برای خراسان رضوی داشته باشیم که میتواند کمبود آب بخش صنعت و خدمات استان راتا'مین کند، البته گمانه زنی‌هایی برای آب شرب نیز در حال انجام است که بخشی از کمبود آب شرب استان نیز تامین شود؛ امیدواریم با کمک مجموعه شرب وزارت نیرو اقدامات خوبی دراین عرصه صورت گیرد.

 

او با تاکید بر باز تعریف معنای صرفه جویی درشرایط خشکسالی تصریح کرد: منطق حکم میکند باید ابتدا با آب‌های موجود رفتار درستی داشته باشیم، آن‌ها را بزرگ بشماریم و صرفه جویی کنیم و همزمان برای تا'مین کمبودآب نیز باید سراغ مباحث انتقال برویم؛ و این هر دو روش در کنار هم اثربخش است.

 

 

انتهای پیام//م.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۱ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
این طرح رو کدوم تخریبگر محیط زیست داده؟
از دریای عمان آب بردارید از اقیانوس هند بردارید ، نه از خلیج فارس!
هور العظیم رو که با بی تدبیری خشک کردید حالا نوبت یه خلیج محصور در بین خشکی هاست