دشت اشتهارد با بحران فرونشست زمین و خشکیدگی منابع آبی رو به رو است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، دشت  اشتهارد در استان البرز و همسایه آن یعنی دشت بوئین زهرا در استان قزوین  در این سال ها براثر عطش ناشی از خشکسالی و کم بارشی  و برداشت بی حد و حصرآب از منابع زمینی دچار فرونشست و شکاف  شده است  که التیام  این زخم های عمیق به قرن ها زمان نیاز دارد.

شهرستان اشتهارد واقع در جنوب غربی استان البرز یکی از قطب های صنعتی و کشاورزی استان محسوب می شود اما در این حال این منطقه کویری از آب های سطحی بی بهره بوده  و همین امر سبب شده تا برای مصارف شرب ، کشاورزی ، باغداری و صنعت به سفره های ضعیف  زیر زمینی منطقه رجوع شود، آبخوان هایی که شوری آب آنها  کام  مردم را تلخ کرده است.

وجود بیش از سه هزارو۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی و باغی و  بیش از ۲ هزار واحد تولیدی و صنعتی در شهرستان اشتهارد موجب شده تا در کنار تامین آب شرب جمعیت ثابت و شناور منطقه ، برداشت زیادی از سفره های آب زیر زمینی این شهرستان انجام شود  و همین سبب تخلیه شدید منابع آبی شده است.

فرهاد شیبک، فرماندار اشتهارد در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان این که بیشترین آسیب زیست محیطی از ناحیه شهرستان بوئین زهرا استان قزوین به اراضی و سفره های آب زیر زمینی منطقه  اشتهارد وارد شده است ، گفت : بررسی های میدانی بیانگر است که بیشترین محدوده فرونشست زمین مربوط به  شهرستان بوئین زهرا در همسایگی دشت اشتهارد است .

 شیبک افزود: دشت اشتهارد نیز وضعیت خوبی ندارد و باید با اجرای طرح های جهادی بتوانیم بحران فرونشست زمین و خشکیدگی منابع آبی منطقه را جبران کنیم.

فرماندار اشتهارد گفت: در محدوده دشت های بحران زده اشتهارد و بوئین زهرا کارخانه های زیادی وجود دارد و بهره برداری از منابع آبی خسارات فراوانی به بار آورده است.

شیبک افزود:  تغییر اقلیم و خشکسالی بر دامنه بحران دشت  اشتهارد البرز افزوده  و میزان دسترسی به سفره های زیر زمینی به بالای ۳۰۰ متر رسیده است.

او گفت: برداشت بی رویه آب  از سفره های زیر زمینی در سه بخش کشاورزی، شرب و صنعتی پیامدهایی در منطقه در پی داشته و باید آن را مدیریت کرد.

فرماندار اشتهارد افزود: سال گذشته اقدامات خوبی با حمایت دستگاه قضایی برای انسداد چاه های غیر مجاز انجام گرفت .

شیبک گفت : در مجموع توسط دستگاه های مختلف اجرایی سال گذشته  ۲۷۴ حلقه چاه  غیر مجاز در محدوده های کشاورزی، صنعتی و مکان های دیگر شهرستان اشتهارد مسدود شد.

فرماندار اشتهارد با بیان این که  این شهرستان از منابع آب سطحی محروم است، گفت : اکنون تمام فشارها بر منابع آب زیر زمینی منطقه  متمرکز است.

شیبک به وضعیت جمعیتی شهرستان اشتهارد اشاره کرد و افزود: این شهرستان دارای ۴۲ هزار نفر جمعیت ثابت و ۳۵ هزار نفر جمعیت کارگری شناور بوده که از مناطق دیگر برای کار وارد شهر ک های صنعتی وارد اشتهارد می شوند و پس از پایان فعالیت روزانه به  شهرهای خود مانند ماهدشت ، کرج ، صفادشت و بوئین زهرا باز می گردند.

او گفت: اکنون شهرستان اشتهارد دارای سه هزارو ۵۰۰ هکتار زمین کشاورزی است که در صورت وجود آب مناسب این اراضی تا هشت هزار هکتار قابل توسعه می باشد.

شیبک  افزود: بخشی از اراضی کشاورزی اشتهارد دیم و بخش دیگر آبی است .

انتهای پیام/خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.