سخن روز؛

زندگی روی خط مرگ، نور امید از قعر زندگی با آغوش گرم جامعه طلوع می‌کند

خانواده‌های ازهم‌پاشیده، بچه‌های یتیم همه از نتایج ویرانگر اعتیاد و معتادانی است که همه ذکر و فکرشان کشیدن و تأمین موادشان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد،  معتادان بسیاری هستند که بار‌ها ترک‌کرده و به جامعه وارد شده‌اند، اما جامعه آن‌ها را قبول نکرده و دست رد به سینه آنان زده است. این برخورد سرد و نبود حمایت از طرف جامعه و خانواده باعث لغزش و بازگشت دوباره آنان به‌سمت اعتیاد شده است. بیکاری و نبود حمایت‌های مالی، شغلی و اجتماعی از معتادان بهبودیافته عامل لغزش و بازگشت بیش از ۹۰ درصد معتادان ترک‌کرده است، دغدغه بزرگ امروز معتادان بهبودیافته طردشدن از جامعه و نداشتن پشتیبان و حامی است.

اول ترسید که مامور باشم، اما وقتی به او اطمینان دادم که قصد گپ و گفت دارم، خیالش راحت شد. می‌گوید ۴۵ ساله است، اما به جرات ۱۵ سال پیرتر نشان می‌داد، مکانیک است و ۱۰ سالیست که هروئین می‌کشد و بار‌ها دستگیرش کرده اند و ترک کرده، اما دوباره شروع کرده است. می‌گوید برای خودش متاسف است، دو فرزند دارد که مدتهاست خبری از آن‌ها ندارد.

از او می‌پرسم آیا هنوز هم نئشه می‌شود؟ سرش را پایین می‌اندازد و با بغض جواب می‌دهد: خسته شدم از بس کشیدم و چرت زدم. حالم از خودم بهم می‌خورد، اما دیگر انگیزه‌ای برای ادامه زندگی ندارم.

در این میان مردم و کسبه منطقه از وجود این مهمانان ناخوانده بشدت ناراحتند، اما دلشان هم بخاطر حال و روز این افراد می‌سوزد.

یک خانم مسن در حالی که اشک در چشمانش حدقه زده است گفت: مدت مدیدی است که خانه ام را به خاطر وجود این معتادان که دیگر به همسایگان دائمی ما تبدیل شده اند برای فروش گذاشته ام، اما هیچ خریداری وجود ندارد. فرزندان و نوه هایم که مدتهاست از این محل رفته اند در مناطق دیگری زندگی می‌کنند نیز می‌گویند بخاطر وجود این معتادان به خانه ات نمی‌آییم.

زندگی روی خط مرگ، نور امید از قعر زندگی با آغوش گرم جامعه طلوع می‌کند

در گوشه‌ای دیگر

۲۰ سالی است که با دیو سیاه اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کند و بار‌ها و بار‌ها رفته تا شاخش را بشکند. اما افسوس... انگیزه‌ای برای ادامه زندگی ندارد و برای دیدن فرشته مرگ لحظه شماری می‌کند.

تردید داشتم که توان صحبت کردن داشته باشد. با اکراه در پاسخ به سوالم که از کی سراغ مصرف مواد رفتی، با مکثی طولانی می‌گوید: از سال ۷۰.

با حسرت و اندوه سری تکان و ادامه می‌دهد: ۱۳ سالگی از مدرسه فرار کردم، رفیق باز بودم. از سیگار شروع کردم و کم کم سراغ تریاک و مواد دیگه رفتم. ۲۰ ساله که اسیرشم. زن و بچه داشتم، اما سالهاست که ترکم کردن. از خودم بیزارم.

قطره اشکی از گوشه چشمش چکید و بی اختیار جسم نحیفش بر زمین افتاد. با اورژانس تماس گرفتم.

زندگی روی خط مرگ، نور امید از قعر زندگی با آغوش گرم جامعه طلوع می‌کند

شاید باورش برای برخی سخت باشد، اما هنگام قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های برخی مناطق باید مراقب باشی که سرنگ آلوده به پایت نرود.

افرادی که بدون نگرانی و شاید هم در حاشیه‌ای امن در گوشه پارک ها، خیابان‌های اصلی و کوچه‌های تاریک این مناطق درحال مصرف و خرید و فروش انواع مواد مخدر مانند هروئین، کراک، شیشه و تریاک هستند. این افراد انگار دیگر آب از سرشان گذشته است.

اعتیاد نوین در مخدر ناآگاهی

فرقی نمی‌کند جوانان اهل مصرف باشند یا نه. فضای مجازی، اطلاعاتی که دنبالش هستند به طور عجیبی بالا برده است.

گسترش روز افزون فضای مجازی و دسترسی آسان به این فضا در شرایط کنونی، هم به عنوان یک فرصت و هم به عنوان یک تهدید می‌تواند تلقی شود، به ویژه در حوزه موادمخدر که می‌تواند یک تیغ دولبه در خصوص تبلیغ یا پیشگیری از مواد خانمانسوز باشد.

با گسترش استفاده از فضای مجازی در بین گروه‌های سنی مختلف به خصوص دانش‌آموزان و جوانان، ممکن است عده‌ای با سوء‌استفاده از این فضا، به دنبال تبلیغ یا عرضه موادمخدر به جوانان و نوجوانان باشند.

زندگی روی خط مرگ، نور امید از قعر زندگی با آغوش گرم جامعه طلوع می‌کند

گاهی تبلیغات بی‌اساس و بی سر و ته در خصوص موادمخدر، چه شوخی و چه جدی تاثیرات منفی بر روی ذهن و روان جوانان و نوجوانان دارد، به طور مثال در زمان شیوع ویروس کرونا عده‌ای در اینستاگرام با این هشتگ یا کلیدواژه که "معتاد‌ها نمی‌گیرند" به دنبال شکستن قُبح و تابو موادمخدر در بین خانواده‌ها هستند.

این در حالیست که با استفاده از فضای مجازی که دسترسی به آن برای جوانان و نوجوانان آسان است، می‌توان راهکار‌های پیشگیرانه ارائه داد و خانواده‌ها را در این زمینه هوشیار و حساس کرد.

یک کارشناس حوزه فضای مجازی معتقد است؛ استفاده از این فضا، پس از شیوع ویروس کرونا، در حوزه‌های مختلف گسترش یافته است.

زنده دل با اشاره به اینکه توزیع موادمخدر نیز در فضای مجازی گسترش یافته است، می‌افزاید: سوداگران مرگ در فضای حقیقی باید در یک مکان خاص به توزیع موادمخدر اقدام کنند، اما در فضای مجازی با شناسایی جامعه هدف و دریافت اینترنتی پول و هزینه مواد مخدر، مواد را به شکل‌های مختلف از جمله پیک، به منزل و یا مکان مشتریان خود ارسال می‌کنند.

این کارشناس حوزه فضای مجازی ادامه می‌دهد: به دلیل استفاده بیش از حد از فضای مجازی و منزوی شدن افراد، به دلیل قطع ارتباط با افرادی که در دنیای واقعی وجود خارجی ندارند، گروه‌های نابهنجار در فضای مجازی افراد را به سمت گرایش‌های نادرست هدایت می‌کنند.


بیشتر بخوانید


زنده دل با اشاره به برخی فعالیت‌ها، جرایم و تخلفات اینترنتی که موجب نگرانی استفاده از این فضا می‌شود می‌گوید: با توسعه سواد رسانه‌ای می‌توان از این فضا به خوبی استفاده کرد.

زندگی روی خط مرگ، نور امید از قعر زندگی با آغوش گرم جامعه طلوع می‌کند

او تاکید می‌کند: تولید محتوای جذاب، متناسب با نیاز روز و سلیقه افراد مختلف و بالا بردن سطح سواد رسانه‌ای افراد به خصوص نوجوانان و جوانان از راه‌های پیشگیری از گرایش این قشر به سمت آسیب‌های اجتماعی به خصوص اعتیاد است.

زنده دل می‌افزاید: نمی‌خواهیم خانواده‌ها را نگران کنیم، اما با آموزش مهارت‌های زندگی و طرز صحیح برخورد با فرزندان و نظارت بر استفاده از فضای مجازی می‌توانند براحتی از اعتیاد در سنین پایین جلوگیری و از فرزندان خود در برابر اعتیاد و مصرف موادمخدر محافظت کنند.

افتتاح ۷۰ خانه ورزش روستایی در هفته مبارزه با مواد مخدر در چهارمحال و بختیاری

سید قدیر مرتضوی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر چهارمحال و بختیاری با اشاره به نقش توسعه خانه‌های ورزش روستایی در پیشگیری از اعتیاد، گفت: یکی از بهترین اقدامات در بستر روستاها، فراهم کردن حداقل امکانات ورزشی است که در هفته مبارزه با مواد مخدر، ۷۰ خانه ورزش روستایی در استان به بهره‌برداری می‌رسد.

زندگی روی خط مرگ، نور امید از قعر زندگی با آغوش گرم جامعه طلوع می‌کند

او با بیان اینکه مسئله اعتیاد، نخستین تهدید جدی در کشور است، افزود: آمار‌ها نشان می‌دهد که یک فرد معتاد می‌تواند تا ۲۰ نفر را به اعتیاد و مسائل پیرامون آن گرفتار کند.

طرح یاریگران زندگی هم فعالیت خود را در مدارس و محیط کار آغاز کرده است

مرتضوی با اشاره به توسعه خانه‌های ورزش روستایی در پیشگیری از اعتیاد، گفت: یکی از بهترین اقدامات در بستر روستاها، فراهم کردن حداقل امکانات ورزشی است که در هفته مبارزه با موادمخدر، ۷۰ خانه ورزش روستایی در استان به بهره‌برداری می‌رسد.

فعالیت ۹ آزمایشگاه تشخیص مواد مخدر در چهارمحال و بختیاری

علیمراد سلیمیان مسئول پیگیری کمیته درمان دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه متولی اصلی درمان معتادان، وزارت بهداشت و درمان است، اظهار کرد: به ازای هر ۱۵ هزار نفر باید یک مرکز درمانی ویژه معتادان وجود داشته باشد ودر استان ۶۵ مرکز خصوصی ودولتی ترک اعتیاد فعال است.

او با بیان اینکه ۹ آزمایشگاه دولتی ویژه تشخیص موادمخدر در استان وجود دارد تعداد افراد تحت پوشش مراکز درمانی اعتیاد را ۲۴ هزار نفر عنوان و بیان کرد: درصد زیادی از این افراد را مردان تشکیل می‌دهند.

مشارکت فعال ۸۰۰۰ نفر از معتادان چهارمحال و بختیاری در گروه‌های مشارکتی

شهرام مقدس مدیرکل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در سطح نخست، هرکدام از افراد جامعه مسئول مراقبت از سلامت خود هستند، اظهار کرد: در سطح دوم خانواده‌ها قرار دارند که می‌توانند در کاهش آسیب‌های اجتماعی اثرگذار باشند.

وی با بیان اینکه ۸۵ تشکل در حوزه اعتیاد همکاری دارند، یادآور شد: علاوه بر وجود این تشکل‌ها، حدود هشت هزار نفر از معتادان استان در گروه‌های درمانی مشارکتی استان فعال هستند و باید گفت که یکی از بهترین حمایت‌ها از یکدیگر، در این گروه‌ها شکل می‌گیرد.

افزایش ۶۱ درصدی کشفیات مواد مخدر، طی سه ماه ابتدایی سال‌جاری

منوچهر امان‌اللهی فرمانده نیروی انتظامی چهارمحال و بختیاری نیز با بیان اینکه چهار هزار شهید عرصه موادمخدر در کشور، تقدیم نظام شده است، اظهار کرد: سهم استان تاکنون، ۲۶ شهید بوده است.

او خاطرنشان کرد: در سه ماهه ابتدایی امسال، کشفیات مواد مخدر، ۶۱ درصد افزایش داشته و حدود یک تن مواد مخدر کشف شده است، تعداد افراد دستگیر شده نیز نسبت به مدت مشابه پارسال، ۴۱ درصد صعودی بوده است.

خط ۰۹۶۲۸ آماده ارائه مشاوره اعتیاد به هموطنان

نرگس عسگری مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به برنامه‌های سازمان در خصوص مبارزه با موادمخدر، اظهار کرد: ۱۸ مرکز اقامتی در چهارمحال و بختیاری ویژه اعتیاد وجود دارد که بیشترین تعداد در شهرکرد مستقر هستند.

زندگی روی خط مرگ، نور امید از قعر زندگی با آغوش گرم جامعه طلوع می‌کند

اوخط مشاوره اعتیاد را ۰۹۶۲۸ عنوان و خاطرنشان کرد: طی تماس با این خط، به افراد معتاد و خانواده‌های آن خدمات رایگان مشاوره‎‌ای ارائه می‌شود.

اعتیاد آتش خانمان سوزی است که رحم ندارد و وقتی به دامان زندگی بیفتد‌تر و خشک را با هم میسوزاند. شکستن شاخ‌های این غول به جز با انگیزه‌ای قوی و تصمیمی قطعی و راسخ میسر نمی‌شود. ترک اعتیاد می‌تواند شروعی دوباره و سرآغازی دیگر برای همان زندگی باشد که تا چندی پیش در سراشیبی مرگ و نابودی قرار گرفته بود.

زندگی روی خط مرگ، نور امید از قعر زندگی با آغوش گرم جامعه طلوع می‌کند

اما برای برطرف‌کردن مشکل بیکاری معتادان همه جامعه به‌ویژه خیران باید همکاری و حمایت‌کنند و با کارآفرینی برای معتادان بهبودیافته مانع لغزش و بازگشت آن‌ها به طرف اعتیاد شوند.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار