رئیس اتحادیه میوه و تره بار استان همدان گفت: هزینه تمام شده تولید میوه‌های تابستانی نسبت به سال گذشته افزایش یافته و همین امر سبب گرانی میوه شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، میانگین قیمت هر کیلو میوه‌ی تابستانی در بازار همدان بیش از ۲۰ هزار تومان است که این امر سبب تبدیل میوه به یک کالای لوکس برای اقشار کم درآمد شده است.

اکنون در بازار همدان قیمت هر کیلو زردآلو ۴۰ تا ۵۰ هزار، توت فرنگی ۳۰ تا ۳۵ هزار، شلیل ۲۰ تا ۲۵ هزار و گیلاس ۳۸ تا ۴۵ هزار تومان گزارش شده است.

اگر چه میزان ورود میوه‌های تابستانی به بازار همدان نسبت به ماه گذشته افزایش یافته، اما از نظر قیمت کاهش قابل توجهی نداشته است.
قیمت بالای میوه سبب حذف این ماده غذایی از سبد غذایی اقشار کم درآمد و کاهش سرانه مصرف آن شده است.

انواع سبزیجات نیز از قافله گرانی‌ها جدا نمانده و نسبت به ماه گذشته افزایش قیمت داشته است. امروز قیمت هر کیلو خیار ۱۰ هزار، گوجه فرنگی ۱۰ هزار، نخود فرنگی ۱۷ هزار، فلفل‌دلمه‌ای ۱۵ هزار و کاهو ۷ هزار تومان است.

رضا البرزی، رئیس اتحادیه میوه و تره بار استان همدان گفت: انواع میوه‌های تابستانی به فراوانی در بازار موجود است، اما هزینه تمام شده تولید میوه‌های تابستانی نسبت به سال گذشته افزایش یافته و همین امر سبب گرانی میوه شده است.

او  افزود: وقتی هزینه‌های تولید، بسته‌بندی، نیروی کار و حمل و نقل یک کالا افزایش می‌یابد بدون شک قیمت نهایی کالا‌ها نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار همدان با اشاره به اینکه هنوز محصولات تولید استان نرسیده است، گفت: امسال به خاطر سرمازدگی در باغات ساوه و شهریار میزان تولید و عرضه زردآلو نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده است.

البرزی با تاکید بر اینکه قیمت انواع میوه و تره بار به صورت روزانه و با توجه به وضعیت عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، تصریح کرد: هر چه میزان عرضه محصولات بیشتر شود روند قیمت نزولی می‌شود.

او با اشاره به اینکه بازار میوه از حالت رکود خارج شده و میزان تقاضای خرید افزایش یافته اظهار داشت: واحد‌های خرده فروشی با توجه به نوع کالا مجاز به دریافت سود ۱۵ تا ۳۵ درصدی است.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار همدان با بیان اینکه مقدار خرید میوه مردم نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده است گفت: بیشتر مردم میوه را یک کالای ضروری محسوب نمی‌کنند.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۰۵ تير ۱۴۰۰
بیشتر از افزایش هزینه ها دلالی و سودجویی بسیاری از مغازه دارها سبب گرانی میوه شده است خیلی ربطی به هزینه های تولید و کشاورزان ندارد الان اگر میوه ای را از کشاورز 10 هزار تومان بخرند در بازار 30 هزار تومان به مشتری و مصرف کننده می فروشند !!!!چرا باید اینطور باشه ..آقای رئیس اتحادیه!!! ..چرا باید یک فروشنده بدون زحمت چندبرابر کشاورز و تولید کننده سود ببره ؟ کی باید براین بازار مکاره نظارت کنه؟
آخرین اخبار