مهندسان پزشکی دانشگاه دوک موفق به ساخت دستگاهی به کوچکی یک قرص شده‌اند که می‌تواند با اطمینان ۱۰۰ درصدی، آنتی بادی کرونا را تشخیص دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از مدیکال اکسپرس، مهندسان زیست پزشکی در دانشگاه دوک دستگاهی به اندازه قرص را ساخته‌اند که می‌تواند به طور همزمان چندین آنتی بادی کووید۱۹ و نشانگر‌های زیستی را با اطمینان تشخیص دهد.

نتایج اولیه نشان می‌دهد که این آزمایش می‌تواند بین آنتی بادی‌های تولید شده در پاسخ به سارس-کوو ۲ و چهار ویروس کرونای دیگر با دقت ۱۰۰ درصدی تشخیص دهد.

محققان اکنون در حال بررسی این موضوع هستند که آیا می‌توان از دستگاه آسان و وابسته به انرژی در محل مراقبت برای پیش بینی شدت عفونت کووید۱۹ یا مصونیت فرد در برابر انواع ویروس استفاده کرد یا خیر. 

محققان می‌گویند که اخیرا همان پلت فرم "D۴ assay" می‌تواند عفونت‌های ابولا را یک روز زودتر از آزمایش واکنش زنجیره‌ای پلی مراز استاندارد طلا (PCR) تشخیص دهد؛ نتایج نشان می‌دهد این فناوری چقدر می‌تواند انعطاف پذیر بوده تا با سایر بیماری‌های فعلی یا آینده سازگار باشد.

استاد برجسته آلن ال کاگانوف مهندسی پزشکی در دانشگاه دوک گفت: توسعه D۴ شش سال طول کشید، اما وقتی WHO شیوع همه گیری را اعلام کرد، ما شروع به کار کردیم تا بتوانیم نحوه استفاده از این آزمایش را به عنوان یک ابزار بهداشت عمومی بررسی کنیم. آزمایش ما به گونه‌ای طراحی شده است که هم قابل انطباق باشد و هم از نظر مراقبت، یک تشخیص عیب یاب قابل حمل، سریع و مقرون به صرفه بسیار مفید باشد.

این فناوری به یک پوشش برس پلیمری تبدیل شده که به عنوان نوعی پوشش نچسب برای جلوگیری از اتصال هر چیزی به جز نشانگر‌های زیستی مورد نظر در هنگام انجام آزمایش، استفاده می‌شود. اثر بخشی بالای این سپر نچسب باعث می‌شود که روش D۴ حتی به میزان کم اهداف خود حساس باشد. این روش به محققان این امکان را می‌دهد تا تله‌های مولکولی مختلفی را در مناطق مختلف اسلاید چاپ کنند تا همزمان چندین نشانگر زیستی را بگیرند.

تکرار فعلی سکو همچنین دارای تونل‌های کوچک و طرح دار است که از فیزیک مایعات برای رسم نمونه‌ها از طریق کانال‌ها بدون نیاز به برق استفاده می‌کند. فقط با یک قطره خون و یک قطره روان کننده بیومولکولی، آزمایش طی چند دقیقه به صورت خودکار انجام می‌شود و می‌توان آن را با ردیابی به اندازه یک iPad بسیار ضخیم خواند.


بیشتر بخوانید 


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار