راه های وصول چک یکی از سوالات جالبی است که همیشه از وکلا پرسیده می‌شود.

کلوندی وکیل دادگستری استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، گفت : برای وصول وجه چک باید به بانک مراجعه کرد و اگر به هر دلیلی از جمله نداشتن کفایت دارایی مطابقت نداشتن امضا قلم خوردگی و... چک وصول نشود بانک به شما گواهی پرداخت نشدن می‌دهد و شما با در دست داشتن گواهی پرداخت نشدن برای مطالبه وجه چک به مراجع قضایی مراجعه می‌کنید.

او گفت : چندین راه مختلف برای مطالبه وجود دارد که هر کدام از این راهکار‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند.

کلوندی افزود : روش اول شکایت کیفری است یعنی از صادرکننده چک به جرم صدور چک پرداخت نشدنی شکایت می‌کنید ویژگی منفی این راهکار این است که فقط علیه صادرکننده می‌توانید شکایت کنید نه علیه ضامن یا ظهر نویس و اینکه باید ظرف ۶ ماه از تاریخ گواهی پرداخت نشدن برای شکایت اقدام کرد.

او افزود : البته بعضی از چک‌ها هستند که وصف کیفری ندارند یعنی شما نمی‌توانید از صادرکننده چک شکایت کنید از جمله: چک سفید امضا و چک تضمینی و چک بدون تاریخ.

کلوندی گفت : روش دوم اجرای ثبت است در این روش شما باید به دایره اجرای ثبت مراجعه کنید و چک را اجرا کنید و اگر مدیون اموالی داشته باشد توقیف کنید، ویژگی منفی این راهکار این است که فقط اصل پول را می‌توانید مطالبه کنید؛ هزینه دادرسی و خسارت تاخیر و تادیه قابل مطالبه نیست .

او گفت : روش سوم از طریق حقوقی است در این روش به دفتر خدمات قضایی مراجعه می‌کنید و دادخواست مطالبه وجه چک را تنظیم می‌کنید. در این روش علاوه بر اصل پول هزینه دادرسی و خسارت تاخیر تادیه را می‌توانید مطالبه کنید و اینکه علیه ضامن و ظهرنویس می‌توانید طرح دعوی کنید.

کلوندی افزود : البته جدیدا با استناد به قانون صدور چک می‌توانید با درخواست صدور اجرائیه از دادگاه حقوقی و با در دست داشتن اصل چک و اجرائیه به اجرای احکام حقوقی مراجعه و درخواست استعلامات سه گانه را (حساب‌های بانکی_ پلیس راهور_ اداره ثبت) کنید.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
وکیل
۰۹:۵۹ ۱۹ مهر ۱۴۰۲
?????
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
متاسفم برای کانون وکلای کرمانشاه باید این وکیل عزل شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۱۲ مهر ۱۴۰۲
این وکیل در موسسه جهاد دانشگاهی کرمانشاه متاسفانه تخلف های اخلاقی، وآموزشی،بسیارورابطه با دختران موسسه، که ب آن ها با وعده دروغین ازدواج از آنها سو استفاده می کرد، که متاسفانه گندش در آمد و از دانشگاه با لگد انداختن بیرون ایشان رو، لطفا از وکلای اسم رسم دار کرمانشاه هم چون جناب آقای پروین، آقای اکبر وروایی، محمد توحیدی، از این وکلا مطلب بگذارید ن استاد اخراجی دانشگاه که ممنوع الکار شده است
Iran (Islamic Republic of)
زیبا اسمندار
۰۱:۲۳ ۰۷ تير ۱۴۰۰
بسیار عالی .