تفسیر قرآن؛

آیا میزان ضعف و قدرت صفت‌ها در انسان به اختیار او است؟ +صوت

تفسیر اجمالی آیه ۷۰ سوره نحل را دراین گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَاللَّهُ خَلَقَکُمْ ثُمَّ یَتَوَفَّاکُمْ ۚ وَمِنْکُمْ مَنْ یُرَدُّ إِلَىٰ أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِکَیْ لَا یَعْلَمَ بَعْدَ عِلْمٍ شَیْئًا ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ قَدِیرٌ

و خدا شما را آفریده و سپس می‌میراند؛ و بعضی از شما را به سن انحطاط پیری می‌رسانند که هر چه دانسته همه را فراموش می‌کند. همانا خداست که همیشه دانا و تواناست.

فایل صوتی تلاوت آیه ۷۰ سوره نحل

تفسیر آیه ۷۰ سوره نحل

«أَرْذَلِ» از «رذل» به معنای پست و بی ارزش است. پست‌ترین دوران عمر، همان دورانی است که ضعف و فراموشی به حدّ اعلی می‌رسد. فراموشی دوران کهولت، مربوط به افراد عادّی است و گرنه اولیای خدا نظیر حضرت نوح و حضرت مهدی علیهما السلام که برای مسئولیّتی عمر طولانی دارند، هرگز گرفتار غفلت و سستی و فراموشی نمی‌شوند.

پیام‌های آیه ۷۰ سوره نحل

۱-مرگ و حیات به دست اوست. «خَلَقَکُمْ ثُمَّ یَتَوَفّاکُمْ»


بیشتر بخوانید


۲-عمر مفید و باارزش، دوران آگاهی انسان است. عمری که در آن فراموشی و غفلت است، بی ارزش است. «أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِکَیْ لا یَعْلَمَ»

۳-عمر طولانی برای همه نیست. «وَ مِنْکُمْ مَنْ یُرَدُّ»

۴-تغییر و تحولات که در انسان پدید می‌آید، از قدرت و ضعف، علم و جهل، آگاهی و نسیان، همه بر اساس تدبیر و علم خداوند است. «إِنَّ اللّهَ عَلِیمٌ قَدِیرٌ»

انتهای پیام/

برچسب ها: تفسیر قرآن ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار