کارشناس اقتصاد بین الملل گفت: اعزام رایزنان بازرگانی در حوزه اختیارات وزارت امور خارجه است و کاملا متفاوت با نیرو‌های وزارت صمت است.

محسن پاک آئین کارشناس اقتصاد بین الملل و سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ‌اظهار کرد: یک باور اشتباهی در کشور وجود دارد که در خصوص رایزن اقتصادی و وابسته بازرگانی مطرح می‌شود، اما رایزن اقتصادی را وزارت امور خارجه و وابسته بازرگانی را وزارت صمت اعزام می‌کند.

او افزود: بسیاری از افراد بر این عقیده هستند، نیرویی که وزارت صمت به کشور‌های هدف اعزام می‌کند رایزنان اقتصادی هستند در صورتی که این وزارتخانه تنها وابسته‌های بازرگانی را اعزام می‌کند.

سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان بیان کرد: رایزن‌های اقتصادی که صفر تا صد اعزام آن‌ها بر عهده وزارت امور خارجه است، وظیفه انجام مذاکرات با مسئولان اقتصادی کشور‌های هدف را دارند و اغلب فعالیت‌های آنان در زمینه دیپلماتیک و دولتی انجام می‌گیرد، اما وابسته‌های اقتصادی تنها وظیفه بازاریابی برای کالا‌های ایرانی و معرفی کالا‌های کشور هدف به بازار‌های ایران را برعهده دارند.

پاک آئین ادامه داد: در حال حاضر در بسیاری از کشور‌های جهان رایزن‌های اقتصادی ایرانی فعالیت می‌کنند که مستقر در سفارت ایران در آن کشور‌ها هستند، همچنین در صورتی که مدت ماموریت آن‌ها به اتمام برسد، سریعا نیروی جدید جایگزین آنان خواهد شد.

او در پایان تصریح کرد: وزارت صمت که وظیفه اعزام وابسته‌های بازرگانی را دارد، به خوبی در این زمینه عمل نکرده که مهم‌ترین دلیل آن هم تامین بودجه بوده است به طوری که در حال حاضر تنها ۵ رایزن بازرگانی ایرانی در کشور‌های هدف فعالیت دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار