اوحدی گفت: یکی از وظایفی که ما به عنوان نسلی از انقلاب داریم، انتقال و نقل تاریخ شفاهی خاطرات و اتفاقات عظیم به نسل سوم و چهارم انقلاب است.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،سعید اوحدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پنل علمی «بررسی ابعاد حقوقی، حقوق بشر آمریکایی» با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر، بمباران شیمیایی سردشت و هواپیمای ایرباس اظهار کرد: این وقایع بسیار ظالمانه بودند.کار‌هایی که در این خصوص انجام شده به دلیل نقض قوانین بین المللی به سرانجام نرسیده است.

اوحدی تصریح کرد: شاید یکی از معدود قوانینی که بتوانیم مورد استناد قرار دهیم دستورالعمل ۱۹۲۵ است که شامل قانون ممنوعیت سلاح‌های کشتار جمعی به خصوص سلاح‌های شیمیایی می شود اما متاسفانه راهکار‌های اجرایی در این دستورالعمل برای کشور‌های ناقض وجود ندارد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان کرد: در سال ۱۳۷۲ دستورالعمل جدید که ایران و عراق نیز در آن حضور داشتند به تصویب رسید اما آمریکا می‌گوید، چون تصویب این دستورالعمل بعد از اتمام جنگ ایران و عراق بوده است، نمی‌توان آن را لحاظ کرد.

وی گفت: با توجه به ظرفیت‌هایی که می‌توان پیگیری کرد باید کار جدی تری انجام داد. یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب هیئتی است که بعد از جنگ به ایران فرستاده شد و گزارشی طولانی از جنایت‌های صدام تهیه کرد و اعلام شد که رژیم صدام شروع کننده جنگ، متجاوز و محکوم است.

سعید اوحدی افزود: ما در طول ۴۲ سال انقلاب فراز و نشیب‌های مهم و متعددی داشتیم. یکی از وظایفی که ما به عنوان نسلی از انقلاب داریم، انتقال و نقل تاریخ شفاهی خاطرات و اتفاقات عظیم به نسل سوم و چهارم انقلاب است و این که با چه سیاست‌هایی از این گردنه سخت عبور کردیم.

رئیس بنیاد شهید گفت: یکی از اهداف این نشست‌ها بیان این وقایع و تحلیل آن‌ها برای انتقال و درس گرفتن و اطمینان قلبی از آن است که در آن شرایط سخت خداوند به کمک ما رسید.

وی در پایان افزود: اگر امروز بخواهیم تحلیل واقع بینانه نسبت به شرایط قبلی داشته باشیم، باید به خودمان افتخار کنیم. تمدن نوین اسلامی یعنی فرهنگ اعتقادی شهید بهشتی و شهدای هفتم تیر.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین شکری نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: در فرهنگ دینی ما حقوق متقابل است. حق بدون تکلیف تعریف نمی‌شود.

وی افزود: حق خدا بر همه بندگانش حتمی است و اگر بندگان خیری انجام دهند، خداوند بر خودش واجب کرده است تا پاداش آن‌ها را بدهد.

نماینده، ولی فقیه در بنیاد شهید خاطر نشان کرد: اگر قرار است جامعه به سعادت برود، نمی‌شود عده‌ای گردن کشی کنند. اگر پرچم عدالت برافراشته نشود، جامعه رو به سعادت نمی‌رود.

همچنین، در این مراسم از خانواده شهدای هفتم تیر تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار