رهبر کره شمالی در اظهارات اخیرش، ۲ گزینه تقابل یا گفتگو را در مقابل آمریکا مطرح و به نوعی نتیجه روابط ۲ کشور را به رفتار واشنگتن منوط کرده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به دنبال آنکه کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در جلسه گذشته حزب کارگران حاکم، خواستار آمادگی کشورش برای «گفتگو و هم تقابل» با دولت جدید آمریکا شد، واشنگتن و پیونگ یانگ تفسیر‌های مختلفی درباره اظهارات او ابراز کردند. این اولین باری است که کیم جونگ اون مستقیماً درباره دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اظهار نظر می‌کند.  

گفتگو یا تقابل با آمریکا 

کیم جونگ اون تاکید کرده است پیونگ یانگ بخصوص به  آمادگی کامل برای رویارویی و مقابله برای محافظت از حیثیت کشور خود و منافع آن برای توسعه مستقل و همچنین تضمین محیط صلح آمیز و امنیت کره شمالی نیاز دارند. او همچنین بیان کرد کره شمالی در برابر هرگونه تحول به سرعت واکنش نشان خواهد داد و تلاش خود را برای کنترل پایدار اوضاع در شبه جزیره کره متمرکز خواهد کرد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ در حالی که بار دیگر تمایل واشنگتن برای از سرگیری مذاکرات با پیونگ یانگ درباره برنامه‌های هسته‌ای خود را تکرار کرد، گفت که اظهارات کیم جالب و نشانه‌ای امید بخش برای از سرگیری مذاکرات است.

در پی این اظهارات وزیر خارجه کره شمالی گفت: «ما حتی احتمال برقراری ارتباط با آمریکا را در نظر نمی‌گیریم، چه برسد به داشتن آن، که ما را به جایی نمی‌رساند، فقط وقت گران‌بهای ما را می‌گیرد.»

پیش از این نیز کیم یو جونگ، خواهر و مشاور ارشد کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که به نظر می‌رسد آمریکا سیگنال‌های پیونگ‌یانگ را به شیوه‌ای تعبیر می‌کند که موجب ناامیدی است و آمریکا فقط به دنبال راحتی و آسایش خودش است.

نکته قابل توجه این است که در این میان رئیس جمهور آمریکا روز پیش از صدور بیانیه‌ای و نیز ارسال نامه‌ای به رؤسای مجالس نمایندگان و سنای کنگره آمریکا وضع اضطراری در رابطه با کره شمالی را تمدید کرد.

علی‌رغم این  تحولات و سخنان انتقادی پیونگ یانگ، ناظران گفتند که کیم همچنین ممکن است سیگنالی را به آمریکا ارسال کند که حاضر است گفتگو کند.

شکست مذاکرات کره و آمریکا

از زمان به بن بست رسیدن نشست آمریکا و کره شمالی در سال ۲۰۱۹، پیونگ یانگ با اشاره به عهدشکنی‌های آمریکا، ادامه روند گفتگو را نادیده گرفته است. با اینکه سیاست ترامپ باعث برگزاری سه دیدار بین  سران دو کشور شد، اینراهبرد به یک توافق مناسب بین آن‌ها منجر نشد. پیونگ یانگ پس از جلسات اکتبر ۲۰۱۹ اعلام کرد قصد ندارد چنین مذاکرات بیمارگونه‌ای را ادامه دهد مگر اینکه آمریکا سیاست خود را تغییر دهد. در مارس ۲۰۲۱، چوئه سون هوی، معاون اول وزیر خارجه کره شمالی اعلام کرد که دولت هیچ گونه ارتباط یا گفتگویی از هر نوع با دولت بایدن نخواهد داشت و درخواست‌های آمریکا برای خلع سلاح هسته‌ای کامل را سخنانی بی اساس دانست.

سال گذشته کیم یونگ جونگ، خواهر رهبر کره شمالی خطاب به واشنگتن گفت که اگر خواهان از سرگیری مذاکرات دوجانبه است، باید امتیازات بیشتری را نسبت به موارد مطرح شده در اجلاس هانوی روی میز بگذارد.

در ژانویه ۲۰۲۱ هم کیم جونگ اون اظهار داشت که تغییر در دولت‌های آمریکا منجر به بهبود روابط دوجانبه نخواهد شد. او گفت: «مهم نیست که چه کسی قدرت را در دست داشته باشد، خود آمریکا و سیاست خصمانه آن در قبال کره شمالی هرگز تغییر نخواهد کرد.»

مقاومت کره شمالی به از سرگیری مذاکرات

دو سال پیش آمریکا و کره شمالی در اجلاس هانوی نتوانستند به توافق برسند، پس از آن هر یک از طرف‌ها از یکدیگر می‌خواهند درخواست طرف مقابل  را برآورده کنند. آمریکا خواستار گام‌های مشخصی در زمینه خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی قبل از برداشتن هرگونه تحریم است و کره شمالی هم در عوض خواستار تخفیف تحریم‌ها قبل از هرگونه اقدامی برای از بین بردن زرادخانه هسته‌ای خود است.

 اکنون حتی با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا، تاکنون کره شمالی برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای علاقه‌ای از خود نشان نداده است. در همین حال، دولت کره جنوبی موضع ثابت خود را ابراز کرده که مایل است از مذاکرات بین آمریکا و کره شمالی حمایت و میانجیگری کند، اما به نظر می‌رسد که کره شمالی نسبت به اظهارات کره جنوبی بی اعتناست، زیرا تنها چند ماه تا پایان دوران ریاست جمهوری مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی باقی مانده و هنوز هیچ قدمی در این راه از طرف پیونگ یانگ برداشته نشده است.

دولت کره جنوبی با پیشنهاد همکاری بین دو کره و افزایش ارسال واکسن به کره شمالی تلاش کرده است تا گفتگو‌ها با کره شمالی را از سربگیرد. حتی پس از منفجر کردن دفتر ارتباط مشترک کره شمالی در کائزونگ، که نمادی از ارتباط بین دو کره بود، دولت مون به طور مداوم به دنبال گفتگو با پیونگ یانگ است. واشنگتن نیز در ظاهر با موضع سئول در قبال همکاری بین دو کره موافقت کرده است، اما پیونگ یانگ با اشاره به کاهش نیافتن اقدامات خصمانه، پیشنهادهای سئول را رد کرده است. تحلیلگران معتقدند که کیم همچنین می‌خواهد انگیزه و تقلای بیشتری را از واشنگتن قبل از بازگشت به مذاکرات ببیند.

از سوی دیگر، چونگ سئونگ چانگ، یکی از اعضای ارشد اندیشکده موسسه سجونگ در کره جنوبی، در این باره می‌گوید: «کره شمالی می‌داند که اگر با چین همکاری خوبی داشته باشد، لازم نیست با آمریکا وارد مذاکره‌ای شود که مجبور به کنار گذاشتن سلاح هسته‌ای خود باشد.»

چونگ افزود کره جنوبی و آمریکا ردپای دولت ترامپ را دنبال می‌کنند و به گفتگوی دو جانبه‌ای دیگر بین واشنگتن و پیونگ یانگ امیدوار هستند، حتی اگر این رویکرد قبلاً شکست خورده باشد.

آمریکا قصد دارد تا کره شمالی را با تحت فشار قرار دادن برای مذاکرات چهار جانبه در مورد برنامه هسته‌ای کره شمالی با درگیر کردن چین و کره جنوبی در گفتگو‌ها، به میز مذاکره برگرداند. اما مذاکره‌کنندگان آمریکایی از بی ثمر بودن این مذاکرات ۴ جانبه که اواخر دهه ۹۰ میلادی هم انجام شد، مطلع هستند و می‌دانند خوشبینی درباره گفتگو‌های ۴ جانبه امری پوچ است.

کره شمالی چند روز پس از آنکه واشنگتن گفت که از طریق کانال‌های مختلف با پیونگ یانگ ارتباط برقرار کرده است، این ادعا را تکذیب کرد و کیم اظهار داشت که برای برقراری روابط کره شمالی و آمریکا، واشنگتن ابتدا باید سیاست خصمانه خود را کنار بگذارد که این شامل لغو اتحاد آمریکا و کره جنوبی علیه کره شمالی، خروج کلیه نیرو‌های آمریکایی از منطقه، پایان دادن به همه تحریم‌های بین المللی و پایان هرگونه انتقاد بی اساس از حکومت کره شمالی.

سیاست آمریکا، خلع کامل سلاح هسته‌ای کره شمالی

دولت اوباما در هشت سال ریاست جمهوری خود، با رد گزینه‌های نظامی و با «صبر استراژیک»، مسیر‌های مختلفی از جمله فشار‌های دیپلماتیک و اقتصادی را برای تحریک کره‌شمالی به منظور متوقف کردن برنامه‌های توسعه موشکی و تسلیحات هسته‌ای آن امتحان کرد؛ که هیچ کدام موثر نبود و این روش او در قبال کره شمالی یک شکست بزرگ بود.

بایدن در زمان اوباما معاون رئیس جمهور بود و بر مراحل دیپلماسی «صبر استراتژیک» که تدریجی با اعمال تحریم‌ها قصد داشت تا رهبر کره شمای را به میز مذاکره بیاورد، نظارت می‌کرد. دولت جو بایدن به تازگی اعلام کرده است که بررسی استراتژی خود را در قبال کره شمالی کامل کرده است و به تلاش‌هایش برای جلوگیری از گسترش برنامه هسته‌ای کره شمالی ادامه خواهد داد.

جن ساکی، سخنگوی دولت آمریکا پیشتر گفته بود: «سیاست ما بر دستیابی به یک معامله بزرگ متمرکز نخواهد بود، همچنین بر سیاست ـصبر استراتژیک تکیه نخواهیم کرد و آمریکا رویکردی عملی و حساب شده که دیپلماسی را مردود نمی‌داند و همزمان بر پیشرفت‌های عملی در زمینه افزایش امنیت آمریکا و متحدانش متمرکز است، دنبال خواهد کرد.»

بایدن قصد دارد تعادلی بین عدم امتیاز دادن به طرف مقابل و ارسال پیام به کره شمالی برقرار کند تا بتواند با پیشرفت گام به گام در مسیر خنثی سازی هسته‌ای کره شمالی قدمی بردارد.

با اظهارات رهبر کره شمالی به نظر می‌رسد هم‌اکنون توپ در زمین آمریکاست که نوع راهبرد خود را در قبال پیونگ‌یانگ مشخص کند و نشان دهد که حاضر به تعامل با پیونگ‌یانگ است یا مقابله با آن.

گردآوری و تنظیم: فاطمه دخیلی

منابع

(۲۵/ژوئن/۲۰۲۱) /کره شمالی در‌های گفتگو را بسته است

https://thehill.com/opinion/international/۵۶۰۱۶۰-north-korea-slams-the-door-on-dialogue-for-now

(۱۸ ژوئن ۲۰۲۱) /کیم جونگ اون برای "گفتگو و رویارویی" با ایالات متحده آماده می‌شود

https://www.bbc.com/news/world-asia-۵۷۵۲۲۲۷۸

(۳۱ مه ۲۰۲۱) کره شمالی پس از موافقت ایالات متحده با ساخت موشک کره جنوبی از آمریکا انتقاد کرد.

https://www.bbc.com/news/world-asia-۵۷۵۲۲۲۷۸

(۱۸ ژوئن ۲۰۲۱) /کره شمالی ضمن مواجهه با مشکلات غیرقابل پیش بینی درداخل، آمریکا را به تقابل تهدید میکند

https://www.usnews.com/news/world-report/articles/۲۰۲۱-۰۶-۱۸/north-korea-threatens-confrontation-with-the-us-while-facing-unpredictable-problems-at-home

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار