رییس اداره بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: حدود ۶۰ مرکز و کلینیک در استان اصفهان برای ثبت اطلاعات بیماران دیابتی دریافت کننده انسولین قلمی در نظر گرفته شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  شهربانو مظاهری رییس اداره بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بر اساس طرح جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی لازم است که اطلاعات بیماران دیابتی مصرف کننده انسولین قلمی به طور کامل ثبت شود تا توزیع انسولین قلمی، ساماندهی و از بروز مشکلات جلوگیری شود.

او با بیان اینکه در ماه‌های اخیر بیماران دیابتی، مشکلاتی برای تامین انسولین قلمی داشتند و از طرفی با افزایش قاچاق دارو نیز مواجه بودیم اظهار کرد: برای رفع این مشکلات لازم است که برآورد دقیق و جامعی از تعداد بیماران مصرف کننده انسولین قلمی صورت گیرد تا بر اساس آن سهمیه بندی و توزیع در سراسر کشور انجام شود.

مظاهری با اشاره به اینکه این اطلاعات در یک سامانه واحد (مدیریت بیماری‌های نادر) ثبت خواهد شد، اضافه کرد: در مرحله نخست، لازم است که بیماران دیابتی مصرف کننده انسولین قلمی به مراکز و کلینیک‌های تعیین شده مراجعه کنند تا اطلاعات آن‌ها در سامانه مذکور ثبت شود و در مراحل بعدی برای آن‌ها حواله الکترونیکی جهت دریافت انسولین قلمی صادر خواهد شد.

او با تاکید بر اینکه بیمه شدگان بیمه سلامت (خدمات درمانی) نیازی به مراجعه حضوری به این کلینیک‌ها ندارند، خاطرنشان کرد: آن‌ها می‌توانند با مراجعه به سامانه بهداشت به نشانی behdasht.gov.ir و وارد کردن کد ملی از ثبت اطلاعات خود مطمئن شوند.

مظاهری با بیان اینکه کلینیک‌های ثبت نام کننده بیماران دیابتی مصرف کننده انسولین قلمی شامل مراکز دیابت، کلینیک‌های تامین اجتماعی، صنعت نفت و بخش خصوصی است، گفت: بیماران دیابتی با همراه داشتن مدارک پزشکی و آخرین آزمایش انجام شده به این مراکز مراجعه کنند.

رییس اداره بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تعداد بیماران دیابتی مصرف کننده انسولین قلمی در استان را حدود ۷۵ هزار نفر ارزیابی کرد و افزود: فرصت مراجعه و ثبت اطلاعات این افراد تا بیستم تیر جاری است.

او با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۳۰ درصد این افراد در استان اصفهان برای ثبت اطلاعات خود مراجعه یا اقدام کرده اند، اظهار امیدواری کرد که با ثبت اطلاعات همه بیماران، ساماندهی خوبی در زمینه توزیع و تامین انسولین قلمی صورت گیرد.

مظاهری خاطرنشان کرد که فهرست مراکز و کلینیک‌های ثبت کننده اطلاعات بیماران دیابتی دریافت کننده انسولین قلمی در پایگاه اینترنتی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در دسترس است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، دسترسی به آمار به‌روز بیماران دیابت دریافت کننده انسولین قلمی برای برآورد دارو و خدمات مورد نیاز این بیماران همواره از دغدغه‌های این وزارتخانه بوده است بنابراین طرح رجیستری (سرشماری) این بیماران در سامانه مدیریت بیماری‌های نادر (RDA) آغاز شده است.

در این طرح اطلاعات همه بیماران مصرف کننده انسولین قلمی ثبت و حواله انسولین بدون درج داروخانه صادر می‌شود در نتیجه بیمار هر ماه با در دست داشتن نسخه دارویی و مراجعه به داروخانه محدوده سکونت می‌تواند نسبت به دریافت سهمیه انسولین خود اقدام کند.

وزارت بهداشت از بیماران مبتلا به دیابت خواست با مراجعه به مراکز دیابت منتخب در هر استان نسبت به ثبت اطلاعات خود و دریافت حواله الکترونیک انسولین قلمی در سامانه مدیریت بیماری‌های نادر (RDA) اقدام کنند.

دیابت یا بیماری قند (Diabetes Mellitus) یک اختلال سوخت و سازی (متابولیک) در بدن است و توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم می‌شود؛ ۴۶۰ میلیون نفر در دنیا به دیابت مبتلا هستند و سالانه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.