پهنه‌ای برای تعامل عرضه‌کننده و متقاضی فناوری؛

بیش از ۱۳ هزار محصول در فن‌بازار‌ها ارائه شد

ایجاد بازاری مناسب برای عرضه و تقاضای فناوری، یکی از چالش‌های جدی صنایع و شرکت‌ها برای رفع نیاز‌های فناورانه‌شان بود که فن‌بازار‌های منطقه‌ای زمینه را برای تعامل میان این دو بخش فراهم کرده‌اند.

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدصالح خالقی، دبیر شبکه فن‌بازار ملی ایران، با بیان این‌که رفع نیاز تجاری‌سازی برای صاحبان فناوری از یک سو و نیاز‌های متقاضیان از سوی دیگر، مهم‌ترین هدف فن‌بازار‌های منطقه‌ای است، عنوان کرد: با شروع کار فن‌بازار ملی ایران با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توجهی جدی به رفع نیاز‌های فناورانه صورت گرفت و با توجه به اهمیت فن بازارها، توسعه بازار فناوری کشور تسهیل شده است به طوری‌که مجالی برای تبادل محصولات دانش‌بنیان ایران‌ساخت و امکان سرمایه‌گذاری برایشان فراهم شده است.

خالقی اضافه کرد: هر جایی که یک مبادله‌ای صورت می‌گیرد و عرضه یا تقاضا در آن نقش دارند صرف‌نظر از این‌که در کدام بخش از زنجیره ارزش قرار داشته باشند، شبکه ملی فن بازار با استفاده از بازو‌های منطقه‌ای، نقش‌آفرینی می‌کند و زمینه را برای تسهیل و تسریع ایجاد تعامل فراهم می‌آورد.

بستر تبادل بیش از ۱۳ هزار محصول

خالقی با بیان اینکه تا کنون بیش از ۴۳۰ تقاضای فناوری از سوی صاحبان صنایع، شرکت‌ها و پژوهشگاه‌ها به ثبت رسیده است، ادامه داد: عمده محصولاتی را که در فن‌بازار‌ها ارائه می‌شود، محصولات دانش‌بنیان و فناور ایران‌ساخت هستند. همچنین بستری برای شناسایی فناوری‌ها توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی فراهم شده است.

دبیر شبکه ملی فن‌بازار به ثبت بیش از ۱۳ هزار محصول و فرآورده دانش‌بنیان ایران‌ساخت اشاره کرد و افزود: تا پایان خردادماه سال جاری، ۴ هزار و ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان، خلاق و فناور بیش از ۱۳ هزار و ۹۰۰ محصول و فرآورده را در شبکه ملی فن بازار ایران به ثبت رسانده‌اند که تعداد تقاضا‌ها برای فناوری یا محصولات ارائه شده از ۴۳۰ فراتر رفته است.

خالقی، کمک به توسعه سرمایه گذاری در زیست بوم نوآوری و فناوری، اختراعات و فناوری‌ها با کمک توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان و محصولات ایران‌ساخت برای انتقال فناوری را مهم‌ترین هدف این شبکه دانست و افزود: در حال حاضر، شبکه‌ای از فن بازار‌ها در سراسر کشور ایجاد شده که خط مقدم هم‌رسانی فناوری‌ها هستند؛ کارگزاران تجارت فناوری در سراسر کشور این مهم را به عهده دارند و روند تبادل، عرضه و هم‌رسانی فناوری را انجام می‌دهند. این بروکر‌ها توسط شبکه ملی فن بازار شناسایی شده و آموزش می‌بینند و با ایجاد فضای مناسب جذب، عرضه و تبادل فناوری‌ها را فراهم می‌کنند.

شبکه ملی فن بازار ایران در حال حاضر بیش از ۲۶ هزار عضو دارد؛ به طوری‌که دبیر این شبکه عنوان کرد: شبکه ملی فن بازار، دامنه ارائه خدمات و تبادل فناوری را به خارج از مرز‌های کشور توسعه داده و این ظرفیت ایجاد شده است تا از بازار کشور‌های مسلمان و همچنین کشور‌های منطقه برای شناسایی بازار فناوری ایران استفاده شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: فناوری ، دانش بنیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار