معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی مطرح کرد؛

بهره‌برداری از ۱۵ طرح فناورانه جهاددانشگاهی تا پایان سال

پورعابدی گفت: با توجه به حمایت‌های مقام معظم رهبری تا پایان امسال، ۱۵ طرح فناورانه به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا پورعابدی، معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی با اشاره به روی کار آمدن دولت جدید از ماه آینده اظهار کرد: از دید حوزه پژوهش و فناوری، انتظار از دولت آینده این است که کشور به صورت دانش‌بنیان اداره شده و اقدامات دولت بر اساس کار‌های کارشناسی و تجربیات گذشته پیش برود.

 پورعابدی گفت: این روال در کشور وجود دارد که یک رئیس جمهور بعد از هشت سال کنار می‌رود و دولت بعدی آن با شعار‌هایی که نشان از تغییرات اساسی دارد روی کار می‌آید و این میان برنامه‌های کشور دستخوش تغییر می‌شود. بهتر آن است که یک مسیر برای توسعه تعیین شده و هر رییس جمهور برنامه‌های خود را بر اساس آن برنامه‌ریزی کند.

 افزود: باید کم‌کم به این سمت و سو برویم که هر رییس جمهوری که روی کار می‌آید نقاط ضعف قبلی‌ها را شناسایی کرده و آن‌ها را رفع کند و در کنار آن اگر نقطه قوتی هم بوده آن را تقویت کند.

 پورعابدی تصریح کرد: علاوه بر این‌ها انتظار ما از دولت آینده این است که به توان داخل و ظرفیت‌های کشور برای حل مسائل و مشکلات تکیه کند.

او افزود: ما هم مانند بسیاری بخش‌های کشور تمایل به برداشته شدن تحریم‌ها داریم، چون نهاد‌ها و مراکز علمی هم در این زمینه آسیب‌های جدی دیده‌اند، اما این میان نگران هستیم که با برداشتن تحریم‌ها دوباره بازار کشور بدون اینکه امتیازی از کشور‌های خارجی گرفته شود در اختیار آن‌ها قرار داده شود و هرچه که جوانان ایرانی طی این سال‌های تحریم با زحمت به دست آورده‌اند، نادیده گرفته شود.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی افزود: در سال‌های تحریم مسئولان ناچار به استفاده از توان داخلی و به‌کارگیری جوانان نخبه ایرانی شدند و حال که محصولات آن‌ها در حال به ثمر نشستن است نگرانیم که با برداشته شدن تحریم‌ها تمام این زحمات به باد رفته و بازار کشور تماماً در اختیار خارجی‌ها و محصولات آن‌ها قرار گیرد.

 پورعابدی تاکید کرد: در کنار استفاده از محصولات داخلی، زمانی موافق استفاده از تولیدات خارجی هستیم که به ازای آن انتقال فناوری صورت بگیرد تا در آینده جوانان ایرانی بتوانند آن محصولات را هم تولید کنند.

او گفت: انتظار بعدی ما از دولت جدید این است که نهاد‌ها و دانشگاه‌ها و مراکز علمی را در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های دولت مشارکت دهد تا بتوان کشور را به‌صورت علمی و دانش‌بنیان اداره کرد.

پورعابدی در ادامه به تشریح بخشی از فعالیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه فناوری پرداخت و افزود: با توجه به مساعدت‌ها و حمایت‌های مقام معظم رهبری و مساعدت مجلس و دولت در دو سال گذشته اجرای ۴۰ طرح فناورانه به جهاددانشگاهی واگذار شد که بخش زیادی از آن امسال به بهره‌برداری رسیده و محصولات این طرح‌ها به جامعه عرضه می‌شود.

او یادآوری کرد: از این ۴۰ طرح سه مورد آن سال گذشته به بهره‌برداری رسید و تا پایان امسال هم ۱۵ طرح آن تکمیل شده و به بهره‌برداری می‌رسد.

 پورعابدی افزود: هم سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه و هم پارک علم و فناوری آن یکی از واحد‌های پیشتاز جهاددانشگاهی در کشور هستند که هم فضا‌های زیرساختی خوبی برای شرکت‌ها و واحد‌های فناور و دانش‌بنیان فراهم کرده‌اند و هم حمایت‌های خوبی از آن‌ها به عمل می‌آورند.

او به افتتاح پروژه برج فناوری کرمانشاه هم اشاره کرد و ادامه داد: این پروژه که به اذعان معاون وزیر علوم بزرگ‌ترین برج فناوری کشور بوده افتخاری بزرگ برای مسئولان جهاددانشگاهی و پارک علم و فناوری کرمانشاه محسوب می‌شود.

پورعابدی گفت: این برج فرصتی خوبی است تا با تجمیع اکوسیستم فناوری در آن‌هم افزایی در فعالیت واحد‌های فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر شکل‌گرفته و بتوانند در مسیر راحت‌تری ایده‌های خود را تبدیل به محصول کنند.

او اضافه کرد: برخی سازمان‌ها و دستگاه‌ها به دنبال ایجاد ساختار‌های موازی با پارک علم و فناوری هستند که این امر جز اتلاف منابع سودی در پی نخواهد داشت و وقتی چنین ساختاری در استان مهیاست همه باید کمک کنند که از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کنند.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی گفت: قطعا پارک علم و فناوری کرمانشاه به همراه سازمان جهاددانشگاهی تمام تمهیدات لازم برای خدمات‌رسانی هرچه بهتر به واحد‌های فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان را تامین می‌کنند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.