هر چند که افزایش ۲۰ درصدی اجاره بهای مسکن با هدف کنترل اجاره بها در بازار طرح ریزی شده بود، اما این موضوع برای مالکان و مستاجران دردسر‌هایی را به همراه داشته است.

رسول جهانگیری رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،گفت: در مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در کلان شهری مانند اصفهان اعلام شد چنانچه مالک طبق شرایطی که قانون گذار برایش تعریف کرده است نخواهد ملک خود را تخریب کرده و دوباره بسازد و  ملک را برای استفاده شخصی نخواهد یا اینکه ملک را نفروخته باشد، قرارداد‌های مستاجران یک سال اتوماتیک با افزایش ۲۰ درصدی کرایه‌ها تمدید می‌شود.

او ادامه داد: این اتفاق اجرایی شده است، اما اکثراً مستاجران و مالکان با هم اختلاف دارند و به مراجع قضایی مراجعه می‌کنند و در نهایت با هم توافق می‌کنند، اما نمی‌توانیم بگوییم صددرصد این اتفاق افتاده است، عده‌ای با هم توافق دارند و عده‌ای هم خیر و پس از شکایت‌ها به یک نتیجه خواهند رسید، اما این مصوبه ستاد کرونا  در آرامش بازار رهن و اجاره‌ها موثر بوده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان بیان کرد: ضامن اجرایی این مصوبه قوه قضاییه است و ما نمی‌توانیم در این موارد دخالت کنیم، ما نمی‌توانیم مالک را مجبور کنیم که قرارداد را چگونه بنویسد و حتی اگر اجبار ما هم باشد و مالک حضور نیابد قرارداد به صورت خودکار تمدید می‌شود.

جهانگیری در رابطه با پیامد‌های این مصوبه، بیان کرد: در شرایط بحرانی این مصوبه ابلاغ شده است، این شرایط از طرفی به نفع مستاجران است، اما باید بدانیم که گاهی مالکان از این طریق امرار معاش می‌کنند و مسلماً کلیه افزایش قیمت‌ها ۲۰ درصد نبوده است.

او ادامه داد: راهکار افزایش ۲۰ درصدی  کرایه‌ها شاید در شرایط بحران کنونی جوابگو باشد، اما به صورت کلی دولت بعدی باید فکر اساسی برای این معضل داشته باشد، در چند سال اخیر شکاف بین تقاضا و عرضه در بازار مسکن خیلی زیاد بوده است و این موضوع باید بصورت کارشناسی رفع شود.


انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.